ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
Perakende sektöründe son birkaç yılda adeta 'evlere servis' devrimi yaşanıyor. Şimdiye kadar market ürünleri kategorisinde yoğun olarak kullanılan hızlı teslimat seçeneği, artık hazır giyimde de hayatımıza giriyor. Türkiye çapında 280 mağazasıyla faaliyet gösteren Koton, internetten aldığımız ürünü, 2 saatte kapımıza kadar getirmeye hazırlanıyor. Uygulamanın İzmir'de başladığını söyleyen Koton Yönetim Kurulu Üyesi Gülden Yılmaz, 2022'de İstanbul, Ankara, Bursa gibi büyük şehirlerde de bu hizmetin başlayacağını söyledi. Koton olarak çok iyi bir sezon geçirdiklerini ve 2021 yılını 2019'a göre yüzde 20 büyümeyle tamamladıklarını söyleyen Gülden Yılmaz'la sektörü ve şirketin yeni dönem planlarını konuştuk.
KONUŞULAN KADAR FİYATLARIMIZ ARTMAZ
2021 nasıl bir yıl oldu Koton için, pandeminin etkileri sürüyor mu?
Biz aslında çok iyi bir sezon geçirdik. 1,5 senedir insanların gardropları boştu. Mağazalar açılınca iyi bir taleple karşılaştık. Sonrasında çok iyi bir sonbahar başladı. 2020 kayıp yıl olduğu için geçen yılla hiç kıyas yapmıyoruz ama 2019'a göre de güzel sonuçlar elde ettik. Bu yıl kasım ayında 2019 Kasım'ın yüzde 20 üzerine çıktık. Koleksiyonlarımız da çok iyiydi ama bunda piyasadaki fiyatların yükselmesinin de etkisi oldu. Yabancı rakiplerimizin fiyatları kurun yükselmesiyle bir anda artınca, bizim fiyatlarımız makul kaldı.
Peki sizce bu talep artışı devam edecek mi, pandemi sonrasında insanlarda bir 'daha az tüketme rekleksi' gözlemliyor musunuz?
Daha az tüketme refleksini biz hiç hissetmedik. Sonuçta insanların giyinmeye ihtiyacı var. İşe gidiyoruz, okula gidiyoruz, bedenlerimiz değişiyor. Biz 2021'i 2019'a göre yüzde 20 büyümeyle tamamlayacağız ve yılı 4.5 milyar TL ciroyla kapatacağız. 2022'de ise 6 milyar TL'yi aşarız.
Sektör 2022 için yüzde 50 – 70 gibi zam oranlarından söz ediyor. Sizde böyle bir fiyat artışı olur mu?
Sektörde bu rakamların görülme ihtimali var ama biz bunun altında kalmayı planlıyoruz. Sonuçta 33 senelik tecrübemiz var, ne krizler atlattık. Bu sürecin de geleceğini öngörmüştük. Hammadde fiyatlarında yaşanabilecek artışları; tedarik sıkıntıları olabileceğini erken tahmin ettik ve hammadde hazırlığımızı iyi yaptık. Dolayısıyla 2022'de bizim fiyat artışımız, piyasada konuşulanlar kadar olmayacak. Bizim en büyük amacımız hammadedeki artışları tüketiciye minimum seviyede yansıtmak.
Perakendenin özellikle market ayağında son dönemde servisler çok hızlandı. Hazır giyimde böyle bir süreç görecek miyiz?
Bizim bu konuda ciddi hazırlıklarımız var, İzmir'de yeni bir hizmetimiz başladı. Şu anda İzmir'de 2 saat içinde mağazadaki stoku size ulaştırıyoruz. Yani internetten size en yakın mağazanın stokunu görüp, bu mağazadan sipariş verdiğinizde bu ürünü 2 saat içinde size ulaştırıyoruz. Şu an için tanıtım aşamasında İzmir'de ücret almıyoruz, ileride kargo bedelinin 14.90 TL civarında olacağını tahmin ediyorum. Jetko diye kendi içimizde küçük bir dağıtım operasyonumuz var ama başka firmalarla da işbirliği yapıyoruz. 2022'de bu hizmeti İstanbul, Ankara, Bursa gibi büyük şehirlere de taşıyacağız.
Pandemide hızlı karar alma konusunda kaslarımız çok gelişti. Bence Türkiye perakende sektörü bu süreçle çok iyi baş etti. Tekrar bir kapanma olacağını düşünmüyoruz ama olursa da uygulayacağımız senaryomuz hazırda bekliyor.
YENİ KITAMIZ GÜNEY AMERİKA
Koton'un yurtdışı açılımı nasıl gidiyor, kaç ülkeye ulaştınız?
Şu anda 28 ülkedeyiz. Ve 2022'de yurtdışında çok ciddi mağaza açılışlarımız olacak. 2 yeni ülkeye, bir de olmadığımız yeni bir kıtaya gireceğiz. Moldova ve Cezayir yeni ülkelerimiz, yeni kıta ise Güney Amerika olacak ama asıl hikaye mevcut pazarlarımızdaki büyümemiz olacak. Balkanlar'da, Arnavutluk'ta, Makedonya'da, Sırbistan'da büyüyeceğiz. 2022'de yurtdışında en az 35 mağaza açma hedefimiz var. İngiltere, Hollanda, Almanya gibi Batı Avrupa ülkelerine ise online olarak gireceğiz. Şu anda bizim gelirlerimizin yüzde 35'inden fazlası döviz. Gelecek yıl bu oran 40'a doğru gidecek.
MAĞAZADAKİ 4 ÜRÜNDEN BİRİ 'SÜRDÜRÜLEBİLİR' OLACAK
Son yıllarda sürdürülebilirlik moda markalarının en önemli gündem maddelerinden biri. Mağazalar koleksiyonlarının önemli bir kısmını geri dönüşüm ürünlerine ayırıyor. Siz de Dünya Serbest Dalış Rekortmeni, Milli Sporcu Şahika Ercümen'le bir 'Suya Saygı' koleksiyonu çıkardınız. Siz de hızlı modayı sorgulamaya başladınız mı?
Hızlı modayı tabii ki sorguluyoruz. Biz de mağazaya artık yetecek kadar ürün sokuyoruz. Soktuğumuz ürünün sürdürülebilirliğine dikkat ediyoruz. Dünyaya daha az zarar verelim diye bakıyoruz. Bir de talebi daha geç tahmin ediyoruz. Talep tahminlemesini son ana kadar bekletince Gereksiz stok yapmıyoruz gereksiz mal da yapmıyoruz. Sezonda mal satma oranımızı da arttırıyoruz.
Peki sürdürülebilirlik hedefleriniz nasıl?
Sürdürülebilir ürün performansımız geçen sezonda yüzde 16.5'tu. Yani 100 liralık mal satıyorsak, bunun 16.5'u sürdürülebilir üründü. Şimdi gelecek ilkbahar yaz koleksiyonunda bu oranı yüzde 25'e çıkarmayı hedefliyoruz.
HEM KAPATIYORUZ HEM AÇIYORUZ
Pandemide mağaza sayını azaltan markalar oldu, sizde durum nedir?
Biz de yaptık ama biz hem kapatıyoruz hem de yeni mağazalar açıyoruz. Mesela rakiplerimizin çoğu İzmir İstinyepark'ta yok ama biz bu ay orada mağazamızı açıyoruz. Şu anda toplam 470 mağazamız var. Bunun yaklaşık 190 tanesi yurtdışında, geri kalanı da Türkiye'de bulunuyor. Bu yıl Türkiye'deki büyümelerimiz biraz daha kontrollü olacak. Açacağımız yeni mağazalar da olacak, kapatacaklarımız da ama yurtiçinde optimum mağaza sayısına geldiğimizi, sayının bu rakamın altına ineceğini düşünmüyorum.