Oyunda dönen para Hollywood’u solladı

Bir şirket 10 yılda 10 milyar $ değere ulaşabiliyor, bir final için tüm dünya ekrana kilitlenebiliyor. Hayır, dev futbol kulüplerinden veya film endüstrisinden değil, çığ gibi büyüyen e-oyun pazarından söz ediyoruz. Bora Koçyiğit, “70 milyar $’a dayanan e-oyunda daha gidecek çok yol var” diyor.

1

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

senay.kosdere@aksam.com.tr

Eskiden çizgi romanların filmi, filmlerin bilgisayar oyunu yapılırdı. Şimdi oyunların filmi, çizgi romanı yapılıyor. Oyun ekonomisi dünyada öyle bir hızla büyüyor ki, sektör 70 milyar dolara yaklaşan hacmiyle Hollywood endüstrisini geride bırakmış durumda. Dev bir endüstri haline gelen oyun sektörüyle oluşan e-spor platformu ise spor dünyasına ve gençlere yepyeni kapılar açıyor. Hatta üniversitelerde ders olarak bile okutuluyor. Dünyada durum böyle, peki bu çılgınlık Türkiye’ye bulaştı mı…  Türkiye’de oyun cephesinde neler oluyor…  4 yıl önce Türkiye pazarına giren Amerikalı oyun şirketi Riot Games’in e-spor ve iş geliştirme müdürü Bora Koçyiğit ile Türkiye oyun sektörünü konuştuk.    

TÜRKİYE’DE 500 MİLYON$ 

Riot Games kimdir, ne zaman girdi Türkiye pazarına? 

Riot Games dünyanın en büyük oyun şirketlerinden biri. League of Legends isimli oyunu dünyada 100 milyon aktif oyuncuya sahip. Şirketin Türkiye pazarına girişi enteresan. Medya camiasının yakından tanıdığı Nuri Çolakoğlu’nun oğlu Hasan Çolakoğlu oyun dünyasını iyi bilen, sıkı takip eden biridir. O, League of Legends’ın hızlı yükselişini görüp, Amerika’da şirketin kapısını çalıyor, ‘ben sizin Türkiye haklarınızı almak istiyorum’ diyor. Şirket de ‘Biz haklarımızı vermeyiz, ama Türkiye bizim girmeyi planladığımız bir pazar. Sen gel Türkiye ayağımızın başına geç” diye yanıt veriyor. Böylece bundan 4 yıl önce şirket kendi sermayesiyle Türkiye pazarına giriyor. 

Nasıl şu anda Türkiye’de oyun sektörünün durumu?  

Türkiye’de 4 yıl gibi bir zamanda 4 milyon oyuncuya ulaştık. Ama tabii oyun sektörü Türkiye’de  dünyaya nazaran oldukça geri durumda. Fakat çok hızlı büyüyor. 2 yıl evvel 100 milyon dolarlık bir sektörken 2015’i 500 milyon dolarla kapattık. Önümüzdeki yıllara dair büyüme tahminleri ise çok daha yüksek.   

Dünya çapında 70 milyar dolar gibi bir oyun pazarından söz ediliyor. Hollywood bu sektörün yanında küçük kaldı deniyor...   

Evet hem ekonomik açıdan öyle hem de son dönemde popülarite açısından biraz roller değişti. Eskiden filmlerin oyunu çıkardı. Şimdi oyunların filmi çekiliyor. Gençler arasında oldukça popüler olan World of Warcraft'ın yüksek bütçeli filmi yakında vizyona giriyor. 

Kostümden kazanıyoruz

Siz parayı nereden kazanıyorsunuz, sponsorlardan mı? 
Sponsor geliri toplam gelirlerimiz içinde sadece yüzde 1. Biz asıl parayı oyunda satılan kostümlerden kazanıyoruz. Oyuncular,º seçtikleri karakterin daha cool görünmesi için bu sanal kostümleri satın alıyorlar.

Superbowl’dan sonra en büyük izlenme oranı 

Geçen yıl Türkiye’de yaptığınız finale büyük bir katılım oldu. 30 yaş üstü için bilgisayar oyunu izlemek biraz enteresan bir aktivite…  
90’lıların kuşağı artık futbol, basketbol izlemiyor. E-spor maçları ise ciddi bir genç kitleyle buluşuyor. Geçen yıl dünya şampiyonası finalimizi internetten 350 milyon kişi izledi. Bu Superbowl’dan sonra dünyadaki en büyük izlenme oranı. Türkiye de aslında bu yolda gidiyor. Geçen yıl Türkiye’deki League of Legends’ın finalini Ülker Sports Arena’da yaptık. Biletler 20 sattte tükendi ve 10 bin kişi geldi. 

Peki Türkiye’deki şirketler gençlerin bu e-spor ilgisinin farkına vardı mı sizce? 
Kitleyle birlikte ekonomi de hızlı büyüyor.  Genç kitlenin e-spor ilgisi şirketlerin de dikkatini çekmeye başladı. Geçen yıl bizim 3 sponsorumuz vardı; Turkcell, Coca Cola ve Teknosa. Coca Cola geçen yıl 22 milyon kutuya League of Legends  karakteri bastı. Turkcell bizim oyuncularımız için özel tarife yaptı.   

17-18 yaşında ayda 15 bin $ kazanıyorlar 

E-sporcular da futbolcular basketbolcular gibi kendi çaplarında bayağı popüler galiba…  
Evet hızlıca popüler oluyorlar. Zaten hepsi çok zeki çocuklar. Hemen hepsi birer sosyal medya fenomeni haline geliyorlar. Şu anda Instagram’da Twitter’da binlerce takipçileri, ciddi bir fan kitleleri var diyebilirim. Bir de tabii oldukça yüksek meblağlar kazanıyorlar.

Ne kadar kazanıyor lisanslılar? 
17-18 yaşındaki gençler ayda 15 bin dolar gibi bir para kazanıyorlar. Hatta genç yaşta birden bire gelen bu ün ve para genç sporcuların başını döndürmesin diye onlara çeşitli eğitimler, seminerler de veriyoruz. 

E-sporcuya da doping testi yapılıyor

Lisanslı oyuncu olmak kolay mı, ne yapmak gerekiyor bunun için?  
E-oyun özellikle üniversitelerde popüler. Lisanslı e-spor oyuncusu olmak için ise tek yapılması gereken, iyi oyuncu olmak. İyi oyuncuların hiçbir şey yapmasına gerek yok. Takımlar üniversitelerin e-spor takımlarını sıkı takip ediyor. İyi oyuncuları da keşfedip alıyor zaten. 

Peki sonra? 
Sonra disiplin başlıyor. Lisanslı e-spor oyunculuğunun lisanslı futbol oynamaktan farkı yok. Oyunculara doping testi bile yapılıyor.