Çin ürünleri ‘Türk Malı' diye satılıyor

TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi'nde konuşan ETİD Başkanı Çevikoğlu, Bişkek'te üzerine ‘Made in Türkiye' etiketi dikilen Çin konfeksiyon ürünlerinin Rusya'ya satıldığını söyledi.

SERDAR SAĞLAM

TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi Turkcell ana sponsorluğunda, Halkbank, Vakıfbank ve Ziraat Bankası'nın co-sponsorluğunda geçtiğimiz perşembe günü İstanbul Finanskent'teki Ziraat Kuleleri'nde gerçekleştirildi. Zirvenin açılış konuşmasını Ticaret Bakanı Ömer Bolat yaparken, kapanış konuşmasını ise Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı Burak Dağlıoğlu'ndan geldi. Zirve kapsamında "Türkiye'de E-Ticaret ve Perakendenin Geleceği" başlıklı bir oturum da düzenlendi. Oturumda PttAVM CEO'su ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Çevikoğlu, Koton CEO'su Dr. A. Bülent Sabuncu, Lc Waikiki e-Ticaret CEO'su Ömer Barbaros Yiş, Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu ve Turkcell Dijital Kanallar Direktörü İlker Güneş söz aldı. Konuşmacılar e-ticaretin hızla geliştiğine vurgu yaparken müşteri deneyiminin büyük önem kazandığına dikkat çekildi.

A. Bülent Sabuncu-Hakan Çevikoğlu-İlker Güneş-Ömer Barbaros Yiş-Süleyman Orakçıoğlu

TürkMedya E-Ticaret ve Perakende Zirvesi 'nde "Türkiye'de E-Ticaret ve Perakendenin Geleceği" konulu panel düzenlendi.

'TÜRK MALI' ALGISI GÜZEL

PttAVM CEO'su ve ETİD Başkanı Hakan Çevikoğlu, oturumda yaptığı konuşmada başından geçen ilginç bir anıyı anlatarak dünyada 'Türk malı' algısının geldiği noktaya dikkat çekti. Türk ürünlerinin dünyada çok iyi karşılandığını belirten Çevikoğlu, "Birkaç hafta önce Kırgızistan'ın başkenti Bişkek'te yaşadığım bir olayı anlatmak istiyorum. Bir konteyner kent var orada. Bizi de gezdirdiler. Gezerken fark ettik ki üzerinde 'Made in Türkiye' yazan yeni etiketler Çin'den alınan konfeksiyon ürünlerinin üzerine dikilerek Rusya'ya satılıyor. Bu aslında hem üzücü hem sevindirici. Türk algısı çok güzel. Demek ki adam 'Çin malı' diye satamıyor. Türk malı olunca satıyor. Ama bu durum zarara dönebilir. Buna da önlem alınması gerekebilir" şeklinde konuştu.

ÇOK BÜYÜK FIRSAT VAR

'Türk malı' algısının dünyada iyileşmesiyle yurtdışına da açıldıklarını ifade eden Çevikoğlu, "O taraf bizi biraz daha rahatlattı. 80-90 milyon müşteriye hitap ederken artık milyarlarca müşteriye de ürün satabilir duruma geldiğimiz zaman oyunun rengini değişiyor. Dünyada e-ticarete baktığımızda 6.4 trilyon dolarlara gelen bir ekosistem var. Bu ekosistemin yarısı Çin'de. Ama çok kapalı ve zor bir ülke. Dünyada her 4 paketten 1 tanesi başka bir ülkeye satılıyor. Bu oran ülkemizde 20 paketten 1 tanesi düzeyinde. Çin'den sonra ürün çeşitliliği olarak en fazla ürün satabilecek ülke Türkiye aslında. Çok büyük bir fırsat var burada" ifadelerini kullandı.

Türklerin konu e-ihracat olunca genellikle Amazon üzerinde ABD ve İngiltere gibi pazarlara yöneldiğini belirten Çevikoğlu, "Oralarda Türkler birbiriyle rekabet eder duruma gelmiş. Çin çok büyük bir pazar. Doğu büyük bir pazar. Bu tarafta bomboş bir yer var. Bu yıl kasım ayında markalarımızla birlikte ilk kez Çin'de kampanya yapacağız şeklinde konuştu. Teknoloji hızla gelişiyor. Çin'de hareket halindeyken sipariş verip ürünü alabileceğiniz platformlar oluşmaya başladı. Lokasyonu atıyorsunuz hareket halindeyken sizi bulup ürünü teslim ediyorlar. Bunlara hazırlıklı olmak lazım" şeklinde konuştu.

TÜKETİCİLER UZMAN KADAR BİLİNÇLİ OLDU

Turkcell Dijital Kanallar Direktörü İlker Güneş oturumda yaptığı konuşmada son yıllarda tüketici bilincinde yaşanan hızlı gelişmeye dikkat çekti. "Pandemiyle birlikte tüketici tarafında çok hızlı bir şekilde dijitalleşmeye maruz kalma yaşandı" diyen Güneş "5 yılda olması gereken gelişim 1 yılda mecburen oldu" dedi. Bilgiye çok hızlı ulaşılan bir döneme girildiğini ifade eden Güneş, şunları söyledi: "Herhangi bir konu hakkında Youtube'da kısa bir araştırmayla ortalama bir uzman seviyesine kısa bir zamanda gelinebiliyor. Tüketici herhangi bir ürünle ilgili satış temsilcisi kadar bilgi sahibi olabiliyor. Bu kadar bilgi sahibi olan müşterinin talepleri artmaya başladı. Müşteri 'beni daha iyi tanıman, beni anlaman lazım' diyor." "Önümüzdeki dönemde kişiselleştirilmiş deneyim ve kişiselleştirilmiş teklif dünyası öne çıkıyor" ifadelerini kullanan ve bu alanlarda yapay zekayı kullanma gerekliliğinin oluştuğunu belirten Güneş, "15 yıldır yapay zekaya yatırım yapan bir şirketiz. Bunun da biraz faydalarını görmeye başladık" şeklinde konuştu. Kişiselleştirilmiş deneyim alanında kişiye özel kampanyalar sunduklarında genel kampanyalara nazaran 8-12 kat daha fazla geri dönüşüm aldıklarını söyleyen Güneş, işin sırrının bu tarafta olduğunu vurguladı.

MÜŞTERİ KASIMDA MUTLU OLACAK

Oturumda söz alan isimlerden Koton CEO'su Dr. A. Bülent Sabuncu yaklaşan kasım indirimleri öncesi tüketiciye müjde verdi. Hazırlıklarını yaptıklarını ifade eden Sabuncu "Kampanyalarımızı kasım ayı geldiğinde duyurmaya başlayacağız. Tüketicinin mutlu olacağı bir kasım olacak gibi görünüyor" dedi. E-ticaretin hızla gelişmesini beklediklerini ifade eden Sabuncu buna karşın bu gelişmenin mağazaları ortadan kaldırmayacağını vurguladı. İnsanoğlunun her zaman fiziksel dokunmaya, sosyalleşmeye ihtiyacı olduğunun farkında olarak mağazacılık alanında da büyümeye devam edeceklerini belirten Sabuncu, "Ama doğal olarak e-ticaret daha fazla büyüyecek. Fiziksel ve dijital birleşti. Buna Figital deniyor. E-ticaret mağazasız, mağazalar da e-ticaret olmadan eksik kalıyor. Tüm odağımız müşteri deneyimini pürüzsüz bir şekilde yapmak üzerine kurulu" dedi.

DENEYİM HATA KABUL ETMİYOR

Lc Waikiki e-Ticaret CEO'su Ömer Barbaros Yiş, konuşmasında müşteri deneyimin en önemli konu olarak öne çıktığını ifade etti. Adı bilinmeyen markaların dijital dünyada 2-3 sene içerisinde büyüyerek devlerin canını okuyacak noktaya geldiğini ifade eden Yiş "O yüzden deneyim noktasında hata kabul edilemeyecek noktaya gelindi. Önemli olan müşteri memnuniyetini sağlayabilmek" ifadelerini kullandı. 2021'de tüm pazaryerlerinden çekilme kararı aldıklarını hatırlatan Yiş, "Kendi dijital yetkinliklerimizi geliştirmenin çok önemli olacağını biliyorduk" dedi.

İTALYANLAR BİZE HAYRAN

Konuşmasında müşteri odaklı olmanın önemine dikkat çeken Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, "Müşteri çok bilinçli. Online'da bir ürünü takip edip kampanya sırasında mağazadan alabiliyor ya da mağazada bakıp kampanya varken online olarak sipariş veriyor. Önemli olan kampanya yaparken müşteri güvenini kaybetmemek" dedi. Damat markasını dünya genelinde mağazalarla tüketiciye ulaştıran Orakçıoğlu İtalya'nın Bologna kentinde açtıkları mağazaya dikkat çekerek "İtalyanlar bile hayranlıkla bakıyor" diye konuştu.