Perakendede bayram

‘Tam kapanma' bayram alışverişini öne çekti. Son üç günde mağazalar Anneler Günü ve bayram alışverişi yapanlarla doldu. Bazı kategorilerde satışlar katlandı.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Koronavirüsle mücadele çalışmaları kapsamında alınan 17 günlük tam kapanma kararı, Anneler Günü ve Ramazan Bayramı alışverişlerini erkene çekti. Kapanma öncesi son 3 günde AVM ve cadde mağazaları yoğun taleple karşılaştı. Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hüseyin Altaş, "Son 3 günde AVM'lerin ciro ve ziyaretçi sayılarında ciddi artış yaşandı. Özellikle tekstil, ayakkabı, çanta ve gözlük satışları 2'ye katlandı. Talep adeta pandemi öncesine döndü. Bu dönemde AVM müşterilerinin yüzde 60'ını kadınlar oluşturdu" dedi.

SEKTÖR HAREKETLENDİ

İnsanların 17 günlük tam kapanma öncesinde eksiklerini tamamlamaya çalıştığını belirten Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel de, başta gıda ve hazır giyim olmak üzere perakende sektöründe son 3 gündür ciddi bir hareketlilik yaşandığını söyledi. Tam kapanma kararının vaka sayılarının düşmesine ciddi katkı sağlayacağına işaret eden Öncel, "AB ülkeleri 2-3 aydır tam kapanmaya gitti ve vaka sayılarında ciddi düşüş yaşandı. Biz de 17 günlük kapanmanın ardından kademeli açılış ve hızlı aşılandırma çalışmalarıyla bu süreci atlatabiliriz" ifadelerini kullandı.

600 BİN KİŞİ ÇALIŞIYOR

Türkiye genelinde toplam 441 AVM bulunuyor. Bunların yıllık cirosu 30 milyar TL. Pandemide AVM'lerin cirosu 10.5 milyar TL azaldı. AVM'lerin 600 bin kişiye doğrudan, toplam 3 milyon kişiye ise dolaylı olarak istihdam sağladığına dikkat çeken Hüseyin Altaş, "ABD ve AB ülkelerinde dükkan sahipleri kiracılarına indirim yapmadığı için bir çok perakende markası iflas etti veya konkordato ilan etti. Türkiye'de biz bu dönemi birlikte atlatabileceğimize inanarak kira indirimlerine gittik. Sektör bu sayede bu süreci olabildiğince az hasarla atlatmaya çalışacak" değerlendirmesinde bulundu.

KAPANMADA ONLİNE SATIŞLAR ARTACAK

Türkiye hazır giyim sektörünün pandemi döneminde yüzde 40 ile 70 arasında daralma yaşadığını anlatan BMD Başkanı Öncel, sözlerine şöyle devam etti: "Birleşmiş Markalar Derneği'ne bağlı 421 marka 45 bini yurtiçinde 19 bini yurtdışında satış noktasıyla faaliyet gösteriyor. Sektör temsilcileri bu dönemde fiziki mağazalardaki daralmayı, online kanallara ağırlık vererek ve buraları güçlendirerek aşmaya çalışıyor. Bu 17 günlük kapanma döneminde online mağazalarda satışlarda artış olacağını öngörüyoruz. Bu yıl Anneler Günü ve Ramazan Bayramı alışverişleri ağırlıklı olarak internet üzerinden yapılacak."