Akşam
ULAŞTIRMA
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nca önümüzdeki 5 yılda kara yollarında, demir yollarında, hava yollarında ve iletişim altyapısında yatırımlar devam ederken, planlanan otoyolu projeleri tamamlanacak, demir yolu ise yeni dönemin öncelikli yatırım alanı olacak. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu yeni görevini devralırken ilk etapta, Aydın-Denizli Otoyolu, Ankara-Kırıkkale Otoyolu, Antalya-Alanya Otoyolu, Başakşehir-Nakkaş Otoyolu gibi önemli projeleri takip ederek tamamlayacaklarını vurgulamıştı. Seçim beyannamesine göre atılacak adımlar şöyle:
Kara yolunda Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) uygulamaları yaygınlaştırılacak.
eni havalimanı ve mevcut havalimanlarının genişletilmesi projelerine toplamda 3.2 milyar dolarlık yatırım yapılması öngörülürken, havalimanı sayısı 61'e çıkacak.
Yapımı devam eden Çukurova Bölgesel Havalimanı tamamlanacak, yapımına başlanan Bayburt Gümüşhane Havalimanı ve Yozgat Havalimanı da bu yıl içerisinde hizmete açılacak.
Demir yollarının 2023'te ulaştırma yatırımlarındaki payı % 60'lara ulaştırılacak.
İstanbul-Ankara Süper Hızlı Tren Hattı açılışı 2028'e kadar yapılacak.
Hızlı Tren bağlantısına sahip il sayısı 2053'e kadar 8'den 52'ye yükseltilecek.
5G tüm nüfusu kapsayacak, ayrıca 6G çalışmaları başlayacak.
TİCARET
FİYATLARA SIKI TAKİP
Ticaret Bakanlığı görevine getirilen Ömer Bolat, görevi devralırken, bakanlığının yeni dönemdeki gündemine ilişkin önemli mesajlar verdi. İş dünyası örgütleriyle işbirliğiyle çalışacağını belirten Bolat, üretim ve ticareti artırarak refah artışını sağlayacaklarına işaret etti. Bolat'ın verdiği mesajlara göre, mal ve hizmetler ihracatında sağlanacak yükselişle cari açık iyileştirilecek ve döviz rezervleri artırılacak. Kovid-19 salgınının ticaret piyasasında bıraktığı olumsuz etkiler kaldırılarak ve aşırı fiyat artışları önlenecek. Halkın satın alma gücünün korunması için enflasyonda yaşanan düşüş hızlandırılarak fiyat istikrarına öncelik verilecek. Seçim beyannamesine göre ise önümüzdeki dönem atılacak bazı adımlar şöyle:
Rekabet gücü yüksek, yüksek katma değerli ve markalı ihracatı odağına alan politikalara hız verilecek.
Hizmet ihracatında sıçrama alanları teşvik edilecek, geleneksel hizmetlerin yanında yeni nesil hizmetlerin de potansiyel katkılarından faydalanılacak.
E-ihracatın ihracat içindeki % 1.5'lik payı 2030 yılında % 10'a yaklaştırılacak.
Esnafın büyük firmalara iş yapması desteklenecek.
ENERJİ
BAĞIMLILIK AZALACAK
Enerji alanında yapılan çalışmalar yerli doğalgaz ve petrol keşifleriyle meyvelerini vermeye başlarken, yeni dönemde enerjide dışa bağımlılığı azaltma hedefi kapsamında doğalgaz ve petrol arama faaliyetlerine ağırlık verilecek, elektrikte kurulu gücün 135 bin megavatı aşması hedeflenecek. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı görevine getirilen Alparslan Bayraktar yeni dönemi "yatırım ve reform hamlesi" olarak özetledi. Alınan bilgiye göre enerjide dışa bağımlılığın azaltılması gelecek dönemin öncelikli konuları arasında yer alıyor.
TARIM
ÖNCELİK ARZ GÜVENLİĞİ
Tarım sektöründe yeni dönemde gıda arz güvenliği çerçevesinde yerlileşme ve millileştirme adımlarına öncelik ve hız verilecek. Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı'nın devir teslim töreninde verdiği mesajlar kapsamında tarım sektöründe başlatılmış projelerin tamamlanması ve yenilerinin eklenmesi bekleniyor. Yumaklı, bakanlık görevini devraldığı törende, Türkiye Yüzyılı ile tarımda üretimin ve üreticinin yüzyılının başladığının altını çizdi, gıda arz güvenliğinin sağlanmasına vurgu yaptı. Alınan bilgiye göre yeni dönemde atılacak bazı adımlar şöyle:
Tarımsal girdi tedarikinde özellikle dışa bağımlı olunan alanlarda çalışmalar yapılacak, yerlileştirme ve millileştirmeye öncelik verilecek ve hızlandırılacak.
Genç girişimciler için Tarım Girişimcilik Bölgeleri (TARGİB) kurulacak.
Ziraat mühendisleri öncelikli olmak üzere, genç girişimcilere herhangi bir bedel almaksızın arazi tahsisi yapılacak.
Piyasada spekülatif fiyat artışlarının engellenmesine yönelik çalışmaları arttırılacak.
2028'E KADAR HAYATA GEÇECEK HIZLI TREN PROJELERİ
2028'e kadar İzmir-Ankara, Halkalı-Kapıkule, İstanbul Havalimanı-Çatalca, Adapazarı-Gebze-YSS-Halkalı, Karaman-Ulukışla, Adana-Toprakkale-Bahçe-Nurdağ-Başpınar, Aksaray-Ulukışla, Ulukışla-Yenice, Bandırma-Bursa-Osmaneli, Adana-Mersin, Sivas-Erzincan, Yerköy-Kayseri, Bursa-Gemlik, Mürşitpınar-Şanlıurfa, Aliağa-Çandarlı-Bergama, Selçuk-Ortaklar-Aydın, Aydın-Denizli, Çetinkaya-Malatya, Konya-Seydişehir-Antalya, Delice-Çorum, Sivas-Çetinkaya, Aksaray-Konya, Gaziantep-Şanlıurfa, Bandırma-Balıkesir ve Balıkesir-Bergama Hızlı Tren projeleri hayata geçirilecek.
ENFLASYON 2024 ORTASI YÜZDE 15'E İNER
FItch Solutions kuruluşu BMI Araştırma Ülke Riski Avrupa Başkanı Anwita Basu, gelecek birkaç ay içinde Türkiye'de para politikasında sıkılaşmanın başlamasını beklediklerini söyledi. Bundan sonrasında Türkiye'de sıkı bir para politikası olacağına yönelik öngörülerinin genel beklentiyle de örtüştüğünü aktaran Basu, yılın ikinci yarısından itibaren enflasyonda gerilemenin hızlanacağını öngördüklerini kaydetti.
Basu, şu an yüzde 40 olan enflasyonun bir süre yüzde 35-40 bandında kaldıktan sonra düşüşünü hızlandıracağını tahmin ettiklerini belirterek, "Enflasyonun 2024'ün ortası gibi yüzde 15-20 bandına gerileyeceğini öngörüyoruz. Bunun temel nedenlerinden birisi, bu yılın ikinci yarısında Türk Lirası'nda bir miktar değer kaybı yaşanacak olması ancak bu değer kaybının yönetilebilir olacağını düşünüyoruz" şeklinde konuştu.