Ev eşyaları sektörü Çin'in tahtına talip

28 milyar dolarlık ithalatıyla iştah kabartan Özbekistan, Türk ev ve mutfak eşyaları sektörünün radarına girdi. Ülkede 5 milyar dolarlık ticaret hacmine ulaşmak isteyen sektör, Çin'in bölgedeki tahtını sallamayı hedefliyor.

ARZU KURUM

Türk ev ve mutfak eşyaları sektörü, ihracattaki payını artırmak için Özbekistan'a göz dikti. Ülkede fuar gerçekleştirmek için gün sayan sektör temsilcileri, 28 milyar doları bulan ülkenin ithalatından daha fazla pay alarak, bölgede Çin'in egemenliğini kırmak istiyor. Türkiye'de fuarcılık sektöründe faaliyet gösteren TG EXPO ve Gelişen Ev ve Yaşam Eşyası Markaları Derneği (GEEM), Orta Asya pazarı için bir araya gelerek stratejik işbirliğine imza attı. 15–17 Kasım 2023 tarihleri arasında Özbekistan'da düzenlenecek olan Taşkent Home Deco Show Fuarı'nın sözleşmesini imzalayan taraflar, ev ve mutfak eşyaları, otel ekipmanları ve kontrat tekstili gibi sektörlerde faaliyet gösteren öncü markaları bir araya getirecek. Bölgedeki ikinci büyük ekonomi konumunda olan Özbekistan'da ilk kez düzenlenecek olan 'Taşkent Home Deco Show Fuarı'nın en önemli hedefi, Özbekistan başta olmak üzere Orta Asya bölgesinin en fazla ithalat yaptığı ülke konumunda olan Çin'i geçerek pazar lideri olmak.

POTANSİYEL BÜYÜK

TG Expo Genel Müdürü Cem Şenel, "Özbekistan merkezli olarak 6 ülkeyi hedefleyerek Orta Asya pazarında Türk firmalarının daha aktif ve güçlü olmasını sağlamayı hedefliyoruz. Bölgede son yıllarda artan inşaat ile turizm yatırımları ve kaliteli ürünlere olan talep artışı, bu kararı vermemizde etkili oldu" dedi. Cem Şenel, fuar hakkında şu bilgileri verdi: "Özbekistan başta olmak üzere Orta Asya ülkelerindeki ilgili satın almacıları, alım heyetlerini, ticari birlikleri fuara getireceğiz. Rusya'yı da çok önemsiyoruz."

TİCARET HACMİ 3.1 MİLYAR $

Türkiye'nin Özbekistan'a ihracatı 1.7 milyar dolar iken ithalatın ise 1.4 milyar dolar olduğunu açıklayan Çığır Ahmet Şahin, şunları söyledi: "Türkiye'nin hedefi ise 5 milyar dolarlık ticaret hacmine ulaşmak. Son 5 yılda ev ve mutfak eşyaları sektöründe, Türkiye'nin Özbekistan'a ihracatı ise yüzde 42 oranında arttı."

LOJİSTİK, ÜRETİM VE KALİTE AVANTAJI

Özbekistan'da düzenlenecek fuarın Avrupa başta olmak üzere dünyada yaşanan ekonomik daralma karşısında, Türkiye'nin lojistik avantajı bulunan çok önemli bir bölge olduğuna dikkat çeken GEEM Başkanı Çığır Ahmet Şahin, Özbekistan merkezli Rusya dahil 6 ülkenin en fazla ithalatı Çin'den yaptığını hatırlattı. Şahin, Türkiye'nin Çin karşısında fiyat rekabeti yapmasının mümkün olmadığını ama lojistik avantajını hızlı üretim, kalite ve hizmetle birleştirdiğinde çok rahat Çin'le rekabet edebileceğini söyledi. Özbekistan'ın Orta Asya bölgesinde yer alan ikinci büyük ekonomi konumunda olduğunu söyleyen Şahin, "Uluslararası Para Fonu'nun (IMF) 2022 verilerine göre, ülkenin Gayri Safi Yurt İçi Hasılası 73 milyar dolar ve büyüme oranı yüzde 3.4. Özbekistan, Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) ülkeleriyle serbest ticaret anlaşmaları yaptı" dedi.