YAŞAR KIZILBAĞ
Ukrayna-Rusya arasındaki çatışmalar, İran-İsrail savaşı ve Hürmüz Boğazı dahil deniz yolunda yaşanan gerginlikler, Türkiye'den geçen Orta Koridor lojistik hattını öne çıkarmaya başladı. Ukrayna-Rusya Savaşı, Kuzey Koridoru'nu zayıflatırken, bu hatta önem veren Çin, yaşanan çatışmalar sonrası Orta Koridor'a bakışını değiştirdi. Geçtiğimiz ay sonunda Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun Pekin temasları sırasında Orta Koridor konusunda varılan işbirliği mutabakatı sonrası Çin ilk adımı Pasifik Holding ile attı.
Pasifik Holding'e bağlı demiryolu lojistiği şirketi Pasifik Eurasia ile Çin devlet demir yolu şirketi China Railway ik taşıma anlaşmasını önceki gün imzaladı. Anlaşmanın detaylarını paylaşan Pasifik Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, ilk taşıma anlaşmasının her biri 55 konteynerlik 10 treni kapsadığını söyledi.
ALTYAPIYI GÖRDÜLER
Erdoğan Orta Koridor'dan yıllık 300 tren taşıması olduğunu hatırlatarak "Geçen ay yaptığımız Pekin ziyaretinde Çin'e Orta Koridor'u anlattık. Onların da bu hatta hazır olduğunu gördük. Bunun üzerine Çinli yetkililer Türkiye'ye geldi. Altyapıyı gördüler. 'Biz 2013 yılında Kuzey Koridoru'na başladığımızda daha çok sorun vardı' dediler. Sözleşme imzaladık. Hemen 10 tren gönderme kararı aldılar. Bunu en kısa zamanda 1000 trene çıkaracaklar. Bu koridorun şimdilik 1000 tren kapasitesi var" dedi. Erdoğan bu kapasitenin yapılacak yatırımlarla artacağını anlattı.
KUZEY KORİDORU'NU YAKALAYABİLİRİZ
Fatih Erdoğan, "Bakü ve Nahçıvan üzerinden Türkiye'ye alternatif bir rota açacak Zengezur Koridoru, Türkiye ile Basra Körfezi arasındaki Kalkınma Yolu ve Türkiye ile Avrupa arasında 3. Köprü'den yeni bir bağlantı oluşturacak Kuzey Marmara Demiryolu gibi projeler demiryolu taşımacılığı için ilave kapasiteler yaratacak" diye konuştu. Halen Kuzey Koridoru'ndan yılda 19 bin tren taşıması yapıldığını belirten Erdoğan "Bu projeler gerçekleşirse Orta Koridor'un kapasitesi Kuzey Koridoru'na yaklaşır" diye konuştu.
EN HIZLI TÜRKİYE ÜZERİNDEN
Pasifik Holding Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Erdoğan, Türkiye'nin bulunduğu lokasyon nedeniyle en hızlı taşımanın Türkiye üzerinden olduğunu söyledi. Erdoğan "Çin'den gemiyle Avrupa'ya taşımalar 60 gündü. Çıkan çatışmalar ve savaşlar yüzünden 90 güne çıktı. Kuzey Koridoru'ndan sevkıyat ise Rusya-Ukrayna Savaşı sonrası 40-53 arasına uzadı. Daha önce 15-20 gündü. Orta Koridor'da ise 25-30 gün sürüyor. Bu anlamda Orta Koridor önemli bir alternatif haline geldi" diye konuştu. Erdoğan "Orta Koridor'un çok büyük bir iş hacmine dönüşeceğini öngörüyoruz. Kuşak ve Yol Girişimi Çin'in projesi, bu girişimin önemli bir parçası olan Orta Koridor da Türkiye'nin projesi olmalı.