Mega projelerde açılış yılı

Ulaştırma Bakanlığı tarafından 2023 hedefleri kapsamında ilk adımları atılan 'mega projelerin' önemli bir kısmı bu yıl hizmete girecek. Kanal İstanbul ve 1915 Çanakkale Köprüsü'nde ise ihale süreçlerinin bu yıl içinde başlatılacak.

İzmit Körfezi’nin 'gerdanlığı' olarak nitelendirilen Körfez Geçiş Köprüsü, bittiğinde dünyanın en geniş köprüsü unvanını alacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Asya ve Avrupa yakalarını deniz tabanının altından geçen karayolu tüneliyle birbirine bağlayacak Avrasya Tüneli ile 'Demir İpek Yolu' olarak adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesinin bu yıl sonunda hizmete açılması hedefleniyor. İşte dev projelerde gelinen son durum: 

Osman Gazi'de açılış mayıs sonu 

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesinde çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor. Proje, İstanbul'u Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa, Kütahya ve İzmir'e bağlayacak. Projeyle seyahat süresi, İstanbul’dan Bursa'ya 1 saate, İzmir'e 3 saate, Eskişehir'e 2,5 saate inecek. Toplam 433 kilometre uzunluğundaki projenin, 40 kilometrelik Altınova-Gemlik kesimi hizmete açıldı. Otoyolun en önemli kısmını oluşturan İzmit Körfez Geçişi Köprüsü, dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüleri arasında 4. sırada yer alıyor. Körfez'i 6 dakikada geçmeye imkan sağlayacak Osman Gazi Köprüsü'nün mayıs sonunda trafiğe açılması planlanıyor. 

İki yaka denizin altından birleşiyor

 
Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından 'vizyon proje' olarak değerlendirilen Avrasya Tüneli Projesi'nin (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) bu yıl sonunda hizmete açılması hedefleniyor. Asya ile Avrupa kıtalarını tüp geçişiyle birbirine bağlayacak tünel, dünyada deniz altından en derinden geçecek tünel olacak. 14.6 kilometre toplam uzunluğa sahip projenin, deniz altından geçen kısmı ise 3,4 kilometre olarak belirlendi. 

3. Köprü'de tren müjdesi

İstanbul Boğazı'na inşa edilen Yavuz Sultan Selim Köprüsü, bittiğinde dünyanın en geniş köprüsü unvanını alacak. Yatırım maliyeti 3 milyar dolar olan köprü, gidiş ve geliş istikametlerinde 4’er karayolu şeridi ile ortada 2 demiryolu şeridi olmak üzerinde toplam 10 şeride sahip olacak. Köprünün 26 Ağustos'ta açılışının yapılması planlanıyor.

Tarihi 'İpek Yolu' canlanıyor

"Demir İpek Yolu" olarak da adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi'nin bu yıl sonunda hizmete açılması hedefleniyor. Hat işletmeye alındığında 1 milyon yolcu ve 6,5 milyon ton yük taşınabilecek. 2034 yılında proje hattı üzerinde 3 milyon yolcu ve 17 milyon yük taşıma kapasitesine çıkılması planlanıyor.

Avrupa'nın en uzun tüneli

Tamamlandığında Türkiye’nin ve Avrupa'nın birinci, dünyanın ikinci en uzun çift tüplü karayolu tüneli olacak Ovit Dağı Geçidi, Rize ile Erzurum’u birbirine bağlıyor. İkizdere-İspir mevkisindeki Ovit Tüneli tamamlandığında yol 12 ay açık kalacak ve aradaki mesafe 3,8 kilometre kısalacak.

Kanal İstanbul'da hazırlıklar tamam

Kanal İstanbul ilgili hazırlıklar tamamlandı, uygulama için gerekli çalışmalar devam ediyor. YİD modeliyle yapılacak projede, süre yarıştırılacak ya da trafik garantisi verilecek. Kanalın etrafında cazibe alanları oluşturulacak.

Çanakkale'ye '1915 Köprüsü'

Bu yıl başlanması planlanan bir diğer dev proje de Çanakkale 1915 Köprüsü olacak. Boğaz'da dünyanın en uzun köprülerinden birinin inşası için fizibilite çalışmalarına başlandı. Köprüde kuleler arası açıklık 

2 bin metreden fazla olacak.

3 Katlı Tünel'de teklifler alındı

Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünce 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nde ilk adım olarak geçen yıl yapılan etüt, proje ve mühendislik hizmetleri ihalesi kapsamında mali teklifler alındı.