Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, son yıllarda gelen şikayetlerden anlaşıldığı üzere, genellikle belediyelerce belirlenen kurban satışı için ayrılan yerlerin dışında faaliyet gösteren bazı kişilerce insanların mağdur edilebildiğini belirtti.
Her yıl bayram öncesinde birçok tüketicinin kurban olarak kesilen hayvanın hastalıklı çıktığı veya dolandırıldığı yönünde şikayette bulunduğuna işaret eden Ağaoğlu, "Tüketici Kanunu'na göre satın alınan hayvanlar mal statüsündedir ve ayıplı çıkması halinde bedel iadesi dahil olmak üzere tüketicinin hakları bulunmaktadır ancak bu noktada tüketicilerin aldatıldığını ispat edebilmesi açısından ödeme belgesi, veteriner raporu gibi ispata yarayacak belgelere sahip olması önemlidir." ifadelerini kullandı.
"Kurbanın görüntüsünü çekmek delil olabilir"
"Kurban satın alacak tüketiciler mağdur olmamak istiyorlarsa tercihlerini yaparken dikkatli olmalıdırlar. Karşılaştıkları her sorunu görüntülemelerinin önemli bir delil olabileceğini akıllarından çıkarmalıdırlar. Hemen tüm belediyelerin Kurban Bayramı süresince veteriner müdürlüklerinde nöbetçi personel bulunmaktadır. Satın alınan kurbanda sorun olduğunu fark eden vatandaşlar derhal en yakın belediye veteriner müdürlüğüne başvurmalı, mümkünse de olaya şahit olan kişilerin de imzasının bulunduğu tutanakla durumu belgelendirmelidirler."
"Aynı hayvanı birden çok kişiye satıyorlar"
Bazı kişilerin bir hayvanı birden çok kişiye sattığına dikkati çeken Ağaoğlu, şunları kaydetti:
"Nakliye de bizim ikramımız olsun. Akşama kurbanlık hayvanı adresine göndereceğim.' diyerek aynı hayvanı birden çok kişiye satıyor, akşam üstü ortadan kaybolarak alıcıları dolandırıyor. Bazı kişiler de ellerindeki sahte paraları kurban pazarlarında piyasaya sürüyor. Bu tür sahtekarlıklara maruz kalmamak için kurban satın alan tüketiciler belediyelerce belirlenmiş, altyapısı uygun olan yerlerde ödemelerini kredi kartıyla yapmalı, nakit alışverişten kaçınmalıdırlar."
"Tüketicilerin sıklıkla karşılaştıkları durum sahte para"
Bilinçli Tüketiciler Platformu Sözcüsü Mehmet İmrek de kurban kesecek vatandaşları, kurbanlık satın alırken aceleci olmamaları konusunda uyardı.
Tüketicilerden, kulaklarında küpesi bulunmayan kurbanlıkları almamalarını, küpesi bulunmayan hayvanları satanları da en yakın belediye birimine şikayet etmelerini isteyen İmrek, şunları söyledi:
"Kurban pazarlarında sahte para mağduriyeti hem kurban satıcıları hem de kurbanlık alan tüketicilerin sıklıkla karşılaştıkları bir durumdur. Sahte parayı gerçek paradan ayırt edecek bazı özellikler vardır. Bunlar kağıt, renk ve baskı kalitesinin yanı sıra paranın içinde bulunan çok net holografik, şerit folyo, ultraviyole özellikler ve kabartma. Bu özellikler el ve göz yordamıyla rahatlıkla ayırt edilebilir." (AA)