İkinci el otoda artan talep ekspertiz pazarına yaradı

Geçen yıl Türkiye'de 11 milyon adet ikinci el araç satıldı. Tüketici, fiyatı yüzde 50 artan bu otomobilleri almadan önce oto ekspertizlerin yolunu tuttu. Pandemi dönemindeki talep artışı, ekspertizlerin iş hacmini artırırken, sektöre giren oyuncu sayısı da yükseldi.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Pandemi döneminde sıfır araçların ülkeye girişinin gecikmesi, düşen üretim adetleriyle birlikte ikinci el araçlara olan talep arttı. 2020'de 2 milyonu online olmak üzere 11 milyonun üzerinde ikinci el binek ve hafif ticari araç satılırken, ikinci el araç fiyatlarında ortalama yüzde 52.6 artış oldu. İkinci el otomobillere olan ilgi ve 1 Eylül 2020 tarihi itibariyle çıkan yeni yönetmelikle ticari satışlarda oto ekspertiz raporunun zorunlu kılınması oto ekspertiz sektörüne de olumlu yansıdı. Bu dönemde Türkiye'deki kayıtlı oto ekspertiz sayısı 5 binlere ulaştı. Bunların sadece 1000 adedinin hizmet yeterlilik belgesi olduğuna dikkat çeken TÜV SÜD D-Expert CEO'su Emre Büyükkalfa, tüketicilere oto ekspertiz raporu alırken kurumsal firmaları tercih etmeleri önerisinde bulunarak, şunları söyledi:

100 LİRA İÇİN RİSK ALMAYIN

"İkinci el araç alırken ödeyeceğimiz para artık daha yüksek. Bu nedenle ekspertizi işin ehli kurumlara bırakmak gerekiyor. Bütün emeklilik planlarını bir klasik otomobil almak üzerine şekillendiren bir müşterimiz vardı. Aracı bize getirdi, bir önceki ekspertiz şirketi tarafından sorunsuz gösterilen aracın bizim yaptığımız ekspertizde sele kapıldığı ortaya çıktı. Tüketici 100-150 TL daha fazla ödememek için riski göze almamalı. Yaptığı testlere garanti veren şirketlerden hizmet almalı." Belirli standartlara ulaşma konusunda bugüne kadar ciddi problemlerin yaşandığı oto ekspertiz sektörünün kurumsal şirketlerin bu işe girmesiyle önümüzdeki yıllarda bir eleminasyon sürecine gireceğini vurgulayan Emre Büyükkalfa, "Daralan piyasalarda rakipler birbirine yaklaşacak. Kurumsal şirketler diğerlerini satın alarak büyürken işini doğru yapmayanlar elenecek" dedi.

300 BİN TL YATIRIM ŞART

250'yi aşkın bayiyle faaliyet gösteren Pilot Garage Oto Ekspertiz, 2021 yılında bayi sayısını 350'nin üzerine çıkarmayı hedefliyor. Son 10 yılda ortaya çıkan ve yeni yeni ivme kazanan oto ekspertiz işinin yatırım-fayda maliyeti oldukça yüksek sektörlerden olduğuna dikkat çeken Pilot Garage Oto Ekspertiz Genel Koordinatörü Cihan Emre, bu işe yatırım yapmak isteyen girişimcilere şu tavsiyelerde bulundu: "Franchising marka bedeli, yatırımın yapılacağı il, ofis özellikleri, alınan makinenin kalitesi, özellikleri ve reklam bedellerine göre değişiklik göstermekle birlikte bu işe yatırım yapmak için en az 300 bin TL sermaye ve en az 4 çalışana ihtiyacınız var. Kurumsallık, müşteri memnuniyeti ve kaliteli hizmet bu işi yapmak isteyenler için ilk öncelikler olmalı. Bunlar dışında işlem yapılacak alanın fiziki özellikleri, ekspertiz alanı, müşteri bekleme alanı vs gibi alanların dizaynı kurumsal imaja uygunluğu da önem teşkil etmeli."

GALERİCİLERLE ANLAŞIP ARACTAKİ HASARI GİZLİYORLAR

Merdiven altı diye tabir edilen ekspertiz noktalarının önemli bir bölümü, araç satıcılarıyla veya galerilerle ekspertiz işlemi öncesinde anlaşarak kazalı araçların kusurlarını saklıyor. Aynı şekilde yeterli eğitimi almamış personelleri; patlamış hava yastığı, düşürülen kilometre, kaynak ve iki aracın birbirine eklenmesi gibi hayati hataları gözden kaçırarak araç alacakların mağduriyet yaşamasına sebep oluyor.

FİRMAYI KENDİNİZ SEÇİN

Bu tür araçları alanların ileride araçlarını satarken çok daha ciddi problemlerle karşılaşacağına işaret eden Cihan Emre, "Vatandaşlarımız satın almayı düşündüğü her otomobile tanıdıktan dahi olsa şüpheyle yaklaşmalı ve kesinlikle kurumsal bir firmada ekspertiz yaptırmalı. Ayrıca, satıcının önerdiği değil, kendi seçtikleri ekspertiz firmasında ısrarcı olmalılar" uyarısında da bulundu.