Perakendeler e-ticaret ve e-ihracatla büyüyecek

AKŞAM tarafından bu yıl ilk kez düzenlenen ‘Future&Trends Summit' zirvesi kapsamında düzenlenen ‘e-ticaret ve perakende' paneline katılan sektör temsilcilerinin gelecek hedefleri büyük. Perakendede dijital dönüşüm yaşandığına dikkat çeken sektör temsilcileri, büyüme planlarını da e-ticaret yönünde yaptı. Sektör temsilcileri fiziksel mağazalarla da görünürlülüğü artıracak.

E-TİCARET VE PERAKENDE PANELİ

E-TİCARETTE EN AZ 3 KAT BÜYÜRÜZ

Ziraat Bankası ana sponsorluğu ile Türk Telekom'un iletişim sponsorluğunda bu yıl ilk kez düzenlenen 'Future&Trends Summit' zirvesi kapsamında Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkan Yardımcısı ve PttAVM.com Genel Müdürü Hakan Çevikoğlu moderatörlünde 'E-ticaret ve Perakende' paneli yapıldı. Panelin konuşmacılarından Koton CEO'su Dr. A. Bülent Sabuncu pandemide e-ticaretin belki de hak ettiği değeri hızlandırılmış bir şekilde aldığına dikkat çekerek, "2020 ve 2021'de e-ticaret bizim sektörümüzde % 25-30'lara varan pay alan bir dönemi geçirdi. 2022'de pandeminin etkilerinin biraz azalmasının ardından e-ticaret olan ilgi birazcık azaldı. 2022 Koton olarak ağırlıklı e-ticaretin altyapısına yatırım yaptığımız bir yıl oldu. Çünkü bizim bir 2024 hedeflerimiz var. 2024'te e-ticaretin cirodan aldığı payın % 20'nin üstünde olmasını hedefliyoruz. Bugün için bu oran % 14'ler civarında, 2022'yi öyle bitirdik" dedi.

HEDEF 65 ÜLKE

Pazar yerlerinin kendileri için çok önemli olduğunu kaydeden Bülent Sabuncu, "Şu anda hem Körfez tarafında, hem CIS tarafında, hem Avrupa tarafında yaklaşık 55 tane ülkede Koton ürünlerini satan bir duruma sahibiz. Bizim 2023 yılı ilgili hedeflerimizde de şöyle bir şey var; bu 55 olan ülke sayısını 65'e çıkarmayı hedefliyoruz. 2023 yılında da bu Koton.com'un Rusya ve Romanya uzantılarını da devreye alarak e-ticaretteki büyümemizi taçlandırmak istiyoruz" dedi. Sabuncu "Bizim 2023'te büyüme hedefimiz üç dijitli onu söyleyebilirim. Yani double yapmak ve Türkiye'den olan pay tabii doğal olarak biraz daha az olacak ama yurt dışında biz e-ticareti en az üç kat büyütmeyi hedefliyoruz" ifadelerini kullandı.

ETİD Başkan Yardımcısı ve PttAVM.com Genel Müdürü Hakan Çevikoğlu'nun (soldan sağa) moderatörlüğünde gerçekleşen panele Koton CEO'su Bülent Sabuncu, Karaca Grup Emsan Genel Müdürü Hakan Zihnioğlu, Hepsipay Genel Müdürü Ozan Bayülgen, İpekyol CEO'su Uğur Ayaydın, Ziraat Bankası Kartlı Sistemler Bölüm Başkanı Volkan Günal katıldı.

20 ÜRÜNDEN BİRİ DIŞARI GİDİYOR

Panelin moderatörü Hakan Çevikoğlu "E-ticarette, son yıllarda artık e-ihracatı konuşuyoruz. E-ihracat % 20-25 seviyelerine geldi. Türkiye'de ise yaklaşık yirmi tane gönderinin bir tanesi yurtdışına gidiyor" dedi.

SATIŞTA DENGELENME SÜRECİ BAŞLADI

Pandemiden önceki dönemde hepimizin bildiği gibi daha çok fiziksel mağazanın ağırlıklı olduğu bir sektörün içinde olduklarını söyleyen İpekyol CEO'su Uğur Aydın, "Pandemiyle e-ticaret tarafında hızlı bir büyüme gerçekleşti. Bir anda üç sene sonraki hedeflediğimiz rakamları sektörel ve marka olarak yakaladık. O dönemde bir anda bütün mağazaların kapanması ve perakende sektörünün sadece onlinea kalması hepimizin hiç tahmin edemeyeceği bir dönemdi. Ama sektör olarak da bence biz grup olarak da hazırlıklıydık ve bu süreci gerçekten çok iyi geçirdik diye düşünüyorum. Pandeminin bitmesiyle beraber sektör yavaş yavaş dengeleme noktasına geldi. Artık offline tarafına bir dönüş oldu. Ve bu süreçte de çok hızlı bir şekilde bir dengelenmeye doğru gidiyor. Ama buna rağmen hala e-ticaret tarafında çok hızlı bir büyüme trendi devam ediyor ve biz bu seneyi 2022'yi %15'ler seviyesinde kapattık. Sektör olarak biz bunun daha yukarılara doğru çıkacağına inanıyoruz. Ve bizler de bu hedeflerimizi %20'ler seviyesinde getirdiğimizi söyleyebilirim" ifadelerini kullandı.

Rekabet konusuna ilişkin olarak da değerlendirmelerde bulunan Uğur Aydın, "Sektörde aslında rekabet diye demeyelim de teknolojik gelişmelerin, sektörün gelişimi açısından çok önemli bir ivme kazandırdığını düşünüyorum. Çünkü artık offline tarafında tüketici bir ürünü alırken özellikle moda perakendesinde ürüne dokunmak gibi bir ürüne dokunup onun üzerinde nasıl duracağını beklemek beklentisi vardı. Ama son dönemlerde yavaş yavaş artık teknolojinin gelişmesiyle beraber artık online'da da bu deneyimleri yaşatabilecek bir teknolojik seviyeye doğru gidiyoruz" dedi.

Aydın, "Ama offline tarafı da hızlı bir şekilde büyüyecek" diye konuştu.

Akşam Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu ile TürkMedya Reklam Grup Başkanı ve İcra Kurulu Üyesi Tülay Mutlu Dölen oturumun katılımcılarına plaket verdi.

HIZLI TESLİMATLAR ÖNEMLİ

Karaca Grup Emsan Genel Müdürü Hakan Zihnioğlu, hızlı teslimatın şu anda çok önemli gözüken ve birçok sektörde hızlı teslimatla iş modelleri geliştirilmiş bir iş olmaya başladığını söyledi.

Zihnioğlu küçük ev aletleri sektörünün pandemiyle beraber aslında unuttuğu, biraz ihmal ettiği ya da daha büyük şehirlerde yaşayan tüketicinin koşuşturması için de unuttuğu ev ihtiyaçlarını tamamladığı ve coşkulu satışlar yaptığı bir dönem olduğunu söyledi. "Tekstilde ve offline'da mağazaların kapalı olmasından kaynaklı ve kıyafet ve diğer ihtiyaçlarının azaldığı bir dönemde biz aslında şanslı bir sektörün bir parçasıydık" diyen Zihnioğlu, o dönemle beraber yükselen e-ticaret operasyonlarının aslında bugün ciroları yükselttiğini söyledi. Zihnioğlu bunun altyapıyı doğru kurgulamaktan, tüketiciyi doğru anlamaktan geçtiği söyledi.

MÜŞTERİ KARARINI ÇOK ÖNCE VERİYOR

Hepsipay'ın 2016'dan beri e-para ve ödeme lisanslı bir şirket olduğunu anlatan Hepsipay Genel Müdürü Ozan Bayülgen, panelde yaptığı konuşmada "Hepsiburada'nın % 100 iştiraki. Hepsipay'in aslında varlık sebebi sadece Hepsiburada platformda değil ama aynı zamanda sokakta olsun, bu online platformlarda olsun, müşterilerin alışverişlerinde bu arkadaşlığı devam ettirebilmek. Tabii çok önemli bir şey öğrendik. Müşterilerin öoemeyi nasıl yapacağına ilişkin kararı ürün seçimlerinde ve alışveriş satışa dönüşüm oranlarında çok önemli rol oynadı" dedi.

Pandemide değişik senaryoların test ettiklerini söyleyen Ozan Bayülgen, "Ve öğrendik ki artık müşteri bu online platformlarda ödeme sayfasına geldiği zaman çoktan o kararı vermiş oluyor" diye konuştu.

DİJİTAL DÖNÜŞÜM YAŞIYORUZ

Büyük bir dönüşüm içinden geçildiğini anlatan Ziraat Bankası Kartlı Sistemler Bölüm Başkanı Volkan Günal, "Teknolojik olarak dönüşüyoruz. Dijital olarak dönüşüyoruz. Bunların hepsine regülasyonlar olarak dönüşüyoruz. Topyekûn baktığınız zaman aslında zihinsel olarak dönüşüyoruz. Ama şimdi son dönemde bir pandemi diye bir olguyla karşılaştık. Bu hepimizin o zihinsel dönüşüm sürecini biraz böyle hızlandırdı. Hatta böyle zihnimiz o davranışların hızlanmasına çok yetişemedi de" dedi. Pandemi döneminde herkesin evlere kapandığı zaman insanların alışveriş davranışlarının değiştiğini anlatan Günal, "Biz yıllarca pandemi öncesi dönemde temassız ödemelerin ne kadar kıymetli bir yöntem olduğunu bankacılar olarak hep anlatmaya çalıştık. Ama bir pandeminin yarattığı etkiyi hiçbirimiz yaratamadık. Temassız ödemelerin ne kadar kıymetli bir ödeme yöntemi olduğu ortaya çıktı" dedi.