Market markalı özel ürünlere talep patladı

Tüketicinin alışveriş davranışları ucuz ürünlere kaydı. Fiyatı daha uygun olan market markalı ürünlere olan talep, iki yılda yüzde 20'den yüzde 28'e ulaştı. Yıl sonunda yüzde 30'u aşması bekleniyor.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, eylül ayında yüzde 81.54 olan yıllık enflasyon oranı ekimde 85.51'e yükseldi. Ekimde tüketici enflasyonu aylık bazda ise yüzde 3.54 olarak gerçekleşti. Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi de ekimde aylık bazda yüzde 7.83 artış gösterirken, üretici fiyatlarında yıllık enflasyon ise yüzde 157.69 olarak kaydedildi. Bu durum da tüketicinin tercihini etkiledi. Tüketici davranışları özellikle daha ucuz ürünlere doğru yöneldi. Pandemi sürecinin de etkisiyle birlikte dikkat çeken marketlerin özel markalı ürünleri (private label ), son dönemde yükselişe geçti.

ADETSEL DAHA FAZLA

Özel markalı ürünlere yönelik üretim yapan ve tüm sektörlerden üreticileri aynı çatı altına toplamak amacıyla kurulan PLAT Özel Markalı Ürünler Sanayicileri ve Tedarikçileri Derneği'nin Başkanı İmer Özer, şunları söyledi: "Şu an yaşanan ülke gündeminde enflasyonun hızlı hareket ettiği ve bütün ülke olarak enflasyonu düşürmek ile ilgili bir seferberlik halinde olduğumuz bir dönemde, market markalı ürünlere talep ciddi oranda artıyor. İki sene önce yüzde 20'nin altında olan bu oran, şu an cirosal bazda yüzde 28 mertebelerine gelmiş durumda. Yıl sonunda bu rakamın yüzde 30'un üzerine çıkacağını bekliyoruz. Bu değer rakamsal bir değer. Yani satılan ürünün üzerinden yapılan cirosal bir çalışma. Aslında adetsel olarak yapılan çalışmada bunun çok daha üstünde bir oran var."

YENİ DÜZENLEME ÇAĞRISI

Bu yılın nisan ayında çıkan Katma Değer Vergisi (KDV) yönetmeliği ile birlikte temizlik malzemeleri, çocuk bezi, ıslak mendil gibi birçok üründeki KDV yüzde 18'den yüzde 8'e indirilmişti. Bunu olumlu bir çalışma olarak değerlendirdiklerini belirten İmer Özer, "Ancak enflasyonla mücadelede önemli bir yer sahibi olan market markalı ürün üreticileri tarafında da bazı düzenlemeler yapılması gerekiyor" dedi.

ONLINE ALIŞVERİŞ YÜKSELİŞTE

Pandemi, e-ticareti hızlandırdı. Bu dönemde tüketici online alışverişi hayatının önemli bir parçası haline getirdi. Danışmanlık, denetim ve vergi hizmetleri şirketi olan PwC'nin strateji danışmanlığı grubu Strategy&'nin, Market Alışverişinin Geleceği Raporu'na göre de pandemi öncesi alışveriş alışkanlıklarına dönüş beklenmiyor. Aksine online market alışverişinin pazar payı artmaya devam edecek. Rapora göre online market alışverişinin büyümesi kısa vadede yavaşlasa da gıda perakendecilerinin online hizmetlerine yönelik talep ve faaliyetlerinin dijitalleşmesi sürecek. İngilizlerin 2030 yılına kadar gıda alışverişinin yüzde 26'sını online olarak gerçekleştirmesi öngörülürken, tahminlere göre bu oran 2030 yılına kadar Hollanda'da yüzde 26, Fransa'da yüzde 23, Almanya'da yüzde 11 ve Türkiye'de yüzde 10'u bulacak. Market alışverişini farklı bir gelecek beklerken geleneksel yapıların ayakta kalabilmeleri için iş modellerini yenilemelerinin gerektiği belirtiliyor.