Castrol Türkiye, 11 ülkeyi Istanbul'dan yönetiyor

Yüksek teknoloji gerektiren binek otomobil yağlarında pazar lideri olduklarını, 11 ülkeyi İstanbul'dan yönettiklerini açıklayan Castrol Türkiye, Ukrayna ve Orta Asya Direktörü Kamuran Yazganoğlu ile sektörün dinamiklerini, tüketicilerin beklentilerini ve yaşanan gelişmeleri konuştuk. 

¦ Bu yılın ilk 7 ayında Türkiye’deki akaryakıt ve madeni yağ sektörü nasıl bir seyir izledi? 2016 beklentileriniz nedir? 

Castrol Türkiye, Ukrayna ve Orta Asya Direktörü Kamuran Yazganoğlu: Otomotiv sektörünün büyümesi bizim açımızdan hem çok önemli hem de mutluluk vericidir. 2015 yılı tüm otomotiv sektörü için çok iyi bir yıl oldu. 2016 yılının ilk altı ayında da 2015’in ilk altı ayına göre binek araçlarda yüzde 3 araç satışlarının arttığını görmekteyiz. Yeni araçların ve dolayısı ile yeni kullanıcıların pazara girmesi sebebi ile madeni yağ pazarı da büyümeye devam ediyor ve biz de satışlarımızı buna paralel olarak büyütmeye devam ediyoruz. Özellikle odaklandığımız, rekabetin yoğun olduğu, yüksek teknoloji gerektiren binek araç motor yağlarında rakiplerimizden açık ara farkla pazar lideriyiz. Madeni yağ uzmanı bir marka olarak yüksek teknoloji gerektiren multi motor yağları pazarında PETDER üyelerinin temsil ettiği pazar içinde ilk 7 ayda yüzde 27 payla birinci sıradayız. Temmuz ayı ise geçen yılın aynı dönemine kıyasla hem politik hem de ekonomik nedenlerle elbette biraz zor geçti. Ağustos ayı ise kesinlikle kötü gitmiyor, pozitif anlamda önemli toparlanma işaretleri veriyor. Bununla beraber 2016 rakamlarının önümüzdeki günlerde daha da iyi gideceğini düşünüyorum. Buradaki pazar liderliğimizi Castrol olarak devam ettireceğimizi ve büyüyeceğimizi düşünüyoruz. 

¦ Türkiye global anlamda Castrol dünyasının neresinde?  

Kamuran Yazganoğlu:  Türkiye, Avrupa ve Afrika bölgesi ülkeleri içinde Almanya’dan sonra Castrol’ün ikinci büyük pazarı konumuna sahiptir. Türkiye olarak Castrol dünyası içinde 2015’te de en hızlı büyüyen ülke olma başarısını göstermiştik. Zaten yıllardır Gemlik’te de üretim yapıyoruz. Gemlik’teki tesisimizde yaptığımız üretimin yüzde 16’sı ihraç ediliyor. İKMİB tarafından “Kimyanın Yıldızları” 2015 değerlendirmesinde madeni yağ ihracatında 1. seçilerek ödüllendirilmiş olmamız bizim için ayrı bir gurur kaynağı oldu. Şu anda Türkiye’deki merkez ofisimiz Castrol dünyası içinde 11 ülkeyi İstanbul’dan yönetiyor. Yönettiğimiz ülke sayısı son 3-4 yılda sürekli olarak her yıl 1’er 2’şer arttı. Türkiye’deki yönetimlerin, yönetim anlayışımızın muazzam başarısı bu artışta elbette önemli role sahiptir. 

¦ Şirketinizin ilk 7 ayda performansı nasıl gerçekleşti? Beklentileriniz nedir? 

Kamuran Yazganoğlu:  Özellikle odaklandığımız, rekabetin yoğun olduğu, yüksek teknoloji gerektiren binek araç motor yağlarında rakiplerimizden açık ara farkla pazar lideriyiz. Türkiye’de yüksek teknoloji gerektiren multi motor yağları pazarında PETDER üyelerinin temsil ettiği pazar içinde ilk 7 ayda yüzde 27 pay ile birinci sıradayız. Uzmanlık alanımız otomobil yağları. Türkiye’de Doğuş Otomotiv çatısı altında bulunan Volkswagen, Audi, SEAT, Scania ve Yüce Auto distribütörlüğünde bulunan Skoda, işbirliği yaptığımız en önde gelen markalardandır. Ford ile globalde 2001'den beri, Türkiye’de ise Ford ve Ford Trucks markalarını yöneten Ford Otosan ile 2009'dan beri işbirliği içerisindeyiz. Volvo ile de uzun süredir işbirliğimiz devam ediyor. Borusan Otomotiv’in distribütörlüğünü yaptığı Jaguar ve Land Rover Grubu ile de çalışıyoruz. Bunların dışında Aston Martin, Bugatti gibi performans odaklı markalarla da işbirliklerimiz var.  

10 araçtan 3'ü Castrol

Her 10 araçtan 3’ü bizim yağımızı kullanıyor diyebiliriz. Motosiklet tarafında da birçok marka ile beraber çalışıyoruz. Castrol, Türkiye’de hep pazardaki ilk 3 oyuncudan biri oldu, 15 senedir de pazar lideri özelliğini koruyor.

¦ Tüketicilerin madeni yağ tercihlerinde hangi faktörler etkili oluyor? Neye göre seçim yapıyorlar? 

Kamuran Yazganoğlu:  Ekmeğini kullandığı araçtan çıkaranlar, aracında kullandığı yağa daha fazla önem veriyor ve en iyi yağı tercih ediyor. Pazar araştırma sonuçlarımıza göre Castrol’ün marka sadakat oranının diğer markalara göre çok daha yüksek olduğunu görmek bu anlamda bizi çok mutlu ediyor. 

Castrol olarak lider ve pazarda en çok bilinen motor yağı markası olmanın sorumluluğu ile tüm iletişim çalışmalarımızda bu bilinci arttırmaya ve motor yağının önemini anlatmaya özen gösteriyoruz. Özel servislerdeki ustalar için oluşturduğumuz özel bir online platformumuz var. 10 binin üzerinde usta bu platform üzerinden birbirleriyle haberleşmekte, çözemediği bir sorun ya da soru varsa bu platformla çözüm bulabilmekte.

AR-GE departmanında 200'den fazla mühendis

¦ Bu yıl veya önümüzdeki dönemde yeni atılım veya projeniz olacak mı? 

Kamuran Yazganoğlu:  Türkiye’de yeni yeni endüstriyel yağlara odaklanmaya başladık. Geçmişte Castrol bu konuda alanında uzman Tribol ve Optimol gibi firmaları da bünyesine katarak büyük bir bilgi birikimine sahip oldu. Almanya’da bulunan eski Tribol’ün fabrikasında teknoloji ve AR-GE departmanı oldukça gelişmiş durumda ve bu fabrikada sadece endüstriyel ürünlerle ilgili 200’ün üzerinde mühendis çalışıyor. 2015 yılı son döneminde Castrol bünyesinde Türkiye’deki endüstriyel organizasyonlarını otomotiv organizasyonları ile birleştirdik. Endüstriyel yağları bir fırsat olarak görüyoruz. Hem Türkiye’nin daha fazla üretmesiyle hem de Avrupa ve batı ile entegre olması bizi bu konuda daha fazla avantajlı hale getirmekte. Endüstriyel tarafta da globalde yapmış olduğumuz anlaşmalar var. Özellikle rüzgar tribünleri ve metal işleme yağları konusunda odaklandığımız alanlar bulunuyor. Rüzgar tarafında çok ciddi yatırımlarımız söz konusu.