ÖZGÜL ÖZTÜRK
ozgul.ozturk@aksam.com.tr
Petrol fiyatlarındaki düşüş ve ekonomik durgunlukla pazarı daralan İtalyan ayakkabı ve moda markaları, birer birer markalarını elden çıkarıyor. Yeni marka geliştirmek yerine mevcut büyük markaları satın alarak ihracatını artırmayı planlayan Türk firmaları da satışa çıkan bu markalara talip oluyor. Ancak ağırlığı KOBİ’lerden oluşan Türk firmalarının bu markaları satın almaya gücü yetmiyor. Durumu gören hazır giyim ve ayakkabı sektörü, Ekonomi Bakanlığı’na başvurup Eximbank kredileri konusunda kolaylıklar sağlanması talebinde bulunuyor.
ARAPLAR SATIN ALIYOR
500 milyon çift üretim kapasitesiyle Avrupa’nın en büyük, dünyanın yedinci büyük ayakkabı üretim kapasitesine sahip olan Türkiye’nin 117 milyar dolarlık dünya ayakkabı pazarından dünyaca ünlü markaları satın alarak daha fazla pay alabileceğine dikkat çeken Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Hüseyin Çetin şunları kaydetti: “Ancak marka satın almak için başvuran Türk firmalarının bütçesi yetmiyor. Pek çok İtalyan markası Türklerin gücü yetmediği için Arap ülkelerine satıldı. Biz diyoruz ki gerekirse Türkiye devlet olarak bu markaları kooperatif mantığıyla alsın. Önemli olan Türkiye için değer yaratmak ve istihdama ekonomiye ihracata katkı sağlamak. Yeter ki bu rüzgarı kaçırmayalım.”
KREDİ ALMA KOLAYLAŞSIN
Sektörde marka almaya yönelik hali hazırda Eximbank destekleri olduğunu anlatan Hüseyin Çetin, “Ancak Eximbank tarafından sağlanan krediler için ise ciddi teminatlar isteniyor. Bu kredilerde kolaylık sağlanabilir. Diyelim ki bir firma yurtdışından bir markayı satın almak istiyor. Ama varlığı yetmiyor. Ekonomi Bakanlığı’ndan bu firmaların Eximbank’tan talep ettiği kredileri alırken kolaylık sağlamasını isteyeceğiz. Ekonomi Bakanımızın önümüzdeki hafta yurtdışı seyahati olacak. Orada taleplerimizi ileteceğiz kendisine" diye konuştu.
İmkanımız olsa kesinlikle kaçırmazdık
TASD Başkanı Hüseyin Çetin, "Ünlü İtalyan moda evi Gianfranco Ferre Birleşik Arap Emirlikleri’nin Paris Group of Dubai şirketine 30 milyon euroya satıldı. İtalyan ayakkabı markası Cesare Paciotti Dubaili bir firmaya gitti. O dönemde Türk şirketlerin imkanı olsaydı kaçırmayacaktık" dedi.
3 milyon $'a kadar olan alım desteği hazır giyimi de kapsamalı
İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi de yurtdışındaki ileri teknolojiye sahip markaların satın alınmasında sağlanan 3 milyon dolara kadar olan finansal desteğin hazır giyim ve ayakkabı sektörüne de sağlanması gerektiğini söyledi. Sektörün yeni marka satın alarak iş hacmini katlayabileceğini ifade eden Tanrıverdi, "2023 hedefimiz olan 60 milyar dolarlık ihracata ulaşmak için markalaşmak çok önemli. Ayrıca bu tür marka ve mağaza alımlarında Turguality işlemlerinin çok hızlı tamamlanması lazım" ifadelerini kullandı.
İtalyanlar Türk ayakkabısı giyiyor
İtalya’nın ayakkabı sektöründe yaşadığı daralma Milano’da 14-17 Şubat tarihleri arasında düzenlenecek MICAM Deri Ayakkabı Fuarı’na da yansıdı. Fuara katılan İtalyan firma sayısında bu yıl 100 adet gerileme yaşanırken fuar 1 salon küçüldü. Türkiye ise 45 firma ile MICAM Fuarı’na tarihinin en yüksek katılımını sağladı. Yani İtalya’nın tahtına Türkiye’nin aday durumda.