HABER MERKEZİ
Türk savunma sanayiinde yerlilik oranı yüzde 80'lere ulaştı. Bunu daha da artırmak için yeni bir adım daha atılıyor. Türkiye'nin ilk uçak fabrikası TOMTAŞ Havacılık ve Teknoloji AŞ, uçak ve helikopter parçaları üretmek için yaklaşık 205 milyon liralık yatırımla Kayseri'de yeniden faaliyete başlatılacak. Kurulacak tesisin yıllık 420 bin kilogram üretim kapasitesi olacak. Tesis için 10 milyon 207 bin 500 dolarlık makine ve teçhizat ithal edilecek.
TEŞVİK DESTEĞİ
Uçak gövdesi, kanatları, kapıları, kumanda yüzeyleri, iniş takımları, pervaneleri, helikopter rotorları, motor parçaları üretilecek olan tesisin canlanması yatırım teşvikleriyle desteklenecek. 'Bölgesel-öncelikli yatırım' kapsamında değerlendirilen tesis için faiz desteği, Gümrük Vergisi muafiyeti,Katma Değer Vergisi (KDV) istisnası, sigorta primi işveren hissesi 7 yıl, vergi indirimi yüzde 80, yatırım katkı oranı yüzde 40 olmak üzere bir dizi teşvik imkanı sağlanacak.
50 KİŞİYE İSTİHDAM
TOMTAŞ Havacılık ve Teknoloji AŞ faaliyete geçtiğinde 50 kişinin istihdamı öngörülüyor. Tesisle ilgili çalışmalar sürerken istihdam edilecek kadroların oluşturulması için de çalışmalar yapılıyor. Bu kapsamda CMM kalite kontrol uzmanı, CNC operatörü, üretim müdürü, cad-cam mühendisi ve kalite müdürü pozisyonları için işe alım süreçleri yürütülüyor.
TOMTAŞ'ın Kayseri'deki uçak fabrikasının 1926 yılındaki görünümü.
TÜRK HAVACILIK SANAYİİNİN KİLOMETRE TAŞLARINDAN
TOMTAŞ Havacılık ve Teknoloji AŞ'nin geçmişi 1920'li yıllara uzanıyor. Türk Tayyare Cemiyeti'nin 1925'te kurulması sonrasında bir uçak fabrikası açılması için harekete geçildi. Sermaye ve teknik eleman konusundaki ihtiyaçlar göz önüne alınarak Alman Junkers firmasıyla ortaklık kuruldu.
Tayyare ve Motor Türk AŞ'nin (TOMTAŞ) resmi açılışı 1926'da yapıldı. Fabrikanın teçhizatları ve personelinin bir kısmı Almanya'dan getirildi. Fabrika bünyesinde patenti Junkers firmasına ait uçakların parça montajı ve bazı parçalarının üretimi yapıldı.
Fabrikada çalışan Alman ve Türk işçiler arasındaki ücret farkı ve Junkers firmasının anlaşma gereği doğan yükümlülüklerini yerine getirmemesi gibi nedenlerle ortaklık uzun süreli olmadı ve 1928 yılında sonlandı.
Junkers'ın hisseleri Türk Tayyare Cemiyeti'ne devredildi. TOMTAŞ, Kayseri Uçak Fabrikası adı altında 1931'de yeniden açıldı. Bu fabrika da çeşitli değişimler geçirdikten sonra bugünkü Kayseri Hava İkmal Bakım Merkezi Komutanlığı'na dönüştü.