Perakende sektöründe ‘zamlı maaş' heyecanı

Saat ve Saat'in patronu Kaya, bu sene perakende sektörünün dört gözle 1 Şubatı beklediğini belirterek, “Kamudan sonra özel sektörde de zam oranları yükseldi. Bu alışverişlere yansıyacaktır” dedi.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

Perakende sektörü için 5 önemli ay vardır: Sevgililer Günü'nden dolayı şubat, Anneler Günü sebebiyle mayıs, Babalar Günü dolayısıyla haziran, 'büyük indirim ayı' diye nitelendirilen kasım ve yılbaşı dolayısıyla aralık ayı. Son yıllarda bir de tatile gelen gurbetçilerimizin ciddi paralar harcadığı ağustos, 'gurbetçi ayı' diye literatüre girdi.

Asgari ücrete yapılan yüzde 40'ın üzerindeki artıştan sonra özel sektör de zam oranlarını konjonktüre uyarladı. Çalışan kesim zamlı maaşlarını 1 Şubat itibarıyla alacak. Perakende sektörünün de en az çalışanlar kadar heyecanla şubat ayını beklediğini söyleyen Saat ve Saat Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Kaya, "Normalde yıllık satışımızın yüzde 10'unu 14 Şubat'ta yapıyoruz. Bu sene sevgililer gününden beklentimiz daha da yüksek" diye konuştu. Versace'den Armani'ye 50'nin üzerinde dünya markasının Türkiye temsilciliğini yapan Saat ve Saat'in son olarak Calvin Klein ve Phillipe Plein'ı da portföyüne kattığını söyleyen Kaya, "Bu sene için agresif bir büyüme hedefi belirledik. Şirketteki arkadaşlarla iddiaya girdik. 'Onlar yüzde 85 büyürüz' diyor. Ben '85'a aşarız' diyorum."

■ Pandemi perakende sektörünü bayağı zorladı. Siz bu 2 yılı nasıl geçirdiniz?

Biz bu dönemde şanslı firmalardan biriydik diyebilirim. Çünkü süreci erken öngörüp, ona göre hazırlığımızı yaptık. 2019'un aralık ayında Çin'de pandemi patlayınca fabrikaların çalışamama ihtimalini düşünerek 'çalıştığımız bütün firmalardan alabildiğimiz kadar mal alalım' dedik. Çok satan, risksiz modellerden yüklü bir stok yaptık. Aralık, ocak, şubat çok iyi gidiyordu ki mart ayında birden dükkanlar kapandı. Ve elimizde çok ciddi bir stok vardı. Üstüne bir de sektöre yüzde 45'lik bir vergi geldi. Bir anda stres yaptık. Gerçi sonra bu vergi yüzde 25'e indirildi ama yine de bizi çok yoruyor. Neticede elimizde stoğumuz olduğu için zam konusunu yönetebildik. Fiyatlarımız rekabetçi hale geldi. Piyasalar açılınca güzel satışlar yaptık. 2021'e ise büyük beklenti içerisinde başladık. Aşılar geliyordu. Nisan mayıs gibi maskeleri atarız düşüncesindeydik, ama tam tersi oldu. Kapanmalar tekrar başladı. Çok sancılı bir dönemdi. Ama haziranda mağazalar açılınca beklentinin çok üzerinde satışlar yapmaya başladık. Hatta ikinci yarı o kadar bereketliydi ki kur dalgalanmalarına rağmen, ilk altı aydaki kayıpları dahi telafi ettik.

■ Bu arada pandemi sürecinde bir de satın alma yaptınız. Sektörün köklü firmalarından Günsal Saat'i satın aldınız. Ne kattı size bu firma?

Günsal Saat bünyesinde Reimond Weil ve Lacoste gibi de çok kuvvetli markalar olan bir firma. 2021'in sonunda aldığımız için ciroya etkisini göremedik ama 2022 ve asıl 2023'te bu markaların ciromuza önemli katkılar sunacağını düşünüyoruz. Çok ciddi yatırımlar yaparak bu markaları Türkiye'de çok daha iyi yerlere getireceğimizden kimsenin şüphesi olmasın.

Ancak pandemi sürecinde sadece satın alma değil birçok yeni yatırım yaptık. US Polo markasının lisans anlaşmasını yaptık, 2 yılda 11 yeni yeni mağaza açtık. Mağazalarımızı yeniledik. Yani Saat ve Saat olarak biz kriz falan dinlemedik. Yatırımlara tam gaz devam ettik.

İDDİAYA GİRDİK %85'İN ÜSTÜ BENİM

■ Ocak ayı nasıl başladı? 2022'ye dair beklentileriniz nasıl?

2022 yılına çok heyecanlı giriyoruz. Yani normalden daha heyecanlıyız. Çünkü çok güçlü iki tane markanın distribütörlüğünü aldık: Calvin Klein ve Phillipe Plein. Ve kendimize çok agresif bir büyüme planı yaptık, ama bu kez 2 ayrı plan var. Bir tanesi benim şahsi planım. Diğeri şirketin planı. Şirketin planı çok agresif. Yüzde 85 gibi bir büyüme bekleniyor. Ama benim hedefim daha da agresif. Arkadaşlarla da iddiaya girdik. Onlar 85 diyor, 85'in üstü de benim.

Ocak ayını hedefimiz olan yüzde 85'in üzerinde kapatıyorduk ki üstüne yoğun bir kar yağışı geldi. Dolayısıyla şimdilik benim değil arkadaşlarımın hedefine sadık kalıyoruz gibi görünmüyor. Ama şimdi Sevgililer Günü için beklentilenimiz çok yüksek. Normalde Sevgililer Günü'nde yıllık ciromuzun yüzde onunu falan yapıyoruz. Bu sene daha da iyi olacak.

1000 kişilik aileyiz %40 zam yaptık

■ Kurdaki oynamalar fiyatları da artırdı. Bunun etkilerini hissediyor musunuz?

Öncelikle şunu söylemeliyim ki, bizim bu yaz güneyden beklentimiz çok büyük. Şu anda aldığımız bilgiler neredeyse tüm rezervasyonların dolduğu yönünde. Bir turist patlaması bekleniyor. Bu bizi çok ümitlendiriyor. Biz turizm bölgelerinde yaptığımız satışlara ihracat olarak bakıyoruz. Gerek Saat ve Saat için gerek ülkemiz adına keyifli bir turizm sezonu geçeceğine inanıyoruz. Diğer yandan tabii kurdaki oynaklıktan çok ciddi etkileniyoruz. Ve adetsel satışlarımızda da bunun etkilerini görüyoruz. Bu yüzden de dört gözle şubat ayını bekliyoruz. Çünkü şubat ayında çalışanlarımız, insanlarımız arttırılmış maaşlarını ilk defa alacaklar. Bunun etkisini göreceğimize inanıyoruz. Zamlı maaşların tam Sevgililer Günü öncesine denk gelmesi bizi çok umutlandırıyor. Sanki onlar gibi benim de maaşım artırılacak. Öyle bir heyecan içindeyim. Bu arada biz Saat ve Saat'te bin kişilik bir aileyiz ve biz de şirkette yüzde 40 zam yaptık.

Online'da tüm zamanların cirosu

■ Online satışlar nasıl gidiyor?

Biz bu sene tüm zamanların en büyük cirosunu yaptık online'da. Perakende sektöründe pandemi sürecinde online satış endeksi yüzde 15'lere geldi. Bizde ise bu oran yüzde 22'yi aştı. Dolayısıyla biz Saat ve Saat olarak çok iyi iş çıkardık diyebilirim. Bu arada online satışların bütün komşu ülkelerde satış hakkını aldık. Biz online'ı çok önemsiyoruz ama bizim 2 tane daha çok büyük kanalımız var. Bunlardan biri perakende mağazacılık. Diğeri toptan satışımız, yani bayiilerimiz. Şimdi buna bir de yurtdışı kanalı ekleniyor. US Polo markasının yaklaşık otuz altı ülkede lisansını aldık. Ve şu anda ilk mağazamızı Makedonya'da açtık. Buna ilave tabii diğer markalarımızı da yurtdışı satışlarını açıyoruz yavaş yavaş. Komşu ülkelerde 5 yıl içinde 20 mağazaya ulaşabiliriz. Türkiye'de de bu sene 5 mağaza daha açmayı planlıyoruz. Şu anda mağaza sayımız 140 ama satış noktası olarak bakarsak yaklaşık beş yüz noktaya fatura kesiyoruz.

US Polo 5 yılda şirketi katlar

■ 2016'da Welder'i satın almıştınız. Orada hedeflerinize ulaştınız mı?

Welder Türkiye'de değil, dünyada kendi segmentinde sıfır iskontoyla satılan tek marka. Dünyada böyle bir marka daha yok. Asla ve asla indirim yapılmaz. Aynı zamanda Welder, kendi segmentinde ikinci eli olan da tek marka. Yani kolunuzdaki saati, yüzde otuz altına yarın sabah hemen satabiliyorsunuz. Markalarımız arasında Versace ve Armani ile birlikte amiral gemisi diyebileceğimiz 3 markadan biri haline geldi. Yaptığımız anlaşma gereği en kısa zamanda bütün dünya haklarını alacağız. Hatta iddiamız şu; 'Saat ve Saat ne kadar ciro yapıyorsa, US Polo tek başına o rakamı yakalayabilir' diyoruz. Beş sene içerisinde bunu başarmamız gerekiyor.