Milli elektrikli tren için fabrika testleri dün başladı. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, milli elektrikli trenin mayıs sonunda raylara indiğini, dün itibarıyla da fabrika testlerine başlandığını belirterek, fabrika testlerinin ardından ağustos sonunda yol testlerine geçileceğini bildirdi. Ulaştırma Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’yla birlikte katıldığı ‘Türkiye Vagon Sanayi Anonim Şirketi’nin (TÜVASAŞ) Adapazarı fabrikasında düzenlenen Milli Elektrikli Tren Seti’nin Fabrika Testleri Töreni’nde konuşan Varank, tarihi bir gün yaşandığını söyledi.
YÜZDE 20 DAHA UCUZ
Milli elektrikli trenin her açıdan bir gurur tablosu olduğuna işaret eden Varank, “Geçen sene devreye alınan alüminyum gövde üretim, boyama ve kumlama tesisleri sayesinde bugün bu seviyeye gelebilmiş durumdayız. Şehirlerarası seyahate uygun tasarlanan bu tren, ithal edilen emsallerine göre yüzde 20 daha uygun maliyetle üretilebiliyor” dedi. Trenin beyni olarak nitelendirebilecek cer sistemiyle tren kontrol ve izleme sisteminin Aselsan’la gerçekleştirildiğini aktaran Varank, “30’un üzerindeki bileşen de yerli firmalarımızdan tedarik edildi” dedi.
MERKEZ OLABİLİRİZ
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu da, trenin bu yıl sonunda raylara indirileceğini ve kısa sürede yolcu taşımacılığına başlayacaklarını belirterek, “Demiryolu teknolojisinde yerli ve milli araçlarımızın üretimiyle atılımımızı sürdürmekte kararlıyız. Amacımız, Türkiye’nin raylı sistem aracı üretiminde önemli merkez haline gelmesi” ifadelerini kullandı.
Törenin ardından vatandaşlar da treni gezerek, inceledi.
ÇARPIŞMAYA KAZAYA DAYANIKLI
“Fabrika testleri başlatılan yerli ve milli trenimizin ilk sürüşü Cumhurbaşkanımız tarafından yapılacak” diyen Bakan Karaismailoğlu, şunları kaydetti: “Bu projeyle üretilen araçlar hızlı ve yüksek hızlı tren hatlarında da kullanılabilir. 225 kilometrelik tren seti de 2021’de raylara indirilecek. Setin gövdeleri yüklere, darbelere ve herhangi bir kaza anında çarpışmalara mukavim şekilde tasarlandı.”
5 ARAÇTAN OLUŞUYOR
Bakan Varank’la birlikte törene katılan Bakan Karaismailoğlu, “Setlerimiz saatte 160 km işletme hızına, 176 km tasarım hızına sahip olarak üretildi. 5 araçtan oluşan setin koltuk tapasitesi 324” bilgisini paylaştı.
YENİ HEDEF 200 KM’NİN ÜSTÜNE ÇIKAN YERLİ YHT
Trenin prototip setinde yerlilik oranının yüzde 60 olduğuna dikkat çeken Varank, “Seri üretimle birlikte bu oranı yüzde 80’e çıkarmak mümkün” ifadelerini kullandı. Testlerin durumuna göre milli tren setlerinin yıl içinde milletin hizmetine gireceğini anlatan Varank, “Bundan sonraki hedef, 200 kilometrenin üstüne çıkan Yüksek Hızlı Tren setlerini üretmek. Milli elektrikli tren projesinde kazanılan yetkinlikler, yüksek hızlı trenin geliştirilmesinde işleri çok kolaylaştıracak” dedi. Dünyada raylı sistemler sektörünün yıllık pazar hacminin 160 milyar euro civarında olduğunu ve Türkiye’yi bu alanda küresel bir oyuncu yapmayı hedeflediklerini söyledi. Varank, “Gelecek 10 yılda raylı sistemlerde 15 milyar euroluk harcama yapacağız” diye konuştu.