2022'yi kapatmaya hazırlanan, bu yıl da çalışmalarını ve yatırımlarını aralıksız sürdüren farklı sektördeki iş dünyasının temsilcileri önümüzdeki yıla büyük moralle giriyor. İhracatta hedeflere ulaşılan sektörlerde, yeni pazar ve hedefler belirlendi. Yatırımların gelecek yılda sürdürülmesi planlanan sektörlerde; enerjide Avrupa'da yaşanan krizinden dolayı yatırımcıların Türkiye'ye yönelmesi beklenirken, mobilyada aşılan boykotların sektöre ilaç gibi geleceği öngörülüyor. Gelecek yıl dijitalleşmeye ve sürdürülebilirliğe odaklanan alanlarda, ihracatta yeni rekorlara imza atılması bekleniyor.
TÜRKİYE'YE YÖNELDİLER
Züccaciye sektörü olarak 2023'te de diğer yıllarda olduğu gibi ihracata ağırlık vereceklerini anlatan Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Mesut Öksüz, aynı zamanda Avrupa'daki enerji krizinden dolayı yatırımcıların Türkiye'ye yöneldiklerini gördüklerine işaret etti. Burada parite kısmının ihracatçıyı zora soktuğunu anlatan Öksüz, "Yine finansmana erişim konusu, her zamankinden daha fazla önem kazanıyor. Önümüzde bir de seçim süreci var. EYT ve asgari ücret de diğer gündem maddeleri arasında. İlk çeyrekte biraz daha bizim önümüzü görme zaman dilimimiz olacak olsa da kendimize 2023'te 7,5 milyar dolarlık bir ihracat hedefi belirledik ki 2022 yılını 7 milyar dolarla kapatmaya hazırlanıyoruz" dedi.
HEDEF ABD PAZARI
Mutfak eşyaları sektöründe ise ihracat son 10 yılda yüzde 34,54 arttı. Bu başarının en büyük kısmı 2017-2021 arasındaki 5 yıllık dönemde sağlandı. En yüksek ihracat değeri 2021 yılında gerçekleştiren ve 6 milyar doların üzerine çıkan alanda sektör, 2022 yılında ise 7 milyar dolar ihracat gerçekleştirmeyi hedefliyor. ABD'nin son dönemin yükselen pazarlarından bir tanesi olduğunu kaydeden Endüstriyel Mutfak, Çamaşırhane, Servis ve İkram Ekipmanları Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TUSİD) Başkanı Güçlü Kaplangı, ABD ile Türkiye arasındaki ticaret hacminin 100 milyar dolara çıkması gündemde. TUSİD olarak bizim de hedef pazarlarımızdan bir tanesi, ihracat yaptığımız 5. ülke olan ABD. Yüzde 90 dış ticaret fazlası veren sektörümüzün, ABD pazarından aldığı payı yüzde 10'a çıkarabilirsek hızlı bir büyüme kaydedebiliriz" diye konuştu.
SONA EREN BOYKOT MOBİLYAYA YARAYACAK
Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Nuri Gürcan da, "Şu anda Rusya pazarını değerlendiriyoruz. Suudi Arabistan pazarıyla da temaslarımız arttı. Bu pazar boykotlardan önce ihracat yaptığımız ilk 5 ülke içerisindeydi" dedi. 2023 için 10 milyar dolar ihracat hedeflerinin bulunduğunu anlatan Gürcan, dijitalleşmeye odaklandıklarını söyledi.
2023'TE DE TÜRKİYE KONUŞULACAK
Un Sanayicileri ve Hububatçılar Birliği (IAOM) Avrasya Başkanı Dr. Eren Günhan Ulusoy, yıl sonunu yine 3 milyon ton un ihracatıyla kapatıp yine dünyanın un ihracat şampiyonu olacaklarını kaydetti. 2022'nin ana gündem maddesinin tahıl koridoru olduğunu hatırlatan Günhan, "2023'te de tahıl koridorunda Türkiye konuşulmaya devam edecek" dedi.
KREDİYE İHTİYAÇ VAR
İstanbul ticaretinin kalbinin attığı yer olan İSTOÇ'ta kentin ihracatının üçte biri buradan gerçekleştiriliyor. İstoç İş Adamları Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği (İSTOÇDER) Başkanı Ahmet Acar, İSTOÇ, yapılanmasıyla dünyanın ikinci örneğini, Avrupa'nın ise tek örneği olduğuna dikkat çekti. Türkiye ekonomisine bakıldığında finansmana erişim sorunlarının büyük ölçüde aşıldığını anlatan Acar, "Ancak krediye her zamankinden daha fazla ihtiyacımız bulunuyor" ifadelerini kullandı.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ ODAĞINA ALDI
20 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan mobilya sektörü ise 10 bin ihracatçıyı, 36 bin üreticiyi ve 65 bin işyerini barındırıyor. Sektör, 210 bin kişiye doğrudan, 300 bin kişiye de dolaylı yoldan istihdam sağlıyor. 2022 yılını da 5 milyar dolar ihracatla kapatmaya hazırlandıklarını söyleyen MODOKO Başkanı Koray Çalışkan, "Hedefimiz kilogram başına katma değerimizi artırabilmek, yurt içinde satışlarımızı canlı tutabilmek. Başka bir gündem maddemiz de sürdürülebilirlik" dedi.