ÖZGÜL ÖZTÜRK
Çin'de başlayarak tüm dünyaya yayılan canlı yayında satış uygulaması, çevrimiçi ticaretin yönünü belirleyecek. Fotoğraf üzerinden satışın yapıldığı e-ticaretin aksine interaktif, eğlenceli, sosyal bir satın alma deneyimi sunan videodan canlı satış modeli hem tüketici, hem markalar hem de bu işe aracılık eden video platformları için ciddi fırsatlar barındırıyor.
340 MİLYON KİŞİ ALIYOR
Basit bir cep telefonu kamerasıyla bile herkesin yayın yapabileceği modelde mağazadan, üretim tesisinden, evden, sokaktan kısaca her yerden satış yapılabiliyor. Yayına katılan her 3 kişiden 1'inin ürün alarak ayrıldığı videodan satış uygulamalarının Çin'deki hacmi 2021 yılında 200 milyar doları buldu. Çin'de her yıl 340 milyon kişinin ürün aldığı canlı yayınla satış modeli sosyal medya kullanımının yüksek olduğu Türkiye'de de yeni girişimcilerin yatırımlarıyla hızla gelişiyor.
20 MİLYON DOLAR YATIRACAK
Türkiye'nin ilk canlı yayından alışveriş deneyimi sunan pazar yeri uygulaması Vidyodan, bu işe 2 yıl içinde 20 milyon dolar para yatırmayı planlıyor. 10 ay önce tüketiciye açılan uygulama, şu ana kadar 500 bin kişi tarafından indirilirken, aylık aktif kullanıcı sayısı 200 bine ulaştı. Vidyodan'ın CEO'su Yusuf Mert Yılmaz, "Günde 2000 paket sipariş alıyoruz. Bu yıl sonunda 4 milyon kullanıcıya ulaşıp günde 5 bin sipariş almak niyetindeyiz" dedi.
Şu anda ağırlıklı olarak deneyimin önemli olduğu kozmetik, hazır giyim, mutfak gereçlerinin satıldığı platform gıda sektörüne de açılmış. Ayşe teyzenin köyünde yetiştirdiği gezen tavuk yumurtasını canlı yayında İstanbul'daki son tüketiciye satabildiği platformda çok yakında hizmet ve ikinci el ürün satışı da yapılabilecek. 2021 Ocak ayında 1 milyon dolarlık ön tohum yatırımı alan şirket, şu anda ikinci bir yatırım turunu kapatmak üzere.
AVANTAJLARI:
Maliyeti düşük
Cazip fiyat olanağı
Ürünü görerek ve bilgi alarak alma imkanı
Tüketiciyle birebir ilişki kurulabiliyor
Zaman ve mekân kısıtı yok.
Bir cep telefonuyla her yerden satış yapılabiliyor.
Satışa dönüş oranı yüksek.
AYLIK KAZANÇLARI 25 BİNİ BULUYOR
Canlı yayında satış kanalı, yarattığı istihdam ve yüksek gelir oranlarıyla da dikkat çekiyor. Markaların ürünlerini deneyimleyip, canlı yayında satışını yapan sunucuların aylık ortalama kazancı 20-25 bin TL'yi buluyor. Çin'de bu işten yılda 1 milyon dolar kazananlar var. Perakende mağazalarının satış görevlileri de bir telefon veya bilgisayar yardımıyla bu platformlar üzerinden yayın açıp, aylık kazancını 4'e katlayabilir. Vidyodan'ın şu anda bu iş için yetiştirdiği 100 kişilik bir kadrosu var. Bu alanda daha çok sayıda kalifiye personele ihtiyaç olduğunu ifade eden Yusuf Mert Yılmaz: "Bizim amacımız bu 100 kişilik ekibi 1000 kişiye çıkarmak. Satış ve yayın deneyimi olan gençlerin başvurularını bekliyoruz" dedi.
TÜRKİYE'DE BÜYÜYÜP AVRUPA VE ABD'YE AÇILACAK
Geçen yılın haziran ayında kurulan ve Türkiye'de online alışverişi eğlenceli video içerikleriyle zenginleştirip, canlı yayın esnasında alışveriş imkânı sunan video alışveriş platformu ClickMeLive de henüz ilk yılını geride bırakmadan 4.4 milyon dolarlık tohum yatırımına imza attı. Firma aldığı bu yatırımla kısa vadede uygulamayı geliştirip Türkiye'de büyümeyi, orta vadede ise Avrupa ve ABD'ye eş zamanlı açılmayı hedefliyor. ClickMeLive CEO'su Kurt Onur, ürünün satışa dönüş oranının yüzde 1.8'lerden yüzde 20'lere kadar çıktığı video alışveriş uygulamalarının 2026 yılına kadar tüm e-ticaretten % 10 ila 20 arasında pay almasını öngördüklerini söyledi.