Çağrı cihazı satışından cep telefonu krallığına

Ordulu Sebahattin Yaman, elinde çantasıyla büyük şirketlere çağrı cihazı satarken ‘telefon kralı' oldu. Türkiye'nin ilk yerli cep telefonu General Mobile'ın kurucusu Yaman, şimdi ürünlerini 40 ülkeye ihraç ediyor.

ÖZGÜL ÖZTÜRK

Üniversitede okurken okul harçlığını çıkarmak için büyük şirketlere çağrı cihazı ve yazar kasa satan girişimci Sebahattin Yaman, bugün Türkiye'nin en çok tercih edilen ilk 3 akıllı telefon markasından birini üretiyor. Ordulu fakir bir ailenin çocuğu olarak 1965 yılında dünyaya gelen Yaman, üniversite yıllarında başladığı girişimcilik hikayesine bayi, ana bayi, toptancı, distribütör ve üretici konumuna yükselerek devam etti. 2013 yılında Türkiye'nin ilk yerli cep telefonunu üreten General Mobile, bugün yılda 450 bin adet cep telefonu, 20 bin adet ise akıllı giyilebilir cihaz satıyor. General Mobile Yönetim Kurulu Başkanı Sebahattin Yaman, öğrenci evinden Türkiye'nin en önemli şirketlerinden birine geliş sürecini AKŞAM'a anlattı:

KÖYDE KUZU OTLATTI

"Ben 12 yaşıma kadar köyde yaşadım. Boş zamanlarımda kuzu otlatıyordum. Ticarete yatılı lisede okurken üniversite hazırlık kitabı satarak başladım. Üniversitede ve yüksek lisans yaparken de büyük şirketlere yazar kasa ve çağrı cihazı satmaya başladım. 1994 yılında mezun olduktan sonra Telpa'yı kurdum. 2013'te bütün işleri bırakıp General Mobile markasını kurdum. Bugün Türkiye akıllı telefon pazarından yüzde 5 pay alıyoruz" dedi.

40 ÜLKEYE İHRACAT

Halihazırda akıllı telefon, giyilebilir akıllı cihaz, aksesuar ve tabletin de aralarında olduğu pek çok ürün grubunda kaliteli, ulaşılabilir ve güncel teknolojilere sahip mobil çözümler geliştiren General Mobile, yakında IoT ürünlerine de giriş yapacak. Aynı zamanda iş ortağı Foxcon'la Tayvan'da 5G ürünleri üretip dünyaya satan General Mobile, 40 ülkeye ihracat yapıyor. Gelecek yıl bu alanda 10 milyon dolarlık bir yatırıma hazırlandıklarını açıklayan Yaman, "Bu yatırımla 5G ürünlerin üretiminde rol alıp yakın coğrafyalara ihracat yapacağız. İlerleyen dönemde bu teknolojileri ülkemize transfer edebileceğiz" dedi.

SEKTÖRÜN OKULU KONUMUNDA

Türkiye'de akıllı telefon satışı yıllık 13-14 milyon dolar civarında. Pandemiyle beraber tedarik zincirindeki kırılma fiyatları yukarı çekince bu rakam 9 milyon dolarlara kadar geriledi. Tüketici bu dönemde uygun fiyatlı ve sıfır cihazlarla ikinci ele yöneldi. Pandemiyle lokal üretimin öneminin arttığını vurgulayan Yaman şunları kaydetti: "Bu dönemde yaşanan teknoloji savaşları bizim lehimize döndü. Biz 2016'da Türkiye'ye geldiğimizde 2021'de koruma ve gözetim sistemi getirildi, ondan sonra yabancı şirketler burada üretmeye geldi. Bugün eğer 12-13 telefon şirketi üretimini Türkiye'ye taşıdıysa bu bizim sağladığımız altyapı sayesinde oldu. Yabancı firmaların fabrika müdürleri ve insan kaynakları GM ve Telpa kökenli. Sektörün okuluyuz biz. Bu beni çok mutlu ediyor. Yakında yabancı telefon üreticilerinin diğer yan sanayi parçalarının üretimini de buraya taşıyacağını düşünüyorum."

GLOBAL ŞİRKETLER PARÇA SAKLIYOR

Aynı zamanda Mobil İletişim Araçları ve Bilgi Teknolojileri İş Adamları Derneği'nin (MOBİSAD) kurucuları arasında yer alan Sebahattin Yaman, Türkiye ikinci el telefon satışı yönetmeliğinin çıkışında önemli rol oynayan isimlerden biri. İkinci el telefon yenilemenin kendileri için sıfır telefon satışı kadar kârlı olmasa da bu işte kamu yararını gözettiklerini anlatan Yaman, "Biz piyasada ikinci el mevzuatını destekleyen ve lisans alan tek üreticiyiz. Hatta şu anda birçok üretici bu sistemi tıkamak için parça tedarikini kısıtlıyor. Temin eden tedarikçisini de cezalandırıyor. Dolayısıyla GM hariç piyasadaki üretici şirketlerin telefonları orijinal olmayan yan sanayi parçalarla tamir ediliyor. Bu durum yenilenmiş telefon pazarını tehdit ediyor. Şirketleri duyarlı olmaya davet ediyorum. Çünkü günümüzde bilgiyi kısıtlayan, gizleyen, çıkarlarını müşterinin çıkarlarından üstün tutan şirketler kaybedecek" dedi.

HEDEF 5G'DE İLK 3'E GİRMEK

Tayvanlı iş ortağı Foxcon'la dünyaya 5G ve geniş bant ürünler sunduklarını anlatan Yaman sözlerini şöyle sürdürdü: "Şu anda 5G ürünleriyle 900 bin kullanıcıya ulaştık. 2025'e kadar 10 milyona çıkaracağız bu rakamı. Uzun vadeli hedefimiz ise 5G geniş bant ürünlerde dünyada 3 büyük oyuncudan biri olmak."