ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
1972 yılında Çorlu’da kurulan bir aile şirketi olan Sarten Ambalaj, bugün yaklaşık 3 bin 300 çalışanıyla dünyanın ilk 10 ambalaj üreticisinden biri konumunda. Yurtdışında üçüncü, toplamda ise 18’inci fabrikasını Hollanda’da açan firma Türkiye’de bulunan 15 fabrikasından dünyada 80’in üzerinde ülkeye ambalaj ihraç ediyor. 2015 yılında Japon firma Mitsui ile yüzde 15 ortaklık kurduklarını hatırlatan Sarten Ambalaj CEO’su Zeki Sarıbekir, Türk ambalaj sektörünün yıllardır yabancı yatırımcıların radarında olduğunu söylüyor.
KİŞİ BAŞI TÜKETİM 200 DOLAR
Türkiye’de kişi başı yıllık ambalaj tüketiminin 200 dolar seviyesinde olduğunu, bu rakamın Avrupa’da 400, Amerika’da 500 dolar civarında olduğunu anlatan Sarıbekir, “Dolayısıyla sektörün büyüme potansiyeli çok yüksek. Yabancı yatırımcılar da bu potansiyelin farkında” diyor. Japon yabancı ortaklarının da Türkiye’ye çok güvendiğini vurgulayan Sarıbekir, “Yatırım yapma konusunda bizden bile daha hevesliler. Bizi sürekli yatırım yapmaya ve Türkiye pazarında büyümeye teşvik ediyorlar” diye anlatıyor. Son olarak Manisa’da kapak fabrikası kurduklarını ve kozmetik ambalajlarının kapasitesini artırdıklarını vurgulayan Sarıbekir, “Biz 3 sektöre 2 malzemeden ambalaj üretiyoruz. Bunlar gıda, endüstriyel ürünler ve kozmetiktir. Ciromuzun yüzde 50’sini gıda sektörü oluşturuyor” şeklinde konuştu.
100 milyon dolar ihracat 400 milyon dolar ciro
Avrupa ve Amerika’nın ekonomik açıdan en iyi dönemini yaşadığını ifade eden Sarıbekir, "Biz geçen yıl üretimimizin yüzde 27’ini dış pazarlarda satmıştık. Piyasadaki hareketliliği görünce ihracatı yüzde 40’a çıkarma kararı aldık. Kuzey Afrika, Avrupa, Fas, Almanya ve İngiltere’ye ihracatı arttırdık. İhracatımız 80 milyon dolar civarındaydı. Bu seneyi 100 milyon dolar ihracatla kapatmayı hedefliyoruz” dedi. Sadıbekir, Sarten’in Türkiye’de ambalaj sektöründe ilk sırada olduğunu, toplam cirolarının ise 400 milyon dolar seviyesine ulaştığını sözlerine ekledi.
3 ülkede daha fabrİka kurma hedefimiz var
Sarten’in 2002 yılında ilk yurtdışı fabrikasını Bulgaristan’da açtığını hatırlatan Sarıbekir, “2009 yılında da Rusya fabrikamızı açtık. Rusya pazarına dönük çalışmalarımız devam ediyor. Rusya’da yaptığımız yeni yatırımlarla artık kapak da üretmeye başladık. Önümüzdeki yıllarda 3 ülkede daha fabrika kurma hedefimiz var” diye konuştu. Fas pazarını çok önemsediklerini vurgulayan Sarıbekir, “Otomobil, gıda ve tekstil firmaları şu an Fas’ta fabrika kuruyorlar. Bana göre Fas’ta ciddi bir imalat sanayii oluşacak. Bu yüzden Fas’ı bizde çok önemsiyoruz. Orada ihracatımız yüzde 200 arttı. Fakat henüz orada yatırım yapmak için yeterli ciroya henüz ulaşmadık. Ulaştığımız zaman orada yatırım düşünebiliriz” diye konuştu.