Deri ve konfeksiyonda hedef rekor ihracat

Deri sektöründeki ihracatın çok önemli bir bölümünün gerçekleştirildiği Antalya Leather&Fur Fashion Fuarı, 20 ülkeden 1300 katılımcıyla kapılarını açtı. Sektör, fuarın da etkisiyle ihracatta rekor artış bekliyor.

Akşam

Antalya'da, Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneğince (TDKD) düzenlenen 10'uncu Leather&Fur Fuarı, sektördeki Türk firmalarının temsilcilerini, yurtdışı pazarının temsilcileriyle bir araya getiriyor. Serik ilçesi Belek Turizm Merkezi'ndeki Leather&Fur Fashion Show Fuarı, 20'den fazla ülkeden 1300'ün üzerinde rekor bir katılımla dün kapılarını açtı. TDKD Yönetim Kurulu Başkanı Gürkan Gözmen, fuardaki ziyaretçi ağırlığının savaş durumunun devam etmesine rağmen yüzde 70'lik bölümünün ana pazarları olan Rusya'dan ve Bağımsız Devletler Topluluğu'ndan (BDT) gelenlerin oluşturduğunu söyledi.

YÜZDE 20 ARTIŞ

2022'de deri konfeksiyonda ihracatın 236 milyon dolarla yılı tamamladığını kaydeden Gözmen, deri ve deri mamullerinde ise 2 milyar doların üzerinde bir rakama ulaşıldığını söyledi. Bu yılın ilk dört ayında, geçen yılın aynı dönemine göre deri ve deri mamullerinde yüzde 10 artış olduğunu, deri konfeksiyonda ise yüzde 20'nin üzerinde ihracatın artarak devam ettiğini belirten Gözmen, "Pandemiyle birlikte dibe vurmuş sektörümüz yavaş yavaş canlanıyor diyebiliriz. Geçen yıla oranla yaşanan bu ivmeyi bir artış olarak değil, normale dönüş olarak değerlendiriyoruz. Çok büyük artışlar bizim sektörümüzde kullandığımız ham deride olsun, üretimde olsun ciddi sıkıntılar yaratacaktır. Hammadde fiyatlarında, işçilik maliyetlerinde yaşanan artışlar, bir anda yüzde 30, 40, 50 talep patlaması durumunda bizi zor duruma sokacaktır. Her yılı yüzde 10-20 bandı arasında artışı tolere edebiliriz" diye konuştu.

EN BÜYÜK SORUN DÜŞÜK KUR

Düşük dövizin uluslararası piyasada ihracatçıların rekabet gücünü zayıflatan en büyük etken olduğunu belirten Gürkan Gözmen, şunları söyledi: "Düşük döviz artan maliyetler karşısında tolere edilebilir bir şey değil. Yani karlılığı artırarak veya fiyatı arttırarak pazarlara bizim girme şansımız yok. Eldeki pazarlar da yavaş yavaş kaybedilme tehlikesiyle karşı karşıya kalabilir yani bu konuda. Kurun artmasıyla maliyetlerimiz düşecek. İşçilik ve enerji maliyetleri yüzde 40'a yakın olarak bizleri direkt etkiliyor. Kur böyle devam ederse deri mamulleri olarak geçen yılın ihracatını yakalamak başarı olur. Ama kur artarsa üstüne çıkarız."

MÜŞTERİYE ÖZEL KOLEKSİYON

Sektör olarak müşteriye göre koleksiyon yaptıklarını belirten Gürkan Gözmen, "Her konsepte uygun ürün yapıyoruz ve rekabette çok çekinmiyoruz. Dünyanın en büyük markaları hepsi Made in Turkey derisini alıyorsa demek ki bir farklılığımız var" dedi.