Fark yaratan projeler İstanbul’da bulustu

‘Sınırsız inovasyon, sınırsız potansiyel’ sloganıyla başlayan İnovasyon Haftası’na 'fark yaratmak' konusu damga vurdu. Etkinlikte elektrikli motosikletten, uzaktan kumandalı robota kadar birbirinden başarılı inovatif ürün ve projeler görücüye çıktı.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

ozgul.ozturk@aksam.com.tr

Türkiye’ye inovasyonda, girişimcilikte, tasarımda, fark yaratmada yol gösterecek Türkiye İnovasyon Haftası, İstanbul Kongre Merkezi’nde başladı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından, Ekonomi Bakanlığı’nın desteği ve Arçelik A.Ş, Sabancı Holding, Türk Ekonomi Bankası (TEB), Türk Hava Yolları (THY) ile Turkcell’in stratejik ortaklığında bu yıl dördüncü kez gerçekleşecek etkinlikler 3 gün devam edecek.

HATA YAPMAKTAN KORKMA

İnovasyon Haftası’nın açılışında konuşan Ekonomi Bakanlığı Müsteşarı İbrahim Şenel, Turquality desteği kapsamındaki firmaların ihracat kilogram fiyatının 3 doları aştığını belirterek, "Bu da markalaşmanın, kurumsallaşmanın, tasarımın ve pazarlamanın ne kadar önemli olduğunu bir kez daha ortaya koyuyor" dedi. İhracat kilogram fiyatlarının geçen yıl 1,66 dolarla şimdiye kadarki en yüksek değerine ulaştığına dikkat çeken Şenel, daha ileriye gitmek için Ar-Ge, inovasyon, tasarım, hayaller, yeni ürünler ve yeni ufukların önemine dikkat çekti. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi ise Hintli bir gurunun "Bütün dünyayı değiştirmene gerek yok, sadece kendini değiştir ve tüm dünyayı değiştirmeye başlamış olacaksın. Çünkü sen dünyanın bir parçasısın. Tek bir insan bile değişse, bu değişim binlerce insana ulaşacak" sözünü anımsattı. Bu etkinlikte bir kişiye bile ilham olabilirlerse kendilerini başarılı sayacaklarını aktaran Büyükekşi, Einstein'ın "Hiç hata yapmamış adam, yeni bir şey denememiştir. İnovasyon bir sabır işi. Edison ampulü geliştirmek için 9 bin, yakıt hücresinin depolanması için ise 50 binden fazla deney yaptı" dedi.

3D iLE ARTIK TEKNOLOJi HER YERDE

İnovasyon Uzmanı ve Fütürist Peter Hesseldahl da etkinlikte inovatif çalışmalardan örnekler verdi. Dünya çapında farklı insanların bir araya gelerek yenilikler yarattığına değinen Hesseldahl, “Üç boyutlu yazıcılarla teknoloji her yerde var. Farklı ellerle inovatif projeler yapılabiliyor” diye konuştu.

Uber'in değeri Renault'yu geçti

Büyükekşi, 2009 yılında kurulan ve bir telefon uygulaması olan Uber'in 50 milyar dolar piyasa değeriyle dünyanın en değerli girişimi haline geldiğini belirterek, "Telefon üzerinden ulaşım aracı bulmanızı sağlayan Uber'in değeri gerçek bir otomobil markası olan Renault'nun piyasa değerinin 2 katından fazla. Bu örnekler inovasyonun getirisini çok net ortaya koyuyor" şeklinde konuştu. Geçen yıl Türkiye İnovasyon Haftası'na 40 bin kişilik katılım olduğunu ve 83 bin kişinin de online takip ettiğini belirten Büyükekşi, bu yıl, sayının artacağını ifade etti.

Dünyanın ilk elektrikli uzun yol motosikleti görücüye çıktı

İnovasyon Haftası kapsamında dünyanın ilk elektrikli uzun yol motosikleti Storm Pulse, Türkiye’ye geldi. Eindhoven Üniversitesi öğrencisi bir grup genç tarafından tasarlanan bu motosiklet, 2 yıllık bir çalışmanın ürünü. Tam dolu şarj ile 380 km yol alabilen ve 160 km hıza ulaşabilen motosiklet, değiştirilebilir ve eksiltilebilir şarj üniteleri sayesinde çok uzun yol yapma becerisine sahip. Storm Pulse, petek görünümlü şarj üniteleri ve ilginç tasarımıyla da dikkat çekiyor.

Hollanda Prensi başarının üç anahtarını verdi

Hollanda Prensi Maurits van Oranje-Nassau de başarılı bir inovasyonda üç etkenin söz konusu olduğunu söyledi. Başarılı bir inovasyon için mükemmel bir fikre ve bu fikri hayata geçirecek seçkin bir ekibe ihtiyaç olduğunu vurgulayan Oranje-Nassau, "Başarının üçüncü kilit etkeni de para veya diğer bir ifadeyle yüksek kaliteli bir ekosistemdir. Mahsulün yetişmesi için öncelikle tohumlara, bir tarlaya ve gübreye ihtiyacınız var. Söz konusu gübre, girişim sermayesidir. Bu sermaye de hem yapılandırılmış, hem de bol miktarda olmalıdır" şeklinde konuştu. 

Müşteriyi bilmeden sakın yola çıkmayın

BusIness Model Inc. CEO’su ve Strateji Tasarımcısı Patrick van der Pijl de konuşmasında start up girişimci örnekleri verdi. İsrailli bir girişimcinin ülkesinde elektrikli araç satışıyla ilgili çalışmalarını ve bunun başarısızlıkla sonuçlanmasını hatırlatan Pijl, “Müşteri kim ve müşterinin gerçek sorunları ile beklentileri ne?” sorularından yola çıkılarak girişimciliğe başlanması gerektiğinin altını çizdi.