Elektronik haberleşmede 'ücretsiz' müşteri hizmetleri dönemi

Elektronik haberleşme hizmeti sunan işletmeler, müşteri hizmetlerini ''ücretsiz danışma hattı'' olarak bilinen ''800''lü hatlardan veya belirleyecekleri bir numara üzerinden abonelerine ücretsiz olarak verebilecek.

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu (BTK), müşteri hizmetleri  aramalarının ücretlendirildiği yönündeki şikayetler üzerine harekete geçti.  Kurul, "İşletmecilerin müşteri hizmetlerine doğru yapılan aramaların  ücretlendirilmesi" hususlarını düzenleyen bir karar aldı.

Buna göre, BTK tarafından yetkilendirilen işletmeler, abonelerine  ücretsiz aranabilen bir numara üzerinden müşteri hizmetleri vermekle yükümlü  olacak. Söz konusu hizmet şebeke içi sunulabileceği gibi, 800'lü hatlar üzerinden  de verilebilecek. Ayrıca, coğrafi alan kodlu veya 850 alan kodlu numaralardan da  ücretsiz hizmet sunulması amacıyla "geri arama" yöntemi de kullanılabilecek.  İşletme, bu tür numaralar üzerinden müşteri hizmetlerini arayan abonenin  çağrısını sonlandıracak ve kendisi arayacak. Böylece müşteri hizmeti aboneye  ücretsiz verilmiş olacak.

 
 Numara tahsisi mümkün olmayan işletmeler ise bir başka işletme  tarafından kendisine tahsis edilen numaralar, internet veya herhangi bir yazılım  vasıtasıyla abonelerine ücretsiz müşteri hizmeti sunabilecek.
 
   Ücretsiz müşteri hizmetlerine yönelik yükümlülüklerin yerine  getirebilmesi için gerekli teknik uyumluluk nedeniyle işletmelere 1 Nisan 2017'ye  kadar süre tanındı.

Ücretli müşteri hizmetleri pakete dahil olacak

  BTK tarafından alınan bir başka karara göre ise halihazırda ücretli  olan müşteri hizmetleri şebeke içi arandığında ücretlendirme "şebeke içi" arama  olarak değerlendirilecek ve bu kapsamda fiyatlandırılacak. Arama, paket  kapsamında tanınan şebeke içi görüşme sürelerine dahil edilecek.
 Farklı bir operatörün müşteri hizmetlerinin aranması durumunda ise  çağrı ücreti, şebeke dışı aramaların fiyatlarından yüksek olmayacak ve abonenin  paketindeki şebeke dışı arama sürelerinden düşecek.
 
 Söz konusu düzenlemeyle, abone, paketinde dakika bulunmasına rağmen  müşteri hizmetlerini aradığında ödemek zorunda kaldığı ücretten de kurtulmuş  olacak.
 
"800'le başlayan numaralar tüketici yararına"
 
   Netgsm Yönetim Kurulu Başkanı ve Rekabetçi Telekomünikasyon Derneği  Genel Başkanı Adem Öcal, konuya ilişkin, AA muhabirine yaptığı açıklamada, "800"  ile başlayan numaraların tüketici yararına bir uygulama olduğunu söyledi.
 
BTK'nın bu konuya el atmasının güzel bir gelişme olduğuna dikkati  çeken Öcal, "Madem mevzuata göre 800'lü numaralara yapılan aramalardan ücret  alınmayarak tüketicinin yararı sağlanıyor, öyleyse bu numaraların kullanılmasının  teşvik edilmesi gerekmektedir. Bunun için de söz konusu numaraların kullanım  maliyetlerinin düşürülmesi gerekmektedir." diye konuştu.

"800"lü hatların özellikleri

 BTK mevzuatına göre telekom operatörleri "800"le başlayan numaralara  doğru arama yapan abonesinden ücret alamıyor. Bu numaraları genellikle kamu  kurumlarının veya firmaların ücretsiz arama hattı olarak kullanması bekleniyor.  "800"lü numaralar, arama ücretinin arayan değil, aranan tarafından ödendiği  numaralardır.

AA