ÖZGÜL ÖZTÜRK
Sahneye çıkmak, şarkı söylemek, büyük bir hayran kitlesi tarafından takip edilmek... Herkesin hayalini kurduğu bu dünya dijital müzik uygulamalarıyla gerçeğe dönüşüyor. Stüdyo ve sahne olmadan evde kendi müziğini kendi yapma olanağı sağlayan uygulamalar yeteneğine güvenen tüm müzisyenleri, vokalleri ve DJ'leri keşfedilme yolunda destekleyip, performanslarından maddi kazanç elde etmelerine olanak sağlıyor. Dünyada 28 milyar dolarlık hacme sahip dijital müzik dağıtım sektöründen Türk şirketleri de pay almak için yarışıyor. Bunlardan biri Levent Karahan tarafından kurulan Eveara.
TELİFLERİ TOPLUYOR
Amazon Müzik, Apple Müzik, Deezer, Fizy, Spotify, Tidal, Avid, Digicell, Dolby, Line'ın da aralarında olduğu 70 firmayla işbirliği olan Türk girişimi, 100 binden fazla sanatçının kendi müziğini yapması ve dağıtımına ön ayak oluyor. Firma ayrıca eser dağıtımı tamamlanıp müzik platformlarında dinlenmeye başladığında sanatçıların telif hak edişlerini topluyor. Eskiden sanatçıların gelir kaynaklarının çoğunun konserlerden elde edildiğine dikkat çeken Levent Karahan, "Bu şimdilerde yerini dijital platformlara bıraktı. Özellikle herkesin eve kapandığı pandemi döneminde bu tarz uygulamalar müziğe ilgi duyan insanların sosyalleşip hobilerine vakit ayırmasını sağladı. Böylece fiziki konserlerin iptal edildiği pandemi sürecini hem sanatçılar hem de hayran kitleleri daha rahat atlattı" dedi.
MÜZİSYENLERE EK GELİR YARATIYOR
Müzisyenlere, dijital bir platformdan canlı performans sunarak gelir elde etme imkanı sağlayan Musixen isimli girişim de pandemiyle birlikte 1.3 milyon indirme sayısına ulaştı. Bünyesinde 7 binden fazla sanatçının yer aldığı platform, kısa bir süre önce ikinci yatırım turunu tamamladı. 20 milyon dolarlık değerleme üzerinden 2 milyon dolarlık bir yatırım alan şirket, burdan elde ettiği gelirle Avrupa ve Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesinde büyüyecek.
28 MİLYAR DOLARLIK PAZAR
Dijital müzik dağıtım sektörü şu an dünyada 28 milyar dolar büyüklüğe sahip. 2026'da bu oranın 38 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Son raporlara göre Türkiye 55,4 milyon dolarlık pazar büyüklüğüyle dünya müzik sektöründe 33. sırada yer alıyor. Tüketici artık albüm satın almıyor. Alsa da fiziksel bir dükkan yerine iTunes, Amazon gibi dijital mağazaları tercih ediyor. Dijital müzik platformlarının gelirleri dünyadaki kayıtlı müzik gelirlerinin % 47'sini tek başına oluşturuyor. Müzik endüstrisinin ticari kuruluşlarından IFPI'nin raporuna göre 2018'de dinleyiciler streaming platformlar üzerinden her hafta 17,8 saat müzik dinledi.