Önce ‘çocuk odası' sonra yatak değişti! Tüm zamanların en iyi cirosu geldi

Ebeveynler pandemide de ‘önce çocuk' dedi. Evi daha konforlu hale getirmek isteyen tüketicilerin ilk olarak çocuk odası mobilyalarını değiştirdiğini söyleyen Öztaşkın, “Online eğitime geçilince aileler önce çocukların konforunu düşündü. Sonra sıra koltuk ve yatağa geldi” dedi.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

2020 yılında pandemi mobilya sektöründe ciddi bir ivme yaratırken, bünyesinde Enza Home, Yataş Bedding, Divan Ev ve Puffy markalarını barındıran Yataş Grup da yılı rekor satış rakamlarıyla tamamladı. Uzun süredir can çekişen sektörün 2020 başında KDV'nin indirilmesiyle ivme kazandığını, ardından karantina sürecinde eve kapanan insanların mobilya değiştirme isteğine kapılmasıyla ciddi anlamda hareketlendiğini söyleyen Yataş Grup Yönetim Kurulu Başkan Vekili Nuri Öztaşkın, "Okullar kapanınca evlerde önce çocuk ve genç odası takımları değişti" dedi. Öztaşkın grup olarak yılı tüm zamanların en iyi cirosuyla tamamladıklarını sözlerine ekledi.

Pandeminin başından bu yana doktorlar uykunun önemine dikkat çekiyor. Yatak seçimi kaliteli uyku için önemli bir etken mi? Sizin Yataş'ta satışlarınız arttı mı bu süreçte?

Bu dönemde bağışıklık çok önem kazandı. Başığıklığın kuvvetlenmesi için de en önemli şey uyku. Hayatımızın üçte birini uykuyla geçirmemiz gerekiyor. Çünkü vücut uykuda yenileniyor. İyi bir uyku için en önemli unsurlardan biri de yatak. Eğer vücudumuza uygun bir yatakta yatmıyorsak gece sürekli uyanıyoruz. Yani yatak bizi uykumuzdan uyandırıyor. Ve böylece vücudun kendini yenilemesi için gerekli olan derin uykudan çıkıyoruz. Bir yatak sizi ne kadar derin uykuda tutabiliyorsa, o kadar kaliteli bir uyku uyumuş oluyorsunuz. Biz bu dönemde yatakta ciddi bir satış başarısı gösterdik.

ALO YATAK HATTI

Kovid 19 alışveriş alışkanlıklarını da değiştirdi. Mağazalara gitmeye çekinenler online'e yöneldi. Sizde durum nasıldı?

Söz konusu yatak ve mobilya olduğunda tüketici pek dokunmadan, görmeden alma taraftarı değil ama yine de bu dönemde online satışımız 6 kat büyüdü. Online satışın, toplam içindeki payı yüzde 15'e kadar çıktı. Bu arada farklı satış stratejileri de geliştirdik. Alo Yatak sistemini başlattık. Telefonda size sorular sorarak, vücut tipinize, yatış pozisyonunuza en uygun yatağı seçmenizi sağlıyoruz, 120 gün de deneme süresi tanıyoruz.

Mobilya sektörü de hareketli bir yıl geçirdi. Enza cephesinde işler nasıldı?

Pandemiyle birlikte evde kalınca, her şey gözümüze batmaya başladı. Çocuklar evde eğitim gördüğü için aileler önce çocuk odasına yöneldi. İlk önce çocuk ve genç odalarınının mobilyaları değişti. İkinci sırada da koltuklar geldi. Eskiden akşamları 3 saat koltukta oturan insanlar, şimdi gün boyu oturur hale geldi. Müşterinin oturduğu koltuktan beklentisi arttı. Bu da bizim satışlarımıza yansıdı. Bir taraftan da bahçeli veya daha büyük, balkonlu evlere geçişler oldu. Yazlıklar daha fazla önemsenmeye başladı. Bunların hepsi yeni pazar demek.

3 BİN KİŞİYE ÇIKTIK

Bu arada mobilya teslimlerinde ciddi gecikmeler de oldu. Bu sorun bitti mi?

Bir taraftan ürün terminlerinde sorun yaşarken bir yandan da virüsle savaşıyorduk. Bu hastalık üretim hattına girdiğinde bütün hattı karantinaya almak zorunda kalıyorsunuz. Bu da günde 150-200 parça kayıp demek. Dolayısıyla gecikmeler yaşandı. Ortalama teslim süresi 21 günden 90 güne kadar çıktı. Biz bunun üzerine personel sayımızı ve vardiyalarımızı artırdık. Çalışan sayımız 3 bine yaklaştı. Şu anda sorun çözülmüş durumda.

Peki maliyetlerle birlikte fiyatlar da arttı mı?

Müşteri şu anda fazla fiyat odaklı değil. Zaten mobilya 12 taksitle alınıyor. Tüketici son dönemde konforu fiyatın önünde tutuyor.

Son 1.5 senedir sağlık çalışanlarımız müthiş fedakarlık gösterdi. Dünya Uyku Günü'nde Yataş olarak onlara teşekkür etmek ve moral vermek için "Biz de uyumuyoruz" dedik. Kampanyamıza çok ciddi bir katılım oldu.

BU YIL HEDEFİMİZ 2.5 MİLYAR TL

İnsanların yeni mobilya ve yatak alma hevesi 2021'de de sürüyor mu. Sizin bu yıla dair hedefleriniz nasıl?

Geçen yıl pandemi dolayısıyla 150-200 bin civarında evliliğin ertelendiği tahmin ediliyor. Bu yaz çok evlilik bekleniyor. Dolayısıyla bu sene de pazar hareketli olacak gibi görünüyor. Biz grup olarak 2021 yılında 2,5 milyar TL ile minimum yüzde 43 ciro büyümesi hedefledik. İhracatımızı da yüzde 88 artırarak toplam cirodaki payını yüzde 15'e çıkarma planımız var.

YATIRIM İŞTAHI ARTTI

Sektörün büyümesi ne oldu 2020'de?

Mobilya sektörü uzun zamandır can çekişiyordu. Geçen yılın başında KDV'nin yüzde 18'den 8'e çekilmesiyle sektör bir ivme kazandı. Kayıtdışı pazar kayıt altına girmeye başladı. Markalı ürünlere talep arttı. Üzerine pandemiyle birlikte gelen mobilya değiştirme dalgası da eklenince sektör 2020 yılını yüzde 25-30 arası büyümeyle tamamladı. Bu büyümeyle sektör oyuncuları da kendine geldi, yatırım iştahımız da arttı.

Bu mobilya değiştirme dalgası Yataş Grup'un cirosunu nasıl etkiledi?

Hem mobilyada hem yatakta satışlarımızı ve ciromuzu yüzde 50 artırdık. Şirket yılın 2 ayında çalışmamasına rağmen tüm zamanların en iyi cirosunu elde ettik. Ve 1 milyar 750 milyon TL'ye ulaştık.

ABD'DE AMAZON VE WAYFAIR'E GİRECEĞİZ

İhracat ve yurtdışı pazarlar konusunda gelişmeler var mı?

Pandemi öncesinde ihracatımız ciromuzun yüzde 7'si seviyesindeydi. Bu oranı yüzde 10'a çekmeyi başardık. Mart ayında kurduğumuz Kuzey Karolina merkezli şirketimizle ABD pazarına girdik. High Point şehrindeki showroom ve depomuzla dünyanın en büyük mobilya ve yatak pazarına hizmet edeceğiz. Ayrıca ürünlerimizi Amazon ve Wayfair'de online satışa sunmak için çalışmalarımız devam ediyor. Kuzey Amerika'da genişleme stratejimizin parçası olarak Kanada'nın Toronto şehrinde ağustos ayında ilk mağazamızı açtık. 2021'de 12 yeni pazara girmeyi hedefliyoruz. Organizasyonumuzu çok hızlı büyüyen pazarlar olan Çin, Hindistan ve Singapur'a yakın olacak şekilde şekillendireceğiz. Afrika bizim açımızdan çok ümit vaad eden bir pazar.