İlk ihracat treni Avrupa'yı kat edecek

Türkiye'den Avrupa'ya ilk özel ihracat treni İstanbul'dan hareket etti. İstanbul-Budapeşte hattında çalışacak trenle taşınan mallar, demiryolu ağlarıyla Avrupa'nın batısına kadar ulaşacak.

HABER MERKEZİ

Pasifik Eurasia Demiryolu İşletmeciliği'nin İstanbul-Budapeşte arasında çalışacak ilk yük treni, önceki gün Halkalı İstasyonu'ndan uğurlandı. İstanbul'dan hareket eden trenle taşınacak ihracat ürünleri, Budapeşte üzerinden Avrupa'nın 6 ülkesine ulaştırılacak.

Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, "Bu tren hattında faaliyetlerine başlayan Pasifik Eurasia yıllık 600 trenle, 22 bin TIR'a eşdeğer 600 milyon euro değerinde 750 bin ton ihracat yükü taşımayı planlıyor" dedi.

Uraloğlu, İstanbul- Budapeşte parkurunda faaliyet gösterecek ihracat treninin Türkiye parkurunda 278 km, Bulgaristan parkurunda 406 km, Romanya parkurunda 634 km ve Macaristan parkurunda 231 km olmak üzere toplam 1549 kilometre yol kat edeceğini, seyahatin 4 gün süreceğini kaydetti. Şirketin aylık 60, yıllık 600 trenle, 22 bin TIR'a eşdeğer 600 milyon euro değerinde 750 bin ton ihracat yükü taşımayı planladığı bilgisini veren Uraloğlu sözlerini şöyle sürdürdü:

ÇİN'DEN AVRUPA'YA 18 GÜN

"Asya ve Avrupa arasında köprü görevi gören Türkiye'nin coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari avantajlara dönüşebilmesi için demiryollarında yeni bir çağ başlattık. Bu kapsamda hayata geçirdiğimiz Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı demiryolu taşımacılığına yeni bir yön verdi."

Çin-Türkiye arasında yaklaşık 8 bin 693 kilometrelik mesafeyle gelen konteynerler, Çin'den Türkiye'ye 12 günde, Marmaray'ı da kullanarak Çin'den Avrupa'ya 18 günde ulaşıyor. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı üzerinden de, bugüne kadar toplam 1.5 milyon tonun üstünde yük taşındığına dikkat çeken Bakan Uraloğlu, "Kalkınma Yolu Projesi'nin en önemli güzergahlarından birisi olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçecek demiryolu projemize de uluslararası kredi kuruluşlarının yoğun ilgilerinin olduğunu görüyoruz. Dünya Bankası'nın yakın ilgisi var. 2025 yılının ilk aylarında bu projenin yapım sürecine başlanması için somut adımlar atıyoruz" dedi.

İstanbul'dan hareket eden trenle taşınacak ihracat ürünleri Bulgaristan-Romanya-Macaristan güzergahından sonra Almanya, İtalya, Hollanda, Avusturya ve Slovenya'ya kadar ulaştırılacak.

Uraloğlu, hareket memuru şapkası takarak hareket diskini kaldırdı ve Türkiye'nin ilk özel uluslararası yük treninin hareket emrini verdi. 19 vagonlu ve 550 metre uzunluğundaki tren,1250 ton yükle hareket etti.

KESİNTİSİZ LOJİSTİK İMKANI

TCDD Genel Müdürü Veysi Kurt da, "Artık Türkiye'den Avrupa'ya, İstanbul'dan Budapeşte'ye, Viyana'ya ve Avrupa'nın başkentlerine Türk özel sektörü kendi imkanlarıyla Türk ihracatçısının yükünü çekmeye başladı" diye konuştu. Törende konuşan Pasifik Eurasia Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Nusret Dur da şunları söyledi:

"Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı üzerindeki çalışmalar sayesinde Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan, Türkmenistan, Tacikistan, Azerbaycan ve diğer Asya ülkelerinden Türkiye'ye ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya demiryolu ile taşınacak yüklerin kapasitesini artırdık. Avrupa'da Almanya, Macaristan, Slovakya gibi ülkelerde büyük işbirliği anlaşmaları imzaladık."