Marketlerin gözü poşet parasında! Zincirler tekelleşiyor

Türkiye Perakendeciler Federasyonu'nun, market alışverişlerinde kullanılan poşet fiyatının 25 kuruştan 75 kuruşa artırılmasını talep etmesi tartışma yarattı.

Poşete yüzde 300 zamla 75 kuruş isteyen Federasyon Başkanı Ömer Düzgün, poşet üretim maliyetinin, kalitesine göre, 1 liraya kadar yükselebildiğini söyledi. Düzgün'ün önerisine tüketici dernekleri ile Türk Plastik Sanayicileri Araştırma Geliştirme Eğitim Vakfı'ndan (PAGEV) tepki geldi.

Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, "Bu marketler artık çok oluyor. Plastik poşetin maliyetini tüketiciye yükleyip üzerinden para kazanmaya çalıştıkları ortada" derken PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu da "Poşet fiyatı 25 kuruşta kalsın; tüketici, çevre ve ekonomi kazansın" diyerek tüketiciye, ek yük getirilmemesi gerektiğini savundu. Çevresel kirliliği azaltmak amacı taşıyan paralı poşet uygulamasında tüketicilerin, çevre için poşete 25 kuruş verip fedakârlık yaptığını hatırlatan Eroğlu, "Şimdi elini taşın altına koyma sırası marketlere geldi" dedi. Eroğlu'nun verdiği bilgiye göre 2022 için poşete ödenen 25 kuruş GEKAP payı için devlete gidiyor. 2023 yılı için fiyat 25 kuruş olarak kalmaya devam ederse, GEKAP payı, yeniden değerleme oranı yüzde 122 olarak açıklandığından ortaya yaklaşık 55 kuruşluk bedel çıkacak. Bu durumda tüketiciler, her poşet için 25 kuruş öderken, perakendeci de yaklaşık 55 kuruş GEKAP payı ödemek zorunda.

ZİNCİRLER TEKELLEŞİYOR

ÖMER Düzgün, zincir marketlerin perakende yüzde 79 olan sektör payının yüzde 81'e ulaşmasının beklendiğini belirterek, "Tekelleşiyorlar" dedi.