Ne vergi affım var ne bir kuruş borcum

Kalyon Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Kalyoncu, 19 kez vergi affından yararlandıkları ve İstanbul Havalimanı için devlete ödenecek taksitlerin ertelendiği iddialarına noktayı koydu: Ne vergi affım var ne bir kuruş borcum.

MUSTAFA KARTOĞLU

Kalyoncu, Holding'in 80. Yılı dolayısıyla Konya'daki Avrupa'nın en büyük güneş enerjisi santrali Kalyon Karapınar GES'te gazetecilerle buluştu. Kalyoncu, önce 80 yıllık çalışmalarının özetini çıkardı, ardından gazetecilerin sorularını cevapladı:

5 YILDA 5 MİLYAR $ YATIRIM

"Karapınar GES yaklaşık 1,2 milyar dolarlık bir proje ve yılda 3 milyar kilowatt saat elektrik üretimiyle Avrupa'nın en büyük güneş enerji santrali. 20 milyon metrekarelik bir çölü yenilenebilir enerji santraline dönüştürdük. Yönetim binamız (Scada binası) dünya mimarlık projeleri arasına girdi. Kullandığımız paneller yüzde 90'a varan yerlilikle Ankara'daki tesislerimizde üretildi. Finansmanın büyük kısmını İngiltere'den sağladık. Daha sonra Kalyon Enerji'nin yüzde 50'sine; Abu Dabi merkezli International Holding Company'yi ortak alarak ülkemize yabancı yatırım getirdik. Önümüzdeki 5 yıl içinde 5 milyar doların üzerinde yenilenebilir enerji yatırımı planlıyoruz."

Kalyon Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Kalyoncu (sağda), AKŞAM Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu'na önemli açıklamalarda bulundu.

80 YILDIR HEP DAHA İYİSİ

"Biz 80 yılda, 16 bin konut, 2 bin yataklı hastane, 680 km otoyol, 664 km raylı sistem, 200 km metro hattı, 42 km metrobüs hattı, bin 200 km su boru hattı, bin km doğalgaz boru hattı, 5 bin 600 MegaWatt yenilenebilir enerji portföyü, 2GW kapasiteli yerli güneş paneli üretim fabrikası, 2.478 MW GES, 720 MW RES, 343 MW HES kurulumu gerçekleştirdik."

'İLK'LERİ YAPTIK

"Biz ilkleri yapmaya çalışıyoruz; Türkiye'de olmayan teknolojileri ülkemize getiriyor, daha önce yapılmamış üretimleri yapmaya çalışıyoruz. Bu da ülkemize büyük bir katma değer sağlıyor. Örneğin KKTC'ye deniz altından su götürmek bunlardan biriydi. 500 metrelik boruları denizin 1700 metre derininde robotlarla zemine bağladık. TANAP ve Kuzey Marmara Doğalgaz Projesi, Kuzey Marmara Yeraltı Doğalgaz Depolama Tesisi de gurur verici projelerdi. Zengezur koridoru üzerinde stratejik öneme sahip otoyol ve demiryolunu seneye bitirmeyi planlıyoruz. Ülkemize kazandırdığımız diğer büyük marka İstanbul Havalimanı... İGA, Cumhuriyet tarihinin en büyük altyapı yatırımıdır. 10 milyar 250 milyon euro'luk yatırımın 8 milyar euro'sunu kredi ve öz kaynaklarımızla karşıladık, devlet bütçesinden bir lira çıkmadı. Sadece 48 ayda proje+finansman+yapımı+işletmesi tamamlanmış bir projedir. İhale televizyonlardan canlı yayınlandı ve 3 firmanın yarışından biz galip çıktık. Bizim ihalede devlete ödeyeceğimiz rakam 22 milyar 152 milyon euro +KDV'yi devlete 25 yılda ödeme taahhütümüz var. Bugün Avrupa'nın en yoğun havalimanıdır. Hemen her ay ulusal ve uluslararası birçok ödüle layık görülüyor."

2030'DA DEVLETE GEÇİYOR

"Kuzey Marmara Otoyolu da dünyada eşi olmayan 33 km uzunluğunda 4 şeritli tünel başta olmak üzere toplam 8 tünel, 42 viyadük, 158 köprü, 167 alt/üst geçite sahip. Bu proje yap işlet devret modeliyle yapıldı, 2029 ve 2030 yılında işletme süresi bitecek, devletimize devredeceğiz. Yani; yaptık, işlettik, devlete veriyoruz. Bu projeleri bugün devlet yapmaya kalksa 12-13 milyar dolara mal olur ve uzun sürerdi. Bu projeyi eleştirenler, projenin sadece 9 yıl süreyle tarafımızdan işletileceğini ve 2030 yılında devlete devredileceğini bilmek istemiyorlar. Türkiye güçlü olursa biz de güçlü oluruz, Türkiye büyürse biz de büyürüz." Kalyoncu, güneş enerjisi panellerinin Çin'den ithalatına ilişkin bir soru üzerine, "Çin'in kendi firmalarna verdiği desteklerle rekabet etmenin zorluğuna" değinerek, bunun Türkiye'ye yatırıma engel olduğuna işaret etti.

EN ÇOK VERGİ VERENİM

Şirketlerine yönelik iddialara ilişkin sorulara da cevap veren Cemal Kalyoncu, "Kalyon Holding'e 19 kez vergi affı uygulandığı" iddiasına ilişkin soru üzerine şöyle konuştu: "Bizim devlete 1 kuruş vergi borcumuz yoktur ve tarafımıza herhangi bir vergi affı söz konusu değildir. Biz Türkiye'nin en çok vergi veren şirketlerinden biriyiz. Kamu yatırımlarını üstlenen tüm şirketler için sadece damga vergisi ve harç istisnası vardır. Kurumlar vergisi, gelir vergisi veya stopaj gibi gelir üzerinden alınan vergileri kapsamaz. Vergi istisnası denen iddia Ticaret Bakanlığı'nın herkese uyguladığı bir konudur. Yani, binlerce şirket bundan faydalanıyor. Biz Karapınar GES'i kurarken henüz tamamlanmamış, faaliyete geçmemiş ve hiç para kazanmamış olmamıza rağmen 239 milyon TL kurumlar vergisi ödedik. Deprem sonrası konulan ek vergilerden dolayı yaklaşık 1 milyar lira deprem vergisi ödedik. Kalyon İnşaat da 1 TL vergi indirimi almış değildir. Kalyon İnşaat'ın matrahsız tek bir beyannamesi yoktur ve her yıl vergi sıralamasında ilk 100'e girer. Ayrıca, vergi affı ile ilgili hakkımızda olumsuz konuşanlarla ilgili açtığımız tüm davaları da kazandık."

EK SÜRE FAİZLE

İGA'da devlete ödenen kiranın ertelendiğine dair iddiaları da cevaplayan Kalyoncu, "Pandemi döneminde Avrupa ve diğer ülkeler, havalimanları kapandı diye havaalanları ve havayolu çalışanları için destek sağladılar. Bizim havalimanımız ise belli bir süre çalıştı, o sürede bırakın destek almayı yolculardan belli bir miktar devlete para ödedik. Kapalı kalan süre için bize ilave süre verildi. Kapalı dönem kirasını da faiziyle birlikte ödeyeceğiz. Kira ödemelerimizi ilgili takvimde ve tutarda eksiksiz ve gecikmesiz olarak yapmaktayız" dedi.

İSTANBUL'DA YENİ İŞLER ALDIK

Kalyoncu, siyasi alandan kendilerine yönelik eleştiriler hatırlatılarak, "İstanbul Belediye seçimleri yaptığınız işleri etkiledi mi" sorusuna da şu cevabı verdi: Hayır etkilemedi. Mevcut sözleşmelerimize ilave olarak verilen işler oldu. İş yaparken bizim önceliğimiz hizmet etmektir. Yapıyorsak en iyisini yapma gayretinde oluruz. İstanbul'a her daim hizmet etmekten büyük bir gurur duyarız."

4. PİST BİTİYOR, 5. BAŞLIYOR

Kalyoncu, İGA hakkında son verileri de paylaştı: "25 yılda devlete ödeyeceğimiz tutar 22 milyar 152 milyon euro +KDV ve ilave yolcu sayısı farkı. İhalede 90 milyon yolcu kapasiteli bir teminat şartnamesi vardı. Terminali 120 milyon yolcuya göre planladık, şu an 85 milyon yolcuya yaklaştık. Dördüncü pisti yıl sonu bitireceğiz. Beşinci piste de başladık. 90 milyonu geçtikten sonra yeni terminal inşaatına başlayacağız. Havaalanı yanında yıl sonunda bin yataklı Hilton Oteli açıyoruz. Airport City gibi bazı yatırımlar planlıyoruz." Kalyoncu, İGA ile ilgili bir soru üzerine de, ortak alma ve halka açılma düşüncelerinin olmadığını söyledi.