Ferman Doğan: Konaklama sektörü teknolojiyle 10 yılda büyük değişime sahne olacak

Konaklama sektörü, teknoloji ve akıllı uygulamalar ile büyük bir dönüşüme hazırlanıyor. Sektöründe yaşanan bu değişimi değerlendiren Turizm ve Otelcilik Danışmanı Mehmet Ferman Doğan, değişime ayak uyduran işletmelerin yarının dünyasındaki yerini şimdiden alacağını vurguladı.

Küresel iş dünyası teknolojiyle birlikte dönüşürken, uluslararası ilişkileri canlandıran ve ekonomilerin bel kemiği olan seyahat ve konaklama sektörü de büyük bir değişime hazırlanıyor. Yapılan araştırmalar, yoğun rekabet ortamında ayakta kalmak isteyen işletmelerin yapay zeka başta olmak üzere teknolojik uygulamaların tümüyle iş süreçlerini entegre etmeye başlamaları gerektiğine işaret ediyor. Bu uygulamaların bugün bile sektörde etkin bir rol oynadığını söyleyen Turizm ve Otelcilik Danışmanı Mehmet Ferman Doğan ise konaklama sektörünün teknolojiyle birlikte değişen dinamiklerine ışık tuttu.

"KONAKLAMA SEKTÖRÜ 10 YILDA BÜYÜK DEĞİŞİME SAHNE OLACAK"

Konaklama sektörünün önümüzdeki 10 yılda çok büyük değişimlere gebe olduğunu ve işletmesini yarına taşımak isteyen her liderin 2034 stratejisi oluşturması gerektiğini belirten Ferman Doğan, yapay zeka teknolojisinin işletmeler için önemini şu sözlerle açıkladı: "Yapay zeka, misafirlerin tercihlerini öğrenmek ve bu tercihlerden yola çıkarak onlara kişiselleştirilmiş hizmetler sunmak, öte yandan operasyonel süreçlerin iyileştirilmesi için artık çok kritik bir parametre. Gelişmiş veri analizi, otel ve restoranların envanter yönetimini optimize etmelerine, israfı azaltmalarına ve kârlılığı artırmalarına yardımcı oluyor. Dolayısıyla işletmelerin geleceğini şekillendirmeleri için yenilikçi bir yaklaşım edinmesi şart."

"OTEL İŞLETMELERİ ARTIK ODA TEKNOLOJİLERİNİ KULLANMALI"

Ferman Doğan, "Yapay zekayla geliştirilmiş uygulamalar dünya genelindeki konaklama alanında faaliyet gösteren işletmeler tarafında halihazırda kullanılmaya başlandı. Örneğin, oda görevlileri tarafından gerçekleştirilen rutin işlemler bile artık oda teknolojileri ile yapılıyor. Yemek servislerini insansı robotlar gerçekleştiriyor. Otellerde akıllı teknolojilerin uygulanması, misafirlerin ihtiyaçları için sürekli iletişim kurmak zorundalığını ortadan kaldırıyor ve kendilerinin karşılamasını mümkün kılıyor. Otel yöneticileri ise bu sayede işgücünden tasarruf ederken müşteri deneyimini iyileştirebiliyor" ifadelerini kullandı.

"KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ HİZMETLER ARTIK LÜKS DEĞİL"

Otellerdeki her bir misafir için kişiselleştirilmiş hizmetler sunmanın teknolojiyle artık bir lüks olmadığını vurgulayan Turizm ve Otelcilik Danışmanı Mehmet Ferman Doğan, "Klasik otelcilik anlayışı, geride kalıyor. Yerini modern, özel ve kişiselleştirilmiş bir yapılaşmaya bırakıyor. İşletme sahipleri, eğer müşteri sadakatini artırmak ve etkili bir deneyim sunmak istiyorsa bu trende uymalı. Sanal gerçeklikle turlar düzenleyebilir, oda servislerini robotlara yaptırabilir, müşterilerin kullandığı ürünleri incelemesini sağlayabilir, seslerle aktive sistemler kurabilirler" şeklinde konuştu.

"İNSAN KAYNAKLARI POLİTİKALARI DA DEĞİŞTİRİLMELİ"

Teknolojinin yalnızca hizmet modelinde değil, kurum yapısında ve sosyal sorumluluk alanında da değerlendirilebileceğini belirten Turizm ve Otelcilik Danışmanı Mehmet Ferman Doğan, "Hangi sektör olursa olsun sürdürülebilirlik artık ötelenmemesi gereken bir mesele. Oteller işletmecilerinin de sistemlerini bu prensipler doğrultusunda kurması gerekiyor. Yenilebilir enerji, çevre dostu malzemeler kullanabilir, su ve elektrik gibi konularda tasarruf edebilirler. Ulaşım hizmetleri için özel işbirlikleri yapabilir, ekoloji dostu seyahat paketleri oluşturabilirler" diyerek sözlerini şöyle sonlandırdı:

Turizm sektöründe insan kaynakları politikalarının da değiştirilmesi gerekiyor. Çünkü otel ve restoran sektörünün en önemli problemlerinden birisi de en alt kademeden en üst yöneticiye kadar kalifiye işgücüne ulaşma ve elde tutma sorunudur. Ayrıca mevcut personelin denetlenmesi, verimliliğinin ölçülmesi ve hizmet kalitesinde standart sağlanması gibi konular da oldukça önemli. Gelişen teknoloji sayesinde çeşitli mobil uygulamalar ve diğer çözümleri kullanarak hem işe alım hem de iş sürecinde birçok konu daha verimli şekilde yönetilebiliyor. Bu durum yakın gelecekte turizm sektöründe insan kaynakları politikalarının güncellenmesine kapı açacak."

MEHMET FERMAN DOĞAN KİMDİR?

İngiltere de Wolverhampton Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü'nden başarıyla mezun olan ve ardından Birmingham Üniversitesi'nde işletme yüksek lisansını tamamlayan Mehmet Ferman Doğan, uluslararası turizm sahnesinde bir liderdir. Kempinski, Hilton, Marriott ve Hyatt Regency gibi dünyaca ünlü otel zincirlerinde İngiltere, Türkiye, Rusya ve Ortadoğu'da stratejik yönetim rollerinde bulunarak etkileyici bir üst düzey yönetim sergilemiş ve birçok önemli proje üstlenmiştir. Turizm ve otelcilik sektöründeki geniş bilgi birikimini ve becerilerini, çeşitli entelektüel platformlarda yayımlanan makaleler ve köşe yazıları ile paylaşmıştır. Aynı zamanda "Master of Food and Beverage" kitabının yazarı olarak Mehmet Ferman Doğan, 1950 yılında Paris'te kurulan dünyanın önde gelen gastronomi kulübü Chaine des Rotisseurs'un aktif bir üyesi olarak, kültürel ve entelektüel katkılarına devam etmektedir; bu rolüyle sektörde lider ve stratejik bir vizyoner olarak öne çıkmaktadır.