ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE
31 ülkede 500’den fazla mağazayı yöneten Defacto, ‘ulaşılabilir modada dünya markası olma’ hedefine ‘fijitalleşerek’ ulaşmayı planlıyor. Defacto CEO’su İhsan Ateş, “Dört duvarın dışına çıkacağız. Tüm pazarlara da sadece offline mağazalar olarak değil hem fiziksel hem de dijital yani ‘fijital’ olarak bakıyoruz” diyor. Pandemi döneminde mağazaları 2 ay kapattıktan sonra tüketicinin karşısına ‘güvende kal’ koleksiyonu ve ‘Ellerini Yıka’, ‘Sosyal Mesafe Kraliçesi’ gibi esprili mesajlar içeren kıyafetlerle çıkan Defacto, yeni büyüme stratejisini ‘fijitalleşme’ üzerine kurdu. Artık tüm pazarlara hem fiziksel hem de dijital yani fijital olarak baktıklarını vurgulayan Defacto CEO’su İhsan Ateş’le yeni dönem vizyonunu konuştuk.
İlk 8 ayı nasıl geçirdiniz, hedeflerde sapma var mı?
Son 3 yılda her yıl ortalama yüzde 35 büyüdük. Bu yıl için de benzer bir büyüme öngörümüz vardı ve hatta ilk çeyrekte de benzer bir performans yakaladık. Ama salgın beklentilerimizi değiştirdi. Türkiye’de ilk vakanın görülmesiyle mağazalarımızı kapatmak durumunda kaldık. Mayısın ilk haftasında cadde mağazalarımızı açtık ve bir hafta içerisinde geçen yılın aynı döneminde elde edilen cironun yüzde 75’ini elde ettik. Ardından 11 Mayıs’ta açılan üstü açık AVM’lerdeki mağazalarımız, geçen yıl aynı dönemde ede edilen cirolara yaklaştı. İkinci haftada geçen yılki ciromuzu yakaladık. Bu süreçte trafik düştü ama sepetteki ürün sayısı arttı. Önceden bir müşteri 3 parça ürün alıyorsa şimdi 4-5 parça alıyor. Pandeminin ilk dönemindeki beklentilerimizin üzerinde devam ediyoruz. Hedefimiz bu yıl geçen seneki ciroyu yapmak, iyimser senaryoya göre de yüzde 10 üstüne çıkmak.
Pandemide bir de ‘korona koleksiyonu’ çıkardınız. Sonuçlar nasıl, beğenildi mi?
Evet yeni normalin ruhuna uygun, özel bir koleksiyon hazırladık. Salgın henüz bitmedi ve önümüzde uzun bir yol var. Bu yolculukta belli kurallara uymak zorundayız. Yaşanılan süreçten yola çıkarak koleksiyonumuzun adını ‘Güvende kal’ olarak belirledik. Kıyafeklerle ‘Evde Kal’, ‘Antivirus’, ‘Ellerini Yıka’, ‘Sosyal Mesafe Kraliçesi’, ‘Evdeyim’, ‘Umudunu Canlı Tut’, ‘Yüzüne Dokunma’, ‘Güncel Mod’, ‘Sosyal Mesafe ile Kişisel Karantina’ gibi mesajlar verdik. Anti bakteriyel ürünlerimiz toz tutmayan, koku yapmayan, deforme olmayan antibakteriyel kumaşlardan üretildi. Koleksiyonda hijyenik tulum, siperlik ve antibakteriyel maske gibi ürünler de var. Satışlardan memnunuz.
‘GÜVENDE KAL’ SÜRECEK
Bu seri devam edecek mi?
Gelecekte bunun daha farklı ve yenilikçi versiyonlarıyla müşterilerimizin karşısında olacağız. ‘Güvende Kal’ ile başladık devamı gelecek. Sürdürülebilir ürünlere yaptığımız yatırımlar artacak. Bu süreçte, ilkbahar - yaz kadın, erkek ve çocuk koleksiyonlarımızın dışında Osmanlı Dönemi’nin en güzel eserlerinden esinlenerek yepyeni bir koleksiyon hazırladık. Hat, ebru, tezhip ve minyatür sanatından ilham alınarak hazırladığımız koleksiyon kadın ve erkek tasarımlarıyla dikkat çekmeye başladı. Ebru Sanatçısı Ezgi Turan, Hattat Canan Turcan ve Tezhip ve Minyatür Sanatçısı Ayşe Sözdemir’in imzasıyla hazırlanan desenlerle dönemin ruhunu 2020 yaz modasıyla harmanladık.
Pandemi çalışma koşullarınızı ve iş stratejilerinizi nasıl etkiledi? Gelecek planlarınızda değişiklikler var mı?
Büyüme stratejimiz ve hedeflerimiz çok net. Ulaşılabilir modada dünya markası olmak istiyoruz. Salgın süreci de uzun vadeli hedeflerimizi etkilemedi. Dijitalleşmede yaptığımız yatırımların meyvesini salgın sürecinde fazlasıyla topladık. Müşterilerimize çok daha iyi bir dijital deneyim sağlamaya odaklanacağız, yani fiziksel mağazalarımız ve online mecralarımızı birleştirerek fijital olacağız. Dört duvarın dışına çıkacağız. Tüm pazarlara da sadece offline mağazalar olarak değil hem fiziksel hem de dijital olarak yani fijital olarak bakıyoruz. Yeni dünyada başarılı olabilmek için fijitalleşmeye odaklanacağız.
PEKİ FİJİTAL MAĞAZALARIN ÖZELLİĞİ NEDİR?
Fijital mağazalarla müşterilerimize hem fiziksel hem de dijital deneyim yaşayabilecekleri hem de ‘Güvende Kal’maya devam edebilecekleri fiziksel deneyimler sunuyoruz. Geçen sene Akasya AVM’deki mağazamızla bunun ilk versiyonunu yapmıştık. Tüm mağazalarımızı fijitalleştirmeye başladık.
İlk fijital mağazamız, ‘DeFacto Akıllı Mağaza’ Eylül 2019’da İstanbul’da açıldı. 50 ülkede dijital satış kanallarında varız. Fijitalleşmeye globalde de büyüyerek devam ediyoruz.
YURTDIŞINDA ZİNCİR SATIN ALMA PLANI
Yurtdışı mağazalaşma hedeflerinizden bahseder misiniz? DeFacto’nun global vizyonu ve hedefleri nasıl?
Halihazırda Türkiye ile birlikte Bulgaristan, Umman, KKTC, Azerbaycan, Tacikistan, Ürdün, Tunus, Bosna Hersek, Moldova, Filistin, Lübnan, Kırgızistan, Afganistan, Cezayir, Ermenistan, Katar, Dağıstan, Kazakistan, Fas, Irak, Mısır, Belarus, Rusya, Gürcistan, Arnavutluk, Kosova, Sırbistan, Pakistan, Malezya, Ukrayna ve Romanya’da 500’den fazla mağazamızla faaliyetlerimize devam ediyoruz. 20 ülkede ise sadece online satış yapıyoruz. Ciromuzun yüzde 40 yurtdışında kaynaklı. Hedefimiz 2023’te cironun yüzde 75’ni yurtdışından yapmak. Orta ve uzun vadede Türkiye’de hem de yurtdışında büyümeye devam edeceğiz. Bu büyüme hedeflerimizi organik ve inorganik yollarla gerçekleştirebiliriz. Yeri geldiğinde inorganik büyüme fırsat ve tekliflerini de değerlendiriyoruz. Yatırım yaptığımız bölgeler genel olarak Ortadoğu ve Kuzey Afrika, Bağımsız Devletler Topluluğu, Balkanlar ve Pasifik (Malezya) oldu. Önümüzdeki dönemde Avrupa’ya yoğunlaşmak istiyoruz.
2023’TE YARI CİRO İNTERNETTEN GELECEK
Bu dönemde DeFacto’da online alışverişler arttı mı?
İnternet satışlarımızda, yüzde 250 fazla ciroya ulaştık. Globalleşmeyi de odaklarımızdan biri haline getirdik. 2023’te ciromuzun yüzde 50’sini online mecralardan sağlamak üzere plan oluşturduk ve hedefimize ulaşacağız.
ÜRÜN HİJYENİ İÇİN NANO SPREY
Mağazalarınızda hijyen sağlamak için nasıl çalışmalarınız var?
Tedbirlerimizi en üst düzeye çıkardık. Düzenli olarak dezenfekte etmeye devam ettik ve ediyoruz. Tüm cadde mağazalarımızı yüksek hijyen kurallarıyla hizmete açtık. Ürün hijyeni için nano sprey uygulamaları başlattık. Deneme kabinlerinde ve ürünlerde anlık hijyen işlemi yapıyoruz. Kabindeki misafirimiz bir ürünün başka bedenini istediğinde hizmet butonuna basıyor; müşteri temsilcimiz sosyal mesafe kurallarında diğer ürünü hızlıca ulaştırıyor. Böylece temas minimuma indiriliyor. Güvende alışveriş, çalışan ve müşteri sağlığı için 10 milyon TL yatırım yaptık. Yıl sonuna kadar 15 milyon TL’yi geçecek.