Merter'den ‘Çakma' ihracatı bile yapılıyor... Sektör temsilcileri isyanda

Merter'de imitasyon ürün üretip satmanın ne yazık ki bazı üreticilerin kolayına geldiğini belirten MESİAD Başkan Yardımcısı Öner Aslan, “Taklit ürünlerin ihracatı bile yapılıyor maalesef” dedi.

SERDAR SAĞLAM

SERDAR SAĞLAM

Türkiye dünyada 'çakma' olarak tabir edilen imitasyon ürün alanında dünyada önde gelen ülkeler arasında yer alıyor. Yaklaşık 20 milyar dolar büyüklüğe sahip olduğu tahmin edilen imitasyon ürünlerde hazır giyim, ayakkabı ve çanta gibi ürünler ön plana çıkıyor. En fazla çakması üretilenler arasında ise Versace, Gucci, Armani, D&G, Dior, Prada gibi markalar bulunuyor. Bu işle adı en çok anılan yerlerin başında ise İstanbul'daki Merter bölgesi geliyor. Ünlü isimlerin dahi Merter'den imitasyon ürün aldığı sık sık haber oluyor. Önceki gün gazetecilerle bir araya gelen Merter Sanayici ve İşadamları Derneği (MESİAD) üyeleri konuya ilişkin değerlendirmede bulundu. MESİAD Başkan Yardımcısı Öner Aslan, imitasyon ürün üretip satmanın ne yazık ki bazı üreticilerin kolayına geldiğini söyledi.

DEVLET ÖNLEM ALMALI

Ürettikleri kıyafete ünlü bir markanın ismini ve logosunu basıp satarak kısa vadede kazanç sağlamayı ön planda tutanlar olduğunu ifade eden Öner, "Taklit ürünlerin ihracatı bile yapılıyor maalesef. Hep kısa vadeli düşünüyoruz. Artık daha uzun vadeli düşünüp kendi ürünlerimizle markalaşmamız gerekiyor" dedi.

Bu duruma dernek olarak kendilerinin engel olmalarının zorluğuna dikkat çeken Aslan, "Biz yanımızda üretim yapan komşumuza giderek 'sen bunu üretme' diyemiyoruz. Bunu dersek sonucunu düşünemeyiz. Devletin bu işin önüne geçmesi gerekir" diye konuştu. MESİAD Başkanı Gürbüz Oruç da markalaşmanın önemine dikkat çekti. Türkiye'nin artık ucuz ürünle rekabete girmemesi gerektiğini ifade eden Oruç, "Ucuzun sonu yok. Her zaman ucuzun daha ucuzu var. Türkiye de gittikçe zenginleşen bir ülke. Biz Çin ile değil İtalya ile rekabet edeceğiz. Daha nitelikli, daha kaliteli mallar yaparak satabilecek kapasitedeyiz" dedi.

MARKA MERKEZİ HEDEFİ

Merter'in uzun yıllardır fason üretim ile anılan bir bölge olduğunu belirten Gürbüz Oruç, "Dünyanın en iyi markalarının sattıkları en iyi ürünleri, Türk markaları üretiyor. Ama o markayı Türk ismiyle duymuyoruz. Hedefimiz, Merter'i marka çıkaran, hatta dünya markası olmaya aday isimler çıkaran bir merkez haline getirmek" dedi.

BAVUL TİCARETİ ARTIK WHATSAPP ÜZERİNDEN

Bavul ticaretinin format değiştirmeye başladığını belirten Gürbüz Oruç, "Teknoloji gelişiyor. Önceden müşteriler fiziki olarak Merter'e geliyordu. Şimdi sattığımız ürünlerin yüzde 50'sini Telegram ve WhatsApp üzerinden yapıyoruz. Müşteri buraya gelmeden direkt sipariş veriyor. Bunu hâlâ e-ihracata sokamadık, ancak bakanlıklarla görüşmelerimiz sürüyor. Günde 2.5 milyon adet mal üretiyoruz. Bunun 2 milyonunu bavul ticareti yoluyla 70 ülkeye yolluyoruz" dedi.

16 EYLÜL'DE DEFİLE YAPILACAK

Merter olarak kendi içlerinden markalar çıkarmak istediklerini belirten Gürbüz Oruç, "20 marka belirledik. Bu markaları büyütüp parlatmak istiyoruz. Katılmak isteyenleri bu sürece katacağız. 16-17 Eylül'de yapacağımız defile markalaşma çalışmalarımızın bir ayağı olacak" diye konuştu.