YAŞAR KIZILBAĞ
Bugün Türkiye'de tarla ile market, üretici ile raf arasındaki fiyat farkının en önemli nedeni aracıların fazla olması. Aracı sayısı düştükçe şüphesiz fiyat da düşüyor. Ancak günümüzde birçok bakkalın kapısına kamyon bile uğramıyor. Durum böyle olunca da bakkal bulduğu fiyata malı rafına koymak zorunda kalıyor. Ancak son dönemde ortaya çıkan bir e-ticaret girişimi ToptanTR.com, üretici ile bakkal-yerel market arasında direkt bağ kurmayı başarmış durumda.
2010 yılında Trakya bölgesinde açtığı 17 yerel markete zincir marketlerle rekabet etmediği için kapatmak zorunda kalan ve toptancılığa başlayan ToptanTR.com'un kurucusu ve Genel Müdürü Sezgin Şener, pandemi döneminde sıçrama yaptıklarını belirterek "Bugün 27 bini bakkal toplam 49 bin 592 esnafa hizmet veriyoruz. 1497 büfe, 223 kantin, 1029 kırtasiye, 696 berber, 1092 parfümeri ve 2387 otel müşterimiz arasında. "Kurduğumuz sistemle bakkal, zincir marketlerin sattığı fiyata ürünü satabiliyor. Çünkü bir maldan 40 bin koli blok alım yapabiliyoruz" dedi. Şener "Ürünlerin tedarikinde söz sahibi olan aracı ve komisyoncuların sayısını minimuma indirerek raf fiyatlarındaki fahiş artışın önüne geçiyoruz" dedi.
TARIM KREDİ İLE BAKKAL PROJESİ İÇİN GÖRÜŞME
TARIM Kredi ile KoopBakkal projesi için de görüştüklerini anlatan Şener "Projede biz de olmak istiyoruz. 100 bin bakkala ucuza satmayı planlıyoruz. Ayrıca bir banka ile görüşüyoruz. Bayi Kart projesi başlatacağız. Esnafa 6 ay sonra ödemeli veya 4 taksit gibi imkanlar tanıyacağız" diye konuştu. 29 bin bakkal arasında yaptıkları bir araştırmadan da bahseden Şener "Bakkalın yüzde 22'si üniversite, yüzde 54'ü lise mezunu. Yani eğitim düzeyi yüksek. Esnafın asıl sorunu dükkanının iyi olmaması veya hizmetinin iyi olmaması değil tamamen doğru fi - yatlı ürüne ulaşamaması olduğunu gördük" dedi.