İhracatı artıracak strateji! Tarımsal üretimde ‘yeşil dönüşüm'

‘Yeşil Mutabakat Eylem Planı'yla sürdürülebilir tarımın yolu açılacak. Tarımsal üretimde tarladan sofraya biyoçeşitlilik stratejileri ön plana çıkarken, pestisit ve anti-mikrobiyallerin kullanımının azaltılması planlanıyor.

Türkiye'nin yaş meyve ve sebze ihracatı ocak-temmuz ayları arasında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 artışla 1.63 milyar dolar düzeyine ulaştı. Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) Koordinatör Başkanı ve Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Nejdat Sin, iklim değişikliğiyle mücadele politikalarına adaptasyon ve ihracatta rekabetçiliğin güçlendirilmesi amacıyla ilan edilen 'Yeşil Mutabakat Eylem Planı'ndaki sürdürülebilir tarım stratejilerinin hayata geçirilmesinin kritik önem taşıdığına dikat çekti.

PESTİSİT AZALTILACAK

Avrupa Birliği'nin pestisit ve anti-mikrobiyallerin azaltılmasına ilişkin hedefleriyle uyumlu bir şekilde ilerlemenin sektör paydaşlarının da önceliği olduğunu kaydeden Sin, "Yeşil Mutabakat Eylem Planı'nda tarımsal üretimde tarladan sofraya biyoçeşitlilik stratejileri ön plana çıkıyor. Pestisit ve anti-mikrobiyallerin kullanımının azaltılmasına yönelik çalışmaların etkin bir şekilde yürütülmesi ihracatımız için de büyük önem taşıyor" diye konuştu.

DOMATES İLK SIRADA

Türkiye'nin yıllık ortalama 54 milyon tonluk yaş meyve sebze üretimini ihracata daha fazla yansıtmak için yoğun bir şekilde çalıştıklarını dile getiren Sin, şunları söyledi: "Sektörümüz Ocak-temmuz döneminde ülkemize 1 milyar 637 milyon dolar döviz kazandırdı. Türkiye'nin yaş meyve sebze ihracatı yılın ilk 7 ayında geçen yılın aynı dönemine göre miktarda yüzde 28, değerde yüzde 20 artış kaydetti. Ocak-temmuz döneminde en çok ihraç ettiğimiz ürün 220.2 milyon dolar değerle domates oldu."

SERALARDA YENİLENEBİLİR ENERJİ

Nejdat Sin, biyolojik ve biyoteknik mücadele yöntemlerinin kullanımının yaygınlaştırılmasının yanı sıra AB'nin kimyasal gübre kullanımının azaltılmasına yönelik hedef ve politika değişikliklerini de sektörün ön planda tutması gerektiğinin altını çizdi. Sin, eylem planında yer alan yenilenebilir enerji kullanan seralar ve üretim tesislerini destekleme kararını çok anlamlı bulduklarını da dile getirdi.

ÇUKUROVA'DAN 14 ÜLKEYE MEYVE FİDANI

Çukurova'da yetiştirilen yaklaşık 1 milyon meyve fidanı, 14 ülkede toprakla buluşuyor. Türkiye'nin önemli tarım merkezlerinden Çukurova'da, narenciye, kiraz, şeftali, Trabzon hurması, muz ve ceviz gibi ürünlerin fidanları yetiştirilerek yurt dışına gönderiliyor. 2018 yılında toplam 500 bin adet olan ihracat, 2019 yılında salgının kısmi olumsuz etkisiyle 150 bin adet seviyesinde gerçekleşti. Geçen yıl 900 bin adet fidanı dünya piyasasına sunan Adanalı üreticiler, bu yıl 1 milyonu geçme hedefiyle çalışıyor. Tarım ve Orman Müdürü Muhammet Ali Tekin, Adana'nın sertifikalı fidancılıkta ülke ihtiyaçlarının yanında dünya pazarında da iddiasını artırdığına işaret ederek, Azerbaycan, Libya, Özbekistan, Hollanda, Gürcistan, Irak, Arnavutluk, İngiltere, Karadağ, Fas, Cezayir, Lübnan, Tunus, KKTC'nin ihracatta öne çıktığını belirtti.