Hipermarkette 'altın çağ' yeniden başlıyor

Genel Müdür Hakan Ergin, CarrefourSA dendiğinde akla hipermarketin geldiğini ancak yıllardır bu mağazalara yatırım yapılmadığını belirterek, “Şimdi hipermarketlerimizi yenileyip, güçlendiriyoruz'' dedi.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

Sabancı Holding ve Fransız Carrefour'un iştiraki CarrefourSA'da hipermarketlere iade-i itibar dönemi başladı. CarrefourSA Genel Müdürü Hakan Ergin, yıllardır hipermarketlerin 1990'lı yıllarda belirlenen rol tanımıyla yaşadığını, ancak bu rol tanımının artık günümüze uyum sağlaması gerektiğini belirtti. Ergin, CarrefourSA'da yeni dönemi, "Hipermarketlerimizi güçlendiriyoruz. Yemek, çocuk alanı gibi unsurlar ekleyerek, buraları vakit geçirme alanlarına dönüştürüyoruz. Sonuçlarını da alıyoruz. Yıllardan sonra ilk kez hipermarketlerin başını yukarı kaldırdığını görüyoruz" diye anlattı.  

Gıda perakendesi yıllardır ülkedeki ekonomik gidişatın en hızlı göstergesi konumunda. Bu ara nasıl gözlemleriniz?

Bu sektör gerçekten barometre niteliğinde. Her şeyi çok çabuk hissediyor. Mesela 2001 şiddetli bir krizdi. Ve o krizde vatandaş pirinçten makarnaya, zeytinyağından ayçiçek yağına kaydı. Şu anda da makul ürüne kayma ya da büyük ambalaja yönelme eğilimi gözlemliyoruz ama kesinlikle 2001’deki gibi koyu değil. Bu müşterimizin daha tasarruflu olmaya yöneldiğini gösteriyor. Ama adını kriz koyabileceğimiz bir ortam söz konusu değil. Referandumdan önce bir belirsizlik vardı. Bu belirsizlik insanları biraz beklemeye yönlendirdi. Referandumdan sonra ise insanların kafası netleşti. Piyasalarda bir açılma var. Bu market alışverişlerine de yansıyor. Bir rahatlama olduğuna eminiz. Bunun satışa nasıl yansıdığını da zamanla göreceğiz.

Ürün gamının üçte biri gitti

Hakan Ergin, "Müşteriye bir ürün grubunda istediğinden fazla ürün sunarsanız, kafa karıştırırsınız. Biz ürün gamımızın üçte birini kenara koyup, satışlarımızı artırdık" diye konuştu.

Her mağaza farklı mı yenilenecek? 

Evet şu anda değişik biçimlerde yenilemelerimiz devam ediyor. Bunlardan biri altyapı yenilemesi. Bu çok temel bir yenileme. Onun dışında mağaza iç düzenlemeleri, görsel düzenlemeler yapıyoruz. En önemlisi de biz ürün gamımızı sadeleştiriyoruz. Ürün gamımızın üçte birini kenara koyduk. Bu üçte biri kenara koyduğumuzda da satışımız arttı. Eğer siz müşteriye bir ürün grubunda istediğinden daha fazla ürün koyarsanız hele ki bir de bunu bilinçsiz şekilde yaparsanız, müşterinin kafasını karıştırırsınız, ‘hiç alışveriş yapmayayım daha iyi’ dedirtirirsiniz. O nedenle tedarikçiden gelen bir ürün planlama değil, müşteriden gelen bir ürün planlama yapma yoluna gittik.

90'lardaki rol tanımını değiştirmek lazımdı

İstinye mağazanızı ciddi bir yatırımla yenilediniz. Hipermarket formatı değişiyor mu?

Carrefour dediğimizde akla hipermarket geliyor. Ve biz yıllardır hipermarketlere yatırım yapmadık. Bunun yanlış olduğunu düşünüyoruz. Ve artık hipermarketlerimizi yeniliyoruz. Hipermarketlerin düşen pazar payının yenilemelerle artacağını düşünüyoruz. 1990’larda hipermarketler tanımlandığı rolü oynuyordu. Şimdi rolünün tekrar tanımlaması gerekiyordu. 

400 m2nin altı sıkıntı yaşayabilir

 Mağaza büyüklüklerinde hızlı değişimler yaşanıyor. Küçük formatlar mı, büyükler mi yükselişte?

Ben 400 metrekarenin altındaki mağazaların önümüzdeki dönemde sıkıntı yaşayacağını düşünüyorum. Bu çok önemli bir gelişme olacak Türkiye için. Türkiye’de indirim mağazaları 400 metrekarenin altındalar. 

İlk kez başını yukarı kaldırdı

Peki nasıl bir rol tanımladınız?

Hipermarketlere gelmek için bir neden yaratmak gerekiyordu. Bu da bölgeye göre değişiklik gösteriyor. Öncelikle ihtiyaca cevap vermemiz gerekiyor. Bunun için de hipermarketlerin güçlendirilmesi lazım. Biz de yeni rol tanımı için  yemek, çocuk alanı gibi değişik unsurlar bulduk. Mesela müşteri İstinye’de balığını alıp, pişirtirebiliyor. Bu bir konsept değişimi ve biz yıllardan bu yana ilk kez hipermarketlerin başını yukarı kaldırdığını görüyoruz. 

Müşteri ne istiyorsa biz de onu yapıyoruz

İlk çeyrek bilanço nasıl?

EBİTDA’mızda olumlu gelişmeler var. Geçen yıldan bu yana yaptığımız çalışmalar sonuç veriyor. Müşterimizi daha dinlemeye ve onlar ne istiyorsa onu yapmaya çalışıyoruz. Kimi bölgede müşterimiz ‘tasarruf’ diyor, kimi bölgede gurme tatlar istiyorlar, biz de mağazalarımızı buna göre değiştiriyoruz.

Operasyonu toparladık pozitife doğru gidiyoruz

Bizim bilançomuzda bazı zorluklarımız var. Onları çözmemiz gerekiyor. Ama 2017 o doğrultuda gittiğimize emin olduğumuz, yani daha iyiye gittiğimize emin olduğumuz bir yıl diyebilirim. Kar olmasa bile daha pozitife doğru ilerliyoruz. Amacımız önce operasyonu toparlamaktı. Onu toparladığımızı düşünüyorum.

Kapımızı çalanlar var

Yeni satın alma planınız var mı?

Metrakare bazında da büyümeyi planlıyoruz. Kapımız çalınıyor. Büyük ulusal zincirler değil ama şu anda daha çok küçük yereller kapımızı çalıyor. Şu anda henüz somut bir girişim olmasa da önümüzdeki dönemde karşımıza çıkan fırsatları değerlendirebiliriz.

Özellikle gurme başarılı gidiyor

Diğer formatlarınız artık büyümeyecek mi?

Biz multi format büyüyoruz. Her formatı ayrı ayrı büyütüyoruz. Özellikle gurmeler son derece başarılı gidiyor.

Peki mağaza kapamalar devam edecek mi? 

Her zincir gibi bizim de her yıl kapadığımız mağazalarımız oluyor. Geçen sene bu rakam biraz yüksekti. Ama bu sene yavaş yavaş normal düzenine girecek. Açtığımızın yüzde 5-10’unu kapatıyorsak, bu normal bir rakamdır.