Muzda hikaye yazdık, şimdi sıra cevizde

20 yıl önce tüketilen muzun %70'inin ithal edildiğini hatırlatan WPC-Walnut Yönetim Kurulu Başkanı Berk Noyan, “Şimdi yerli üretim, talebin %90'ını karşılıyor. Muzda başarı öyküsü yazdık, cevizde de yapabiliriz” dedi.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

Dünyanın en fazla ceviz tüketen ülkeleri arasında Çin ve İran'dan sonra üçüncü sırada yer alan Türkiye, verimli topraklarına rağmen tüketiminin ancak 3'te birini üretiyor. Türkiye'nin önemli ceviz üreticilerinden WPC Tarım Ürünleri A.Ş. Walnut'ın yönetim kurulu başkanı A. Berk Noyan, "Türkiye'de yılda ortalama 150-160 bin ton ceviz tüketiliyor. Buna karşılık Türkiye'deki ticari ceviz üretimi ise 60-65 ton civarı. Oysa Türkiye tüketimini karşılayabilecek, hatta ceviz ihracatı da yapabilecek bir ülke" dedi. Buna örnek olarak Türkiye'nin yıllar önce muz üretiminde yazdığı başarı hikayesini gösteren Noyan, sözlerine şöyle devam etti:

İTHALAT SEKTE VURUYOR

"Muz, 20 sene önce Türkiye'de yüzde 70-80'i ithal edilen bir meyveydi. Bu meyvenin ithaline yönelik vergiler uzun zaman önce yükseltildi ve yerli üretim teşvik edildi. Şu anda muza yüzde 145 gümrük vergisi uygulanıyor. Ve yerli üretim şu anda yüzde 90 oranında iç tüketimi karşılıyor. Ceviz, 10-15 senelik büyük bir yatırım. Ve hasat dönemlerinde ithalat vergileri yüzde 4'e düşüyor. Bu da Türkiye'nin bir anda ucuz ve kalitesiz ceviz cenneti haline gelmesine neden oluyor. Biz de muzda uygulanan başarılı örneğin cevizde de uygulanmasını istiyoruz. Kayıt dışı veya yasal olmayan yollardan gelen binlerce ton cevizin kontrol altına alınabilmesi amaçlı bir ihtisas gümrüğünün devreye girebilmesi de yerli cevizin geleceği için hayati önem taşıyor."

EN KALİTELİSİ BİZDE

Türkiye'ye en çok ABD, Şili ve Çin'den ithal ceviz geldiğini söyleyen Noyan, "İthal edilen cevizin gelmesi aylar sürüyor ve nakliye esnasında ürünlere birtakım koruyucular uygulanıyor ve kurutuluyor. Bu nedenle yerli ceviz daha sağlıklı, daha lezzetli ve taze oluyor" dedi.

WPC Tarım Ürünleri'yle Bursa'da ceviz hasadına katıldık.

SATIŞLARIN ÇOĞU İNTERNETTEN

WPC Tarım Ürünleri, Karacabey ovasında toplam 550 dönümlük arazide 15 bin 250 mavi sertifikalı fidanla ceviz üretimi yapıyor. Tekstilci bir aile olarak 2012 yılından bu yana cevize ciddi yatırımlar yaptıklarına dikkat çeken Berk Noyan, "Walnut markasıyla Türkiye'nin en kaliteli cevizini üretme hedefiyle yola çıktık. Şu anda satışlarımızın önemli bir kısmını e-ticaretten yapıyoruz" ifadelerini kullandı.

İHRACAT 25 MİLYON DOLARA ULAŞTI

Türkiye'nin 2020 yılı ceviz ihracatının yaklaşık 25 milyon dolar civarında olduğunu, bu ihracatın ağırlıklı olarak Ortadoğu ülkelerine yapıldığını dile getiren A. Berk Noyan, Türkiye'nin büyük bir ceviz tüketicisi olmasının ve ürettiğinin kendi tüketimine yetmemesinin ihracatın büyümemesindeki en büyük sebeplerden biri olduğunu ifade etti. Noyan, "Cevizde 2018'e kadar yüzde 43 seviyesinde olan ithalat vergisi son 3 yılda yüzde 4'e kadar düşürüldü. 2020 yılında Türkiye yaklaşık 91 bin ton ceviz ithalatı gerçekleştirdi, yani büyük ölçüde ithalat kuşatması altında bir sektörüz" değerlendirmesinde bulundu.