Çelik ihracatçısı rekoru yeni pazarlarda arıyor

Çelik sektörü ihracatta yakaladığı artış trendini hedefteki yeni pazarlarla tarihi zirveye taşımaya hazırlanıyor. Sektörün öncelikli hedefinde ise 2025'te Afrika ülkeleri ve Güney Amerika pazarına odaklanmak bulunuyor.

Akşam Gazetesi

Bu yılı ihracatta yükselişle kapatmaya hazırlanan Türk çelik sektörü, yeni pazarlarla büyümeye devam etmeyi hedefliyor. Yılın ilk dokuz ayı itibarıyla çelik ihracatı tonajda yüzde 28, değerde yaklaşık yüzde 11'lik bir artış gösterdi. Geçen sene 14,9 milyar dolar olan ihracatın bu senenin toplamında ise 16,5 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Çelik İhracatçıları Birliği'nin (ÇİB) Azerbaycan'a düzenlediği ticaret heyetinde konuşan ÇİB Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Aslan, ihracat rakamlarında yaşanan artışın pandeminin etkisinin tamamen ortadan kalkması ile yakından ilgili olduğunu söyledi. İhracat rakamlarındaki artışa karşın 2021 yılındaki 22.2 milyar dolar seviyesinden halen uzakta olduklarını ve kârlılıkların gerilediğini kaydeden Aslan, özellikle uzun ürün ihracatının oransal olarak azaldığını, bu düşüşü daha katma değerli olan yassı ürünlerle telafi etmeye çalıştıklarını belirtti.

GÜNEY AMERİKA YILI

Uzun üründe ihracat birim fiyatı 665 dolar civarında iken sıcak saç, soğuk saç, kaplama, soğuk kaplama ve galvanizli saç gibi ürünlerde bu rakamın 800 dolarlara kadar çıktığını anlatan Adnan Aslan, "Bizim öncelikli hedefimiz 22 milyar dolarlık rekor seviyeyi yakalayabilmek. Bunun için Afrika ve Güney Amerika başta olmak üzere yeni pazar arayışlarına devam ediyoruz. Son 3 yıldır bu iki pazara çok odaklandık ve iyi yol aldık. Sektörümüz için 2025 yılı Afrika ve Güney Amerika yılı olacak diyebiliriz" diye konuştu.

AZERBAYCAN'DA 3'ÜNCÜYÜZ

Azerbaycan'a düzenlenen ticaret heyeti ile ilgili de bilgi veren Adnan Aslan, Türkiye'nin Rusya ve İran'dan sonra çelikte Azerbaycan'a en fazla ihracat yapan üçüncü ülke olduğunu belirtti.

MAL SATTIKLARIMIZ RAKİBİMİZ OLDU

Çelik sektöründen Türkiye'nin yıllardır ihracat yaptığı Kuzey Afrika ülkelerinin ve Körfez Bölgesi'nin son dönemde önce üretici, ardından da ihracatçı olarak Türkiye'nin rakipleri haline gelmeye başladığına dikkat çeken Aslan, "Mısır, Cezayir ve Fas gibi ülkeler Türkiye'nin ABD, Kanada ve Avrupa pazarını aldı. Birleşik Arap Emirlikleri, Katar ve Suudi Arabistan gibi ülkeler de sektörde net ihracatçı haline gelmeye başladılar. Türkiye eskiden bu ülkelere demir çelik ihraç ederken, Dubai'deki havalimanlarında ve otellerde bizim ürünler kullanılırken şu anda Türkiye'nin ihraç ettiği ülkelere mal satar hale geldiler ve pazarlarımızı elimizden almaya başladılar." ifadelerini kullandı. Son dönemde Suudi Arabistan'da yapılacağı açıklanan milyar dolarlık dev projelere de değinen Aslan, bu durumun ilk başta tüm sektörü heyecanlandırdığını ancak beklenen hacmin oluşmadığını söyledi.

AFRİKA'DA TÜRKİYE AVANTAJLI

Afrika'da bankacılığın gelişmediğini ve bu nedenle Türk şirketlerinin avantajlı olduğunu kaydeden Aslan, "Mesela Çinli tüccarlar ancak açık hesap verebiliyorsa satış olabiliyor. Türkiye'deki tüccarlar ise üreticilerden parasını verip veya akreditif açıp malı alıyor, bölgeye sevk ediyor" dedi.