E-Ticaret hızlanıyor! İş dünyası Future Trends zirvesinde buluştu

AKŞAM Future&Trends dergisi, 20. yılını zirveyle taçlandırdı. Bu yıl 3'üncüsü düzenlenen AKŞAM Future&Trends Summit'te Türkiye'nin geleceğine yön verecek e-ticaret ve enerji sektörleri masaya yatırıldı. İki parlayan yıldız olan e-ticaret ve enerjide teknoloji kaynaklı hızlı değişim yaşandığına dikkat çeken konuşmacılar, özellikle e-ticarette teslimat hızının sürekli geliştiğini belirttiler.

Akşam Gazetesi

Akşam Gazetesi'nin her yılbaşı öncesi yayımladığı Future&Trends dergilerinin 20. yılı düzenlenen bir zirveyle taçlandırıldı. Bu yıl 3'üncüsü düzenlenen AKŞAM Future&Trends Summit'te Türkiye'nin geleceğine yön verecek e-ticaret ve enerji sektörleri masaya yatırıldı. "E-Ticaret ve Perakendenin Geleceği" ile "Enerjinin Geleceği" başlıklı iki oturumun yapıldığı AKŞAM Future&Trends Summit'in ana sponsoru, Halkbank, Türk Hava Yolları ve Ziraat Bankası olurken Türk Telekom da iletişim sponsorluğunu üstlendi.

Türkiye'nin dünyada iki parlayan yıldızı olan e-ticaret ve enerji sektörlerinde teknoloji kaynaklı yaşanan hızlı gelişmenin sektör ve tüketici davranışı üzerindeki etkileri masaya yatırıldı. Türkiye'nin dünyada iki parlayan yıldızı olan e-ticaret ve enerji sektörlerinde teknoloji kaynaklı hızlı değişim yaşandığına dikkat çeken konuşmacılar özellikle e-ticarette teslimat hızının sürekli geliştiğini belirttiler.

PLATFORM HALİNE GELDİ

Zirvenin açılış konuşmasını yapan AKŞAM Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu, "20 Eylül 1918'de kurulan AKŞAM, bugün 106'ncı yaşını geride bıraktı. Türkiye'nin yayında olan en eski gazetesi olarak genç bir enerjiyle çalışmaya devam ediyoruz. 20 yıllık bir çalışmanın ürünü olan Future & Trends ile geleceği ve eğilimleri konuştuğumuz bir platform haline getirdik. Bugün geldiğimiz noktada küresel eğilimlerin özellikle e-ticarette ne anlama geldiğini, dijital platformların bu anlamda geleceğini, müşteri eğitimini, teknolojinin ve inovasyonun bizi nereye götürdüğünü, gittiğimiz yerdeki rakiplerimizin ne olacağını, bunun son tarafta ülkemize ve milletimize neler kazandıracağını, müşteriye neler kazandıracağını burada konuşacağız" dedi.

CİDDİ MESAFE ALDIK

Sektörün değerli paydaşlarının da hem kendi ufuklarını paylaşacaklarını belirten Kartoğlu, böylece hep birlikte önümüzdeki ufkun ötesinde neler olabileceğini görme fırsatı bulabilme imkanı elde edileceğini söyledi. "Çünkü Türkiye bulunduğu coğrafyaya İstanbul veya Ankara merkezli olarak 2 saatlik mesafede çok zengin bir coğrafyaya, 4 saate çıkardığınızda ise 3 kıtaya ulaşıyor" diye konuştu. Kartoğlu, "Ama rakipler güçlü, yeni teknolojiler geliştirmek gerekiyor. Son 20-25 yılda fiyat rekabeti ile başladığımız süreçte artık kıtasal şirketler ortaya koyarak ciddi mesafe aldık" dedi. Kartoğlu'nun konuşmasının ardından zirvenin ilk oturumu olan "e-Ticaret ve Perakendenin Geleceği" 24 TV Sunucusu Elif Akkaya Kuter modaratörlüğünde yapıldı. Bu oturumda, Ticimax CSO'su Ceyhun Turan, Karaca International Genel Müdürü Ömer Barbaros Yiş, İstanbul Sebahattin Zaim Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yusuf Dinç sektörün genel olarak değerlendirmesini yaparak gelecek vizyonu çizdiler.

BEŞ GÜNLÜK TESLİMAT SÜRESİ SAATLERE İNDİ

Oturumda konuşan Ticimax CSO Ceyhun Turan, 2023 yılında 2 trilyon civarında harcama ve 60 bin üzerinde e-ticaret sitesi girişimcisi olduğunu belirterek, "Yapay zekanın e-ticarette oldukça yaygın şekilde kullanılması, kurye firmalarının artması, teslimat ağlarının gelişmesi, 5-6 yıl önce 4-5 günde elimize ulaşan ürün, artık şu an saatlerden bahsedilen bir süreçte teslim edilir hale geldi" dedi. Bunlara bakıldığında Türkiye'nin şu an geldiği noktanın fena olmadığını söyleyen Turan, "Dolayısıyla önümüzdeki dönemde bu artışın pozitif yönünde artarak devam edeceğini düşünüyorum" diye konuştu.

VERİ GÜVENLİĞİ İŞ HACMİNİ BÜYÜTÜYOR

E-ticarette veri güvenliğinin işin hacminin genişlemesini sağladığını söyleyen Turan, "Ancak verilerin çalınması veya kötü niyetli satışın insanları e-ticaretten uzaklaştırıyor. Bu noktada Kişisel Veri Koruma Kanunu var. Ancak bir açıktan dolayı bu bilgiler çalınabiliyor. Bu noktada firmalara görev düşüyor. Bu açıkları kapatmaya önem vermeliler" dedi. Turan, Ticimax olarak e-ticaret üzerinde gelir sağlayan iş ortakları ile e -ticaret sitesi kurmak isteyen tüm girişimcilerin işini kolaylaştırdıklarını anlattı.

KEYİFLİ ALIŞVERİŞ İÇİN İMKANLAR SUNULMALI

Karaca International Genel Müdürü Ömer Barbaros Yiş, e-ticaret sitelerde kaliteli içerik kadar kolay alışveriş yapılabilmesinin de önemli olduğunu ifade ederek "15- 20 saniyede alışveriş yapmak önemli. Ayrıca keyif vermek de önemli. Bazen kafayı dağıtmak için sitedeki fotoğrafların canlandırılması çok değerli" dedi. Ayrıca kişiselleştirme ile yapay zeka asistanı ile sohbet ederek kişiye uygun ürünün çıkarılmasının öne çıkacağını belirten Yiş,"Belki mağaza içinde 3 4 yılda helogramlı satışları göreceğiz.. Burada rekabeti kıskanmak yerine onu örnek alıp üstüne daha fazla bir şey koymak lazım" dedi.

ÇOKLU ALIMLARDA İNDİRİM FAYDALI

e- ticarette indirimi değerlendiren Yiş, "Sadece fiyatla rekabete gidilmez, o yüzden kalite ile doğru fiyatı buluşturmak önemli. Fiyatı doğru şekilde konulduğunda indirim de aranmıyor" dedi. Ancak çok fazla ürün alımı yapıldığında gelen indirimler şirketlere ve müşterilere çok faydalı olduğunu söyleyen Yiş, "Stokları eritme açısından şirketlere avantaj sağlarken, psikolojik tatmin açısından da müşteriye faydalı oluyor" diye konuştu. Turan global pazarda bir Türk markasının şart olduğunu da söyledi.

Plaket töreni sonrası katılımcılar hatıra fotoğrafı çektirdi. Soldan: Ticimax CSO'su Ceyhun Turan, TürkMedya İcra Kurulu Başkanı Murat Çiçek, Karaca International Genel Müdürü Ömer Barbaros Yiş, Tülay Mutlu Dölen, AKŞAM Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu ve İstanbul Sebahattin Zaim Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yusuf Dinç.

KOBİ'LERE VERGİ DESTEĞİ SAĞLANABİLİR

Dünyada 20 paketten 4'ü Türkiye'de ise 20 paketten 1'nin e –ticaret üzerinden gittiğini belirten İstanbul Sebahattin Zaim Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yusuf Dinç, bugün e-ticarette öne çıkan Çin'in devlet kapitalizmi uyguladığını, ABD'nin ise süper liberalleşmeye gittiğini söyledi. Sadece işletmelerin rekabetiyle çok verimli bir sistemin olmayacağını söyleyen Prof. Dr. Yusuf Dinç, "Dijitalde küresel hizmet verecek bir kanal geliştirmek maliyetli. Dolayısıyla büyük bir liberal platform çıkaracağız ya da Alibaba gibi kamu destekli bir alan açılacak. Burada belki vergi avantajları sağlanabilir" dedi. Servis anlamında Türkiye'nin ulaşım ve otelcilik anlamında dünyada iyi bir noktada olduğunu ancak mal tarafında ya katma değerli ya da ucuzluğu satabileceğini ifade eden Dinç, "Bu anlamda işletmelerin kaslarını güçlendirmesi lazım. Bu açıdan KOBİ'lerin bir kısmının yüzde 5 ila 10'unu büyük segmente atıp küresel rekabette öne çıkabilir" diye konuştu.

TÜRKİYE ENERJİDE AVANTAJLI

"Enerjinin Geleceği" başlıklı son oturum, AKŞAM Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Mustafa Kartoğlu moderatörlüğünde yapıldı. Bu oturuma ise Aydem Enerji Bilgi Teknolojileri Grup Başkanı Engin Kavas, ESCON Enerji CEO'su Onur Ünlü, Limak Enerji Yurtdışı Proje Geliştirme Kıdemli Müdürü Yunus Emre İnciroğlu katıldı. Oturumda enerji sektöründeki yönelimler masaya yatırıldı. Oturumda Türkiye'nin enerjide potansiyeli yüksek, enerji verimliliğinde avantajlı konumda olduğu belirtildi.