Çocuk programlarında ‘abur cubur’ reklamı yok!

Ticaret Bakanı Pekcan, “Çocuk programlarında zararlı gıdaların reklamının yapılmasına müsaade edilmeyecek. Reklamlarda çizgi film karakterlerinin kullanılması engellenecek. Anne gözüyle bu kararları aldık” diye konuştu.

Miray ÇİMEN

Ticaret Bakanlığı çocukları sağlıksız gıdalardan korumak için çok önemli bir düzenlemeye gidiyor. Buna göre, cips, çikolata, şekerleme, kola gibi gıdaların reklamlarına çocuk programlarında yasak geliyor. 'Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği'nde yapılan değişiklik Resmi Gazete’de yayımlandı. Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, "Bu düzenlemelerle aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen gıdalar konusunda farkındalığını artırmak ve özellikle çocuklarımızı, gençlerimizi bu tür gıdalardan mümkün olduğunca uzak tutarak onlara sağlıklı beslenme alışkanlığı kazandırmaya yönelik politikalara destek verilmesi amaçlanıyor" dedi.

ÖZENDİRİCİ OLMAYACAK

Bakan Pekcan bir grup gazeteciye konu hakkında şunları söyledi: "Özellikle çocuk programlarında, çocuk kanallarında onların reklamlarının yapılmasını durdurduk. Bunun dışında promosyon olarak 'fast food'un yanında oyuncak verilmesinin önüne geçiyoruz. Anneler özellikle memnun olacak. Çocuklara bu tip gıdalarda özendirici olmamasına gayret ediyoruz. Anne, hatta anneanne gözüyle tüketicinin korunması hakkında karar aldık."

342 BİN TL'YE KADAR CEZA

Gıda üreticilerinin yeni düzenlemelere uyum sağlayabilmelerini teminen 6 aylık bir geçiş süreci öngörülen düzenleme yürürlüğe girdiğinde bu düzenlemeye aykırı davrananlar hakkında reklamın veya promosyonun yayınlandığı mecraya göre Reklam Kurulu tarafından 8 bin 546 TL ila 341 bin 921 TL arasında idari para cezası uygulanacak. İhlalin tekrarı halinde kurulun cezayı 10 katına kadar artırmaya yetkisi olacak.  Cezalar Reklam Kurulu’nun incelemesinin ardından verilecek.

PROMOSYON DA ARTIK YASAKLANIYOR

Hangi ürünler var?

Bakanlığın ‘Besin Profili’nin kırımızı kategorisinde yer alan cipsler/gevrekler, gazlı içecekler-meşrubatlar, şekerlemeler, çikolatalar, tatlı bisküviler, tuzlu krakerler gibi içeriğinde yüksek düzeyde yağ, şeker ve tuz içeren tüm gıdalar yeni düzenlemenin kapsamına giriyor. 

‘Fast-food’la oyuncağa son!

Promosyonlara yönelik de yasaklama geliyor. Gıdaların satışını artırmaya yönelik faaliyetler kapsamında, aşırı tüketimi tavsiye edilmeyen bir ürünle birlikte, taso, muhtelif çıkartma gibi çocukların ilgisini çekecek hiçbir ürün/hediye verilemeyecek. - Fast food restoranlarında menülerin yanında oyuncak verilmesi uygulamaları yapılamayacak.

Eş-arkadaşlık siteleri de var

düzenlemeyle falcı, medyum, astrolog gibi hizmet reklamlarıyla yasadışı bahis ve kumar oyunlarının reklamları da yasaklanıyor. Ayrıca sohbet, arkadaşlık ve eş bulma hatlarının ve hizmetlerinin de reklamlarına yer verilemeyecek. Silah, silah üreticisi ve satıcısının reklamına da izin verilmeyecek.

İhracatçıya 'TL cinsi kredi' müjdesi

Öte yandan Türk Eximbank Gaziantep Şubesi’nin açılışına katılan Bakan Pekcan, ihracatçıların TL cinsi kredi desteği kapamına alındığını söyledi. Türk Eximbank’ın 2018’de 7.4 milyar kredi kullandırdığını ifade eden Pekcan, “Sadece KOBİ’lerimize kullandırdığımız TL cinsi kredileri, TL ile ihracat yapan tüm ihracatçılarımıza vermeyi öngörüyoruz” dedi. TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu da, “Eximbank’ta KOBİ’lerimizin payı, ilk defa bu sene yüzde 70’i geçti” diye konuştu.