Mutfak eşyaları sektörü dünyada ilk 3'e oynuyor

Dünyanın en büyük 8'inci ihracatçısı konumunda bulunan Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, markalaşmayla ihracattaki payını artıracak. 140 ülkeye ürün satan sektörün hedefi ihracatta dünya üçüncülüğü.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Pandemi yılını 2,55 milyar dolar ihracatla kapatan, bu yılın ilk altı ayında ise 1,7 milyar dolar ihracat gerçekleştiren Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, markalaşarak Türkiye'nin toplam ihracatına verdiği katkıyı artıracak. Sektörün ihracatının % 58'ini Avrupa ülkelerine yaptığına dikkat çeken Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Talha Özger şunları kaydetti:

DEPOLAR KURULACAK

"Sektör olarak dünyada Çin'den sonra en büyük ikinci net ihracatçı ülke konumundayız. Ancak Avrupalı şirketler bizden birim başına 3.6 dolara aldıkları ürünleri markalarını basarak başka ülkelere 7-8 dolara satıyor. Bunu değiştirmek için firmalarımızın tasarım ve markalaşma gücünü artıracağız" dedi. Pandemi sonrası en önemli hedefleri arasında yeni ihracat pazarlarına giriş yapmak olduğunu belirten Talha Özger, "Türk şirketleri şu anda 140 ülkeye elektrikli küçük mutfak eşyaları, metalden mamul pişirme gereçleri ve seramik ürünler satıyor. Ocak-haziran dönemi arasında ihracatımızı yüzde 56 artırarak 1,7 milyar dolara çıkardık. Bu yıl için hedefimiz 3,4 milyar dolarlık ihracat yapmak. Marka ve tasarım gücümüzü artırabilirsek dünya ihracatında 8'inci sıradan üçüncülüğe yükselebiliriz. Bunu başarmak için bir Ur-Ge projesinin yanı sıra yurtdışında ofis, depo, lojistik merkezleri açmayı planlıyoruz" diye konuştu.

Firmalara tasarım ve danışmanlık hizmeti

Lojistik avantajlar ve pandemi nedeniyle Avrupa'nın Türkiye'den yaptığı tedarik miktarını artırdığını anlatan Talha Özger şunları kaydetti: "Bu talebin yakın gelecekte daha da artacağını düşünüyoruz. Dernek olarak Avrupa'ya markalı ürün ihracatı için yeni bir UR-GE'yi hayata geçireceğiz. Bu projeyle firmalara endüstriyel tasarım, e-ticaret ve pazarlama alanında danışmanlık desteği vereceğiz. 2021'de başlattığımız Latin Amerika, Avrupa ve Sahra Altı Afrika heyetlerimizden sonra yıl sona ermeden Asya ve Avustralya'da sanal heyetlerimizi devam ettirmeyi planlıyoruz."

Hammadde artışı cepten karşılanıyor

Hammadde fiyatlarındaki fahiş artışların devam ettiğini, konteyner sıkıntısının ise kısmen sürdüğünü belirten Özger sözlerini şöyle sürdürdü: "Yılın başından bu yana plastik hammaddesi fiyatı yüzde 70, metal ise yüzde 80 arttı. Firmalarımız bu artışı ceplerinden karşıladı."

Dünyada 8. sıradayız

1. Çin: 63

2. Almanya: 6.8

3. İtalya: 4.1

4. Hollanda: 3.3

5. Fransa: 3.0

6. ABD: 2.9

7. Polonya: 2.8

8. Türkiye: 2.7

9. İspanya: 1.6

10. Belçika: 1.5