Kendi aracınızla kargo dağıtıp para kazanmak ister misiniz?

Salgın sürecinde iş hacmi katlanan kargo şirketleri, talebe yanıt vermek için sözleşmeli kurye modelini devreye aldı. Bu modelle ticari bir aracı olanlar bir kargo şirketiyle anlaşarak, paket dağıtımı yapabiliyor.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Geciken paketler, bulunamayan adresler... Salgın nedeniyle artan e-ticaret talebiyle iş yükü katlanan kargo şirketleri, siparişleri yetiştirmekte zorlanınca alternatif teslimat modelleri geliştirmeye başladı. Türkiye genelinde 25 bin araç ve 100 bin personelle günde 7.5 milyon dağıtım yapan kargocular, istihdam ettikleri şoför ve araçlı kuryelere ek olarak, sözleşmeli kurye almaya başladı. Bu dönemde Kangoo ve Doblo gibi ticari bir aracı olan şoförler, bir kargo şirketiyle anlaşıp, sözleşmeli kurye olabiliyor. Türkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği (KARİD) Başkanı Aslan Kut yeni dağıtım modeliyle ilgili şu bilgileri verdi:

BİNLERCE KİŞİYE İSTİHDAM

“Pandemi döneminde e-ticaret hacmi hızla büyüdü. Sektördeki firmalar hizmetin sürekliliğini sağlamak için bir yandan yeni işe alımlar gerçekleştirirken diğer yandan insanlara kendi araçlarıyla dağıtım yapabileceği sözleşmeli kurye modelini başlattı. Bu modelde ticari aracı olan bir vatandaş kargo şirketiyle günlük, haftalık ve ya aylık sürelerle dağıtım yapmak için sözleşme imzalıyor. Söz konusu uygulama, firmaların teslimat performansını artırırken sektörde binlerce kişiye ek istihdam sağlıyor.” Geçtiğimiz günlerde kendi işinin patronu olmak isteyen gençlere yeni iş fırsatları sunacak bir dağıtım modeli üzerinde çalıştıklarını açıklayan Yurtiçi Kargo Genel Müdürü Fatih Önyol da benzer bir istihdam modelini devreye almak üzere olduklarının sinyallerini verdi. 

BENZİN İSTASYONUNDAN TESLİM ALINABİLECEK

Kargo şirketleri, yaşanan yoğunluğa karşı sözleşmeli dağıtım dışında alternatifleri de kısa zamanda hayata geçirecek. Önümüzdeki dönemde Amerika ve Avrupa’da olduğu gibi belirli noktalara bırakılan kilitli kutulardan (kargomatik) ve ya benzin istasyonlarından kargoların teslim alınabileceğini anlatan KARİD Başkanı Kut, “Bunun için sektörde yeni bir düzenlemeye ihtiyaç var. Türkiye’de hala kargolar alıcıya teslim edilmek zorunda, Avrupa’da ise adrese teslim etmek yeterli. Türkiye posta sektörü serbest rekabete kavuşur ve adrese teslimat sistemi yasallaşırsa Türkiye kargo taşımacılığı sektöründe DHL gibi dünya markaları yaratılabilir ve sektörde sağlanan istihdam da 5 yıl içinde 450-500 bin seviyelerine kadar çıkarabilir” ifadelerini kulllandı.

e-ticaret siteleri dağıtım işine girmeye başlıyor

Son yıllarda e-ticarette yaşanan büyümeyle firmalardan bireylere teslimat işi ve koli/paket taşımacılığı da artış gösteriyor. Bu talebe cevap vermek isteyen Amazon, Hepsiburada ve Trendyol kendi kargo altyapısını kurdu. 2008’den bu yana e-ticaret alanında faaliyet gösteren kozmetik markası Sinoz geçtiğimiz günlerde, artan talepleri karşılamak adına kendi kargo şirketini kurarken LC Waikiki de önümüzdeki dönem takvimine söz konusu yatırımı aldı. Önümüzdeki dönemde özellikle pazar yeri mantığıyla çalışan e-ticaret sitelerinin kendi kargo operasyonlarını başlatma konusunda adımlarını hızlandıracağı ifade ediliyor.