ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
Pandemiyle birlikte, eve giren her şeyi bir süre balkonda bekletmek neredeyse herkesin günlük rutini haline geldi. Çünkü uzmanlara göre gün ışığı, temiz hava virüslerin en büyük düşmanı. Bu işlemi kolaylaştıracak ve hızlandıracak teknoloji ise Vestel’den geldi. Şirketin bundan 2 yıl önce geliştirdiği ve teknoloji fuarı IFA’da tanıttığı ‘Gün Işığı Teknolojisini’ buzdolabı, çamaşır makinesi gibi ürünlere entegre edip, tüketicilerin beğenisine sunması tam da bu döneme denk geldi.
KAĞIT PARAYA HİJYEN
Vestel Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Turan Erdoğan’ın gün ışığı teknolojisiyle ilgili anlattıkları oldukça ilginç. Mesela su kullanmadan sterilizasyon sağlayan çamaşır makinesi özel ışıkla çamaşır, ayakkabı, kağıt para, kredi kartı, cüzdan gibi günlük hayatta sık temas edilen birçok eşyayı 29 dakikada hijyenik hale getiriyor. Erdoğan, Vestel Ar-Ge ekiplerinin iki yılı aşkın süredir üzerinde çalıştığı hijyen odaklı ürünlerin bugün markanın en çok beğenilen ürünleri arasında olduğunu söyledi. Turan Erdoğan’la Kovid 19’la birlikte değişen tüketici davranışlarını ve Vestel’in yeni teknolojilerini konuştuk.
Pandemi döneminde tüketici davranışlarında nasıl değişimler oldu. Satışlar dijital ortama kaydı mı?
Son yıllarda teknolojinin gelişmesiyle tüketici satın alma alışkanlıklarını online kanallara yönlendirmişti. Biz de şirket olarak dijital kanallara yatırım yapıp, bu alanda da farklılaşmak için çalışmalarımızı sürdürüyorduk. Ancak pandemi döneminde online satış daha da hızlı ivme kazandı. İnsanlar evde kaldığı ilk haftalarda alışveriş yapmakta çekimser davransa de bu tutum kısa sürede değişti. Biz Vestel olarak uzun zamandır e-ticarete yatırımlarımızı artırarak devam ettiriyorduk. Dolayısıyla döneme de ayak uydurmamız zor olmadı. Ve hemen 24 saatte teslim uygulaması başlattık.
DAHA BÜYÜK BUZDOLABI
Tüketici daha çok hangi ürünlere yöneldi?
Salgın nedeniyle Türkiye’deki hanelerin dörtte biri daha çok alışveriş yaptı. Daha çok alışveriş yapılınca da evlerindeki buzdolapları veya derin dondurucular yetersiz kaldı. Bu da onları daha büyük buzdolabı ve derin dondurucu almaya yöneltti. Bu dönemde hem genel pazarda hem de Vestel olarak özellikle geniş hacimli buzdolabı ve derin dondurucu satışlarımızda artış oldu. Yemek yapma alışkanlığı da arttı. Bu da küçük ev aletleri kategorisine yansıdı.
Bu süreçte hijyen hassasiyeti de arttı değil mi?
Mücadele ettiğimiz salgının getirdiği ekstra hijyen koşulları tüketiciyi satın alma eylemi sırasında çok etkiledi. Hijyen odaklı ürünlerin ön plana çıktığı bu dönemde müşterilerimizin ihtiyaçlarına cevap verebilecek teknolojiye sahip olmak, bizim için çok değerli. İki yıl önce Avrupa’nın en önemli tüketici elektroniği fuarı IFA’da tanıttığımız gün ışığı teknolojimizi tam da bu dönemde çıkarabildik.
Biraz anlatır mısınız bu teknolojiyi?
Temiz hava, güneş ışığından beslenmesi halinde doğal koruyucu haline geliyor. Bilim insanları da bu gerçeği teyit ediyor. Güneş ışığı yaşamımızı beslerken, aynı zamanda temas ettiği noktalarda hava kalitesini artırarak bizi zararlı oluşumlara karşı koruyor. İşte biz de yaşam kaynağımız güneşten ilham alarak gün ışığı teknolojisini geliştirdik. Bu teknolojiyle buzdolabı, çamaşır ve bulaşık makineleri, klimalar ürettik. Özellikle içerisindeki havayı temizleyen buzdolabımız, yaydığı doğal ışıkla zararlı oluşumları engelleyen bulaşık makinemiz, özel ışıklarla yıkadığı çamaşırlarda ekstra hijyen sağlayan çamaşır makinemiz çok ilgi görüyor. Bu teknoloji evlere güneş gibi doğacak.
Salgın nedeniyle Türkiye’deki hanelerimin 4’te biri daha fazla alışveriş yaptı. Bu nedenle evlerindeki buzdolapları yetersiz kaldı. Buzdolabı satışlarının artmasının temel nedeni bu.
CÜZDANI MAKİNEYE AT GÜN IŞIĞIYLA YIKANSIN
Peki günlük eşyalarımızı da çamaşır makinesinde sterilize edebiliyor muyuz?
‘Susuz Gün Işığı’ adını verdiğimiz program pandemi döneminde tam da ihtiyacımız olanı sunuyor. Su kullanmadan sterilizasyon sağlayan, özel tambur hareketleriyle her yüzeyin gün ışığına maruz kalmasını sağlayan program sayesinde yıkamaya ihtiyaç duyulmuyor. Özel ışıkla 29 dakikada çamaşır, ayakkabı, kağıt para, kredi kartı, cüzdan gibi günlük hayatta sık temas edilen birçok eşya kolayca hijyenik hale geliyor.
Peki buzdolabı nasıl bir hijyen sağlıyor?
Gün ışığı teknolojisi, buzdolabındaki havayı temizliyor ve gıdaların temas ettiği hava kalitesini artırıyor. Bu sayede her türlü gıda daha uzun süre daha taze ve doğal bir şekilde korunuyor.
YOĞURT, EKMEK YAPAN BUZDOLABI
Artık ekmek bile evlerde yapılıyor. Bunun yansımaları nasıl?
Bu trende ayak uyduranların hayatını kolaylaştıracak ürünümüz Vestel Maya. Yakında satışa çıkacak bu buzdolabımız, yoğurt, kefir, sirke, turşu, ekmek gibi fermente edilmiş gıda ürünü üretmek isteyenlere büyük kolaylık sağlayacak.
BU YILI EN AZ HASARLA ATLATIRIZ
Normalleşme sürecinde mağazalarda müşteri trafiği nasıl?
Normalleşme sürecine üst düzey hijyen tedbirlerimizi alarak hızla uyum sağladık. Türkiye’nin dört bir yanındaki bayi ağımız hizmete başladı. Önlemlerimizi alarak müşterilerimizle buluşmaya başladık. Müşteri trafiğimiz beklentimiz çerçevesinde yeni normal yaşam standartlarında ilerliyor.
Bu yıl için hedeflerinizde sapma öngörüyor musunuz?
İlk çeyreği çok iyi geçirdik. Pandemi süreci ve sonrasını en az hasarla hatta bazı ürün gruplarında daha da güçlenerek atlatacağımızı öngörüyoruz. Ayrıca bu yıl gerçekleşmesini beklediğimiz spor organizasyonlarının seneye kaydırılmasıyla TV pazarındaki hareketlilik gelecek sene yaşanacak.