Gıdada Türk rüzgârı

Türkiye, dünyanın en büyük gıda fuarı SIAL Paris'te milli katılımda ilk sırada yer aldı. İTO Başkanı Avdagiç, “SIAL gibi bir dünya sofrasında en büyük yabancı katılımcı olmamız, küresel rekabette önde yer alma kararlılığının bir delili” dedi.

YAŞAR KIZILBAĞ

İki yılda bir yapılan dünyanın en büyük gıda fuarı SIAL Paris, pandemide verdiği aranın ardından dört yıl sonra kapılarını açtı. Bu yıl Çin'in katılmadığı fuarda, Türkiye en büyük milli katılımı sağlayan ülke olarak öne çıktı. İstanbul Ticaret Odası'nın 270 Türk firması taşıdığı fuara 75 Türk firması da bireysel katılım sağladı. 119 ülkenin katıldığı fuarda Türkiye milli katılımda birinci sırada yer alırken, genel sıralamada ise pandemi öncesindeki gibi İtalya ve İspanya'nın ardından 3'üncü büyük yabancı katılımcı oldu. SIAL'de bu yıl ilk defa süt ürünleri bölümünde de Türkiye milli katılım düzenlenmesi önemli bir gelişme olarak dikkati çekti.

TÜRK ZEYTİNYAĞINA ÖDÜL

Ayrıca fuar idaresi SIAL'e katılan bir Türk firmasının ürettiği zeytinyağını inovatif ürün olarak seçilmesi de takdir topladı. Fuara çevrimiçi katılan İTO Başkanı Şekib Avdagiç, "SIAL gibi bir dünya sofrasında milli katılımda en büyük yabancı katılımcı olmamız, salgın sonrasında Türk girişimcisinin küresel rekabette en önde yer alma kararlılığının bir delili. Biz hammaddelerimizi kendimiz işleyip onlara değer katabiliyoruz. Altına kanmıyor, toprağa inanıyoruz" dedi. SIAL'e 1986 Türkiye milli katılımının 100 metrekarede 10 firmayla gerçekleştirdiğini hatırlatan Avdagiç, "Bu yıl ise geçmişteki tüm çalışmaların grafiğini geçtik" diye konuştu.

KATMA DEĞER ARTMALI

Küresel gıda endüstrisindeki gelişmelerin iki konunun önemini yeniden hatırlattığını kaydeden Avdagiç, şunları söyledi: "Birincisi, gıda potansiyelimizi en iyi şekilde değerlendirmeli ve tarımsal hasılamızı artırmalıyız. Bu ise ancak teknolojiyi gıda üretimine entegre etmekle mümkündür. İkincisi ise gıdada kendimize yeterli olmak ya da üretimde birinci veya ilk beşte yer almak yetmez. Ürettiğimizi işlemeliyiz, her birinde ürüne daha fazla katma değer ilave etmeliyiz." Şekib Avdagiç, dünyanın Kovid salgınıyla birlikte yeniden icat ve global sosyal sorumluluk periyodundan geçtiğini ve bu sürecin halen devam ettiğini kaydetti.

KÜRESEL GIDA FİYATLARI ARTACAK

Şekib Avdagiç, iklim değişikliğinin küresel gıda güvenliği için önemli bir tehdit olduğuna da dikkati çekti. Avdagiç, "Bu tehdidin kuraklık ve sıcak dalgaları sebebiyle kahveden levrek balığına kadar küresel gıda fiyatlarını daha da artıracağı görülüyor" diye konuştu.

300 BİN ZİYARETÇİ BEKLENİYOR

5 gün açık kaldıktan sonra 19 Ekim'de kapılarını 2024'e kadar kapatacak olan fuara 300 bin ziyaretçi bekleniyor. SIAL Paris'in bu yılki teması 'Değişime sahip ol' (Own the change) olarak belirlendi. Fuarda Türkiye milli standı 8 ayrı ihtisas salonunda yer alıyor.

DÜNYANIN EN BÜYÜK 10. TARIM ÜLKESİYİZ

Türkiye'nin gıda ihracatı rakamlarına değinen İTO Başkanı Avdagiç, TÜİK verilerine göre, 2021 yılında gıda ürünleri sektörümüz 22.2 milyar dolarlık ihracat, 16.7 milyar dolarlık ithalat yaptı. Yani sektör 2021'de 5.5 milyar dolarlık dış ticaret fazlası verdi" ifadelerini kullandı. Avdagiç, şunları söyledi: "Türkiye, 48 milyar dolarlık tarımsal hasılasıyla dünyanın en büyük 10'uncu tarım ülkesi konumunda. Sektörde son 5 yılda 1 milyar dolara yakın doğrudan yabancı yatırım yapıldı. Türkiye, 2022 yılının ilk 7 ayında 13.8 milyar dolarlık gıda ürünleri ihracatı yaptı. Bu sene 2021 yılının toplam ihracat rakamı olan 22 milyar doların da aşılacağını öngörüyoruz. Tarımda, gıdada üretim ve işleme potansiyeli ve kapasitesi Türkiye kadar büyük olan bir ülkenin, hayalleri de büyük olmak zorunda. Bizim gıda ürünlerinde kısa vadeli ihracat hedefimiz 30 milyar dolar sınırını aşmak."

EN STRATEJİK SEKTÖR HALİNE GELDİ

Gıda sektörünün tüm sektörlerin başlatıcısı ve devamlılığı sağlayan tek sektör olduğunu belirten Şekib Avdagiç, şöyle devam etti: "Artık dünyada bir numaralı gündem maddesi, gıdadır. Kovid-19 salgınıyla öğrendik ki, gıda ve ona bağlı tüm sektörler, günümüzün en stratejik sektörleri haline gelmiştir. İçinde hammadde temini vardır, enerji kullanımı vardır, atık yönetimi vardır, işleme ve ambalaj vardır, yine dağıtım kanalları gibi birçok alan vardır." Fuarda İTO'nun yayınladığı 'İstanbul Mutfağında Ahenk ve Lezzet' kitabı da tanıtıldı.