SÜMER DEMİRCİLER
Avrupa’da yılın ilk otomotiv gösterisi Cenevre Fuarı bu yıl 86. kez kapılarını açtı. 13 Mart tarihine kadar otomotivin kalbinin atacağı fuarı 700 binden fazla ziyaretçi gelmesi bekleniyor. Yaklaşık 100 bin metre kare kapalı alana sahip Palexpo’da düzenlenen dev etkinlikte İsviçre’nin tarafsızlığının psikolojik etkisiyle Avrupa ve ABD’li üreticiler boy gösteriyor. 120’den fazla yeni modelin ilk kez otomobil tutkunlarıyla buluşacağı fuarda bu yıl abartılı güçlere sahip modellerle en çevreci teknolojiler aynı anda sergileniyor. Fuarda ayrıca elektrikli, yakıt hücreli, hidrojenli ya da hibrit modellerin test edilebileceği özel bir alana da bulunuyor.
GÜÇ VE TUTKU GERİ GELİYOR
Cenevre Fuarı’nda sergilenen yeni modeller genelde her yılın otomotiv trendlerinin nasıl olacağına dair ipuçları da taşıyor. Ekonomik krizin olduğu yıllarda küçük, tutumlu ve vakit kaybetmeden üretilmesi planlanan modeller sergilenirken, bazen de asla hayata geçmeyecek yeni teknolojiye sahip konseptler fuarda yer buluyor. Bu yılsa Cenevre’de astronomik fiyatlı ve bin beygirin üzerindeki model bolluğu dikkat çekiyor. Bu astronomik güçlere sahip modeller arasında, 760 beygirlik Lamborghini Centenario LP770-4, 690 beygir gücündeki dört koltuklu Ferrari GTC Lusso, 600 beygirlik Aston Martin DB11, 575 beygir gücündeki Jaguar F-TYPE SVR gibi modele dikkat çekerken 1500 beygirlik Bugatti Chiron zirveye oturuyor.
TATA BİZDEN CESUR ÇIKIP ALDI
Cenevre’de çarpıcı açıklamalarda bulunan Koç Holding Onursal Başkanı Rahmi Koç, “Zamanında Ford, Land Rover ve Jaguar’ı satılığa çıkardığında ilk bize teklif etti. Biz sadece Land Rover’ı alırız dedik, çünkü Jaguar o zaman çok borçluydu. Ford bunu kabul etmedi. İkisi aynı fabrikada üretiliyor, o yüzden ikisini birlikte almalısınız dediler. Jaguar’ın o dönem 3,5 milyar dolar borcu vardı istemedik. Ama Tata grubu satın aldı. Tata şanslıydı, çünkü alır almaz dünyada lüks araçlara olan ilgi ve talep artmaya başladı. Dolayısıyla bu 3,5 milyar dolarlık borcu ödeyip, hemen para kazanmaya başladılar. Çok güzel de modeller yapıyorlar, onları da tebrik ediyorum. Onlar bizden daha cesur çıkılar” diye konuştu. Rahmi Koç, Türk ekonomisini nasıl değerlendiriyorsunuz şeklindeki soruyu ise, “ekonomide moralimizi bozacak bir gelişme yok” diyerek cevapladı.
10 milyar $ kazandıracak
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu da projenin 7 yıl içinde 1,3 milyon adetlik bir üretim adetiyle Türkiye’ye 10 milyar dolarlık bir ihracat geliri sağlayacağını hatırlatarak, “Bu da ekonomiye ciddi bir kaktı yaratacaktır. Bu araçlar bugün hem bizim, hem de fuarın yıldızları. C Segmentinde bizi Türkiye’de birinci yapacakları kesin. Avrupa’da ise birincilik için rakiplerini ciddi biçimde zorlayacaktır” dedi.
İlk yerli SUV’la liderlik istiyor
Bu yılki fuarda Türkiye açısından çok önemli bir model de Toyota’nın Adapazarı fabrikasında kısa süre sonra üretimine başlayacağı SUV modeli Toyota C-HR modeli olacak. Toyota Pazarlama CEO’su Ali Haydar Bozkurt, Adapazarı tesislerinde üretilecek C-HR modeliyle segment liderliğini hedeflediklerini kaydetti. Bozkurt, C-HR'nin yılda 15 bin adetle, Corolla'dan sonra en çok satan ikinci model olacağını açıkladı.
Honda Gebze bu modeli bekliyor
Cenevre Otomobil Fuarı’nda dünya tanıtımı yapılan Civic Hatchback Prototipi, aslında Honda Şekerpınar fabrikasının uzun süredir üretimini beklediği modelin önemli bir habercisi. Fuarda hatchback gövde seçeneğiyle tanıtılan model, ön görünümü değiştirilmeden, aynı platform kullanılarak sedan karoserle ülkemizde üretilecek. Yeni Civic ile birlikte Honda Şekerpınar, Japon üreticinin Avrupa'daki önemli üretim merkezlerinden biri olarak konumunu daha da güçlendirecek.
Gezegenin en hızlısı
Cenevre'de süper sporcular içinde Bugatti Chiron, 1500 beygir gücündeki 8 litre hacimli W16 motoruyla zirveye oynuyor. Aracın maksimum torkuysa 1600 Nm gibi TIR’ları kıskandıracak kadar yüksek. Yedi ileri otomatik şanzımana sahip süper sporcunun son hızı 463 km/s olarak açıklanıyor. Sıfırdan 300 km/s’ye çıkış süresiyse 13 sn’nin biraz üzerinde. Aracın Avrupa fiyatıysa tam 2.8 milyon euro, yani yaklaşık 9 milyon TL.
Bursalı kardeşler dünyaya tanıtıldı
Fuarın ülkemiz açısından en önemli yeniliği hiç kuşkusuz Tofaş Bursa fabrikasında üretilip, dünya pazarlarında satılacak Egea modelinde ailenin tamamlanması oldu. Sedan Egea’nın hatchback ve station karoserli kardeşleri Tipo adıyla ilk kez dünyaya tanıtıldıktan sonra satılmaya başlanacak. Otomobillerin dünya tanıtımı için Cenevre’ye gelen ve burada FCA Dünya Başkanı Sergio Marchionne ile buluşan Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, araçların tasarımına bizzat katkıda bulunduğunu, tasarım aşamasında otomobilleri biraz süslediğini söyledi.