Marmaray 10 yılda İstanbul'u ileri taşıdı

29 Ekim 2013'te açılışı yapılan Marmaray bugüne kadar 1 milyarın üzerinde yolcu taşıdı. Ulaştırma Bakanı Abdülkadir Uraloğlu, “Ulaşımda entegrasyon çok önemli. İstanbul'un trafik sorununa by-pass yaptık” dedi.

HABER MERKEZİ

Günde yaklaşık 650 bin yolcu taşıyan Marmaray, kapılarını AKŞAM'a açtı. Maltepe'deki Marmaray Maltepe Trafik Yönetim Merkezi' Komuta Merkezi'nde İstanbulluların ulaşım sorununa merhem olan sistem ve tüneller 7/24 takip ediliyor. Ekip zaman içinde çıkan sistemsel problemleri çözme sürelerini kısaltmayı başardı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu yaptığı değerlendirmede "Vatandaşlarımızın Marmaray'a ilgisinin katlanarak devam etmesi bizleri mutlu ediyor. Proje 1 milyarın üzerinde vatandaşımızı taşıyarak kendi rekorunu kırdı. Bu proje sadece İstanbul için değil dünya için de çok önemli çünkü kıtaları birleştiriyor. İstanbul'un trafik gibi kronik bir meselesi var. Bu meselenin çözümüne de by-pass yaparak büyük fayda sağladı. Avrasya Tüneli, 3'üncü Köprü, İstanbul Havalimanı, Marmaray gibi devasa projeler yapılmamış olsaydı neler olurdu bir düşünmek lazım. Cumhurbaşkanımız Sabiha Gökçen Havalimanı'nın ikinci pistinin açılışını ekim ayı içerisinde yapması bekleniyor. Böylece bu havalimanındaki kapasite de artmış olacak. Ulaşımda entegrasyon da çok önemli bir konu. İstanbul için ne yapsak azdır" dedi.

BOĞAZ GEÇİŞİ YOĞUN

Maltepe Marmaray Yolcu Hizmetleri Müdürü Mehmet Kasım Özben de Marmaray sayesinde vatandaşların İstanbul'da zamanlı program yapabilir hale geldiğini ifade etti. Özben şunları anlattı: "Özellikle okulların açıldığı dönemde yolcu sayılarımız oldukça artıyor. Vatandaşlarımızın iş saatlerinde Marmaray ayrı bir önem taşıyor. İki yaka arasında çalışan vatandaşlarımız işlerine trafik derdi olmadan saatinde gitme imkânına kavuştu. Marmaray'ın bu anlamda karayoluna da etkisi büyük oldu. Çünkü insanlar Marmaray'ı tercih ediyor. İnsanlarımız Gebze'den ya da Halkalı'dan bindiğinde 76,6 kilometre yolculuk yapabiliyor. En çok yolcumuz ise Sirkeci ile Üsküdar arasındaki mesafede oluyor. 4 dakika içinde yakalar arasında yolculuk yapılabiliyor. Ayrıca metrolar ile Marmaray'ın bağlantılarının olması da vatandaş açısından büyük avantaj sağladı. Gayrettepe Metrosu da tam faal hale geçtiğinde ardından Halkalı ile birleşerek İstanbul Havalimanı'na dahi insanlar çok daha rahat bir şekilde ulaşabilecek."

AKŞAM Muhabiri Bülent Şanlıkan, Marmaray'ın Maltepe Trafik Yönetim Komuta Merkezi'nde yetkililerden bilgi alarak tesisi inceledi.

DEPREM ANINDA SİSTEM BÖYLE ÇALIŞIYOR

Marmaray 9 şiddetindeki depreme dayanıklı inşa edildi. Ancak sistem 6 ve üzerindeki bir deprem halinde bile otomatik devreye girerek gerekli tedbirlerin alınmasını sağlıyor. 6 şiddetindeki depremde Sirkeci ve Üsküdar'daki sel kapakları ile Ayrılıkçeşmesi'ndeki jeneratör devreye giriyor. Deprem anında bu jeneratörler tünelde kalan treni en yakın istasyona taşıyor. Böylece yolcular tüp tünel içinde yürümek zorunda kalmmıyor. Marmaray'ın Halkalı-Gebze arasında 2 binin üzerinde personel hergün sistemin tüm unsurlarıyla birlikte güvenli şekilde çalıştığını denetliyor.

SİRKECİ'YE ORİENT EXPRESS

Özben, "Kazlıçeşme-Sirkeci Raylı Sistem ve Yaya Odaklı Yeni Nesil Ulaşım Projesi aynı zamanda yaya odaklı bir hat konumunda. Yeni nesil bir hat. Nostaljik bir duygu taşıyor. Yakın bir zamanda hizmete girebileceğini değerlendiriyorum. Marmaray projesi devreye girdikten sonra Orient Express Bakırköy'de kalıyordu doğal olarak. Ama bu hat hizmete girdiğinde Orient Express Sirkeci'ye kadar gelebilecek. O bölgede Cerrahpaşa Üniversitesi'nin hastası çoktu. Önceden hastanenin hemen altında istasyon vardı. Şimdi faal hale gelirse Cerrahpaşa yolcusu yeniden o bölgeye rahatlıkla ulaşabilecek" dedi.

PİK SAATLERDE EK SEFERLER

Özben: "Vatandaşlarımızdan gelen en çok istek daha çok trenin olması ve araca binme sürelerinin daha kısa olması yönünde. Şu anda 7 ile 8 dakika arasındaki bekleme süreleri en uygun şekilde diyebilirim. Sisteme çok daha fazla tren yüklenmesi halinde trafik aksayabilir. Bunun yolunu ise pik saatlerde ek sefer koyarak bulduk. Özellikle sabah saatlerinde 08.00 ile 09.00 arasında ek tren daha devreye giriyor. Yine akşam saatlerinde de yine dönüşüne ek tren seferi vatandaşlarımızın hizmetine sunuluyor. Maçlar sırasında da yine ek seferler koyuluyor."

6 AYDA BİR TATBİKAT YAPILIYOR

Marmaray'da deprem senaryolarındaki tatbikatlar periyodik olarak yapılıyor. Yılda 2 kez gerçekleştirilen tatbikatlarda senaryolar bir kez daha gözden geçirilerek sistemin işlevselliği gözden geçiriliyor. Marmaray'ın Boğaziçi Kandilli Rasathanesi ile sismik bağlantısı mevcut. Olası deprem halinde tünellere yerleştirilmiş sensörler verileri ilgili birimlere anında iletiyor.