Çin Seddi'ni aşıp gümrüğe takıldılar! Elektriklilerde gümrük vergisi yüzde 50'yi geçti

Ülkemiz pazarına gelmek için sıraya giren Çinli elektrikli araç üreticileri yüzde 50'yi geçen Gümrük Vergisi'yle şoke oldu. Buna rağmen birçok marka planlarını değiştirmezken, rekabetçi fiyatlarını korumaya çalışıyor.

Sümer Demirciler

TÜRKİYE pazarına girmek için birbiri ardına anlaşmalar imzalayan Çinli otomobil markaları, geçtiğimiz hafta iki katına çıkartılan Gümrük Vergisi tarifesiyle büyük şok yaşadı. Yüzde 100 elektrikli otomobillerde daha önce yüzde 10 artı yüzde 20 olarak uygulanan ek vergi, yüzde 20 yükseltilerek yüzde 40'a çıktı. Yeni düzenlemeyle Çin'den gelen elektrikli otomobillerin Gümrük Vergisi toplamda yüzde 50'yi geçti.

REKABETTEN KOPMADILAR

Çinli elektrikli otomobil markaları, daha yarışa başlarken yüzde 50'yi geçen Gümrük Vergisi'ne rağmen, yükseltilen matrah sayesinde fiyatlarını göreceli olarak ulaşılabilir seviyede tutmayı planlıyor. Çin'de gelen bir elektrikli model, yüzde 50 Gümrük Vergisi eklediğinde, 1 milyon 250 bin TL'nin altında kalan vergisiz fiyatı tutturabildiğinde, motor gücü 160kW'yi aşmıyorsa yüzde 10 ÖTV dilimine girebilecek. Yüzde 18 KDV de eklendiğinde yaklaşık 1.5 milyon TL gibi fiyatlarla satış yapabilecek. 160 kW üzeri matrahı 1 milyon 350 bin liranın altında olanlar için ÖTV oranı yüzde 50, 1 milyon 350 bin liranın üzerinde ise yüzde 60 ÖTV geçerli olacak. Ek Gümrük Vergisi, Çin'de üretim yapıp elektrikli modellerini Türkiye pazarına getirmeyi planlayan Avrupalı markaları da kapsıyor. Çin'den gelen benzinli ve dizel motorlu araçlardaysa uygulanan yüzde 10'luk Gümrük Vergisi'nde bir değişiklik yapılmadı.

AVRUPA DA ŞİKAYETÇİ

Batarya teknolojisiyle birlikte önemli maliyet avantajları bulunan Çinli elektrikli otomobil üreticileri Avrupa'yı da korkutuyor. Geçtiğimiz yıl düzenlenen Paris Otomobil Fuarı'nda konuşan Stellantis CEO'su Carlos Tavares de Çinli üreticilerin Avrupa'daki hızlı büyümesinin oluşturduğu risklere dikkat çekip, ek gümrük vergisi istemişti. "Çinli markalar Avrupa Birliği'ne otomobil ithal etmek için yüzde 10 vergi öderken, Avrupalılar Çin'e araç ihraç etmek için yüzde 15 ila yüzde 25 arasında vergi ödüyor. Bu değişmeli" diyen Tavares'e Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron'dan da destek gelmişti.

YENİ MARKALAR SIRADA

Ülkemiz pazarında şu anda Çinli MG, DFSC, Skywell ve satış yaparken, diğer büyük bir Çinli Chery, satışa başlamak için gün sayıyor. İlk etapta 1.6 lt benzin motorlu OMODA 5, TIGGO 7 PRO ve TIGGO 8 PRO olmak üzere 3 yeni SUV modelini satışa sunacak.

ÇİNLİ BYD İMZAYI ATTI

Türkiye'ye giriş yapmak için anlaşma imzalayan Çinli markalardan biri de BYD. ALJ Türkiye ile distribütörlük için niyet mektubu imzalayan marka şu ana kadar globalde 3.5 milyon adetten fazla satışa ulaştı. BYD ayrıca, kendi aktarma organları sistemlerini, bataryalarını, otomotiv yarı iletkenlerini, elektrik motorlarını ve motor kontrol sistemlerini geliştiren dünyadaki tek elektrikli araç üreticisi olarak da öne çıkıyor. Avrupa'da büyük bir atak başlatan markanın, Türkiye'de üretimine de sıcak baktığı biliniyor.

LEAPMOTOR GİRİŞ YAPTI

Ülkemiz pazarına geleceği açıklayan en yeni elektrikli Çinli üreticiyse Leapmotor oldu. Ulubaşlar Grubu şirketlerinden Ulu Motor, Çinli SKYWELL'in ardından Leapmotor'un da Türkiye distribütörlüğünü üstlendi. İlk teslimatlarını önümüzdeki ay yapmayı planlayan marka, tamamı elektrikli SUV C11, sedan C01, 5 kapılı şehir otomobili T03 ve coupe S01 modellerini üretiyor. Şirket, 2022 yılında teslimatlarını bir önceki yıla oranla yüzde 154 artırarak toplam 111.168 araç teslimatına ulaştı.