Brezilya'ya tek tıkla Türk kahvesi

Türk ürünleri PttAVM.com sayesinde dünyaya ulaşıyor. PttAVM.com Genel Müdürü Hakan Çevikoğlu, “Finlandiya'ya baklava, Brezilya'ya Türk kahvesi gönderiyoruz” dedi.

YAŞAR KIZILBAĞ

Türk malları PttAVM sayesinde 98 ülkeye ulaşıyor. PttAVM.com Genel Müdürü Hakan Çevikoğlu, özellikle yöresel Türk ürünlerinin dünyada büyük ilgi gördüğünü söyledi. Çevikoğlu "İlginç teslimatlar da yapıyoruz. Finlandiya'ya baklava, Brezilya'ya Türk kahvesi, Çin'e zeytinyağı, İspanya'ya kayısı, Avustralya'ya fındık, Suudi Arabistan'a güneş kremi gönderiyoruz" dedi. Aynı zamanda Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı da olan Çevikoğlu ile e-ticareti ve PttAVM'yi konuştuk.

PttAVM e-ticaret pazarında şu an hangi noktaya geldi?

50 milyon ürün ve 50 bin satıcısı ile sektörün en önemli oyuncularından birisi olduk. Marka satıcılarımız ve KOBİ'lerimizle ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı, TMO gibi kamu kurumları ile Tarım Kredi gibi kooperatiflerimizle yakın işbirliği yapıyor ve onların ürün ve hizmetlerinin de tüketicilere ulaşmasına destek oluyoruz. PttAVM olarak sadece ürün satışı değil, aynı zamanda tüketicilere ürünlerin zamanında, hızlı ve ekonomik olarak ulaşabilmesi için özellikle KOBİ'lerimiz için fulfillment hizmetleri de sunuyoruz.

Bugün itibarıyla kaç ülkeye teslimat yapıyorsunuz? PttAVM olarak Türk ürünlerinin dünyaya açılması noktasında attığınız adımlardan bahseder misiniz?

PttAVM olarak öncelikli stratejilerimizden birisi Türk ürünleri ve markalarının yurtdışına açılmasını sağlamak. Bu kapsamda hem Türk ürünlerini e-ihracatla yurtdışına satıyoruz hem de markalarımız, KOBİ'lerin ve kooperatiflerin ürünlerinin yurtdışı gönderimi için uçtan uca hizmet veriyoruz. Özellikle Türkiye'nin hedef ihracat pazarlarından olan ve dünyanın en büyük e-Ticaret pazarı olan Çin için özel çalışmalar yapıyoruz. Çin'de JD, Tmall ve Douyin'de Ulusal Türkiye Mağazaları'nı (Türkiye Premium Store) Ticaret Bakanlığı, TİM, TOBB ve ticari ataşelerimizin destek ve yönlendirmeleriyle açtık. Bu ulusal mağazalarda Eti, Tariş, Papağan, Arzum, Evyap, Otacı, Golden Rose, D's Damat, Hunca gibi 100'e yakın çok önemli Türk markasını Çinli tüketicilerle buluşturuyoruz. Bu kapsamda oldukça gelişmiş lojistik altyapı kurduk ve Türk ürünlerini İstanbul'dan, Hong Kong'dan ve Çin Zhejiang üzerinden Çinli tüketicilerle buluşturuyoruz.

Bu yönde Katar'la attığınız bir adım da vardı. Başka ülkelerle de benzer girişimler olacak mı?

2018 yılında Katar Posta ile işbirliği içerisinde Türk ürünlerini Katarlı tüketiciler ile buluşturmak amacıyla Turkish Souq'u devreye aldık. Öncelikle hedef pazar sadece Katar olmakla birlikte, gelen talep ve güçlü büyümeyle Turkish Souq'u tüm dünyaya açtık. Şu anda Avustralya'dan Çin'e, Rusya'dan Mısır'a, Finlandiya'dan Güney Afrika'ya, Kanada'dan Brezilya'ya 98'i aşkın ülkeye Türk ürünlerini ve markalarını satmaya başladık. Bunun sonucunda bu yıl Katar Postası, Turkish Souq'a ortak oldu ve daha güçlü global büyüme hedeflerimiz için çok önemli bir ortak kazanmış olduk.

En çok ürün gönderdiğiniz pazar neresi?

En çok ürün satışı yaptığımız pazarlar sırasıyla Amerika, Almanya, Suudi Arabistan, Hollanda, Katar, Rusya, İspanya ve İngiltere.

Dünyada ne tür ürünler ilgi görüyor, hangi Türk ürünlerini yolluyorsunuz?

Kategori olarak gruplayacak olursak en yoğun talep gören kategorilerimizi gıda, paketlenmiş ürünler, kozmetik ve güzellik ürünleri, mutfak ve ev eşyaları, küçük ev aletleri ve giyim olarak sıralayabiliriz. Özellikle Türk kahvesi, Türk kahve makinesi, fındık, zeytinyağı, kek ve atıştırmalıklar, kurutulmuş meyve, gül suyu, yemek takımları yoğun talep gören ürünledir.

Teslimatta yöresel ürünlerin durumu nedir? İlginç teslimatlar oluyor mu?

Yurtdışı e-ihracat satışlarımızda özellikle yöresel ve Türk markalarını ve kültürünü temsil eden ürünlerin pazarlanması önemli veriyoruz. Yöresel ürünlerimizden kayısı, baklava, gül suyu, fındık, zeytinyağı, bal, sucuk, pastırma, kuru incir gibi yöresel ürünlerimiz en çok Amerika, Avrupa, Orta Doğu ve Çin'den talep görüyor. En ilginç teslimatlar için örnek olarak Finlandiya'ya baklava, Brezilya'ya Türk kahvesi, Çin'e zeytinyağı, İspanya'ya kayısı, Avustralya'ya fındık, Suudi Arabistan'a güneş kremini örnek verebiliriz.

PttAVM'nin önümüzdeki yıllara ilişkin yeni planları, atılımları olacak mı?

PttAVM olarak teknolojik altyapının ve lojistik altyapının güçlendirilmesi ana ajandamız. Lojistik hizmetlerin hızlı ve uygun maliyetle hem yurtiçinde hem de yurtdışında gerçekleştirilmesine yatırım yapıyoruz. Bu kapsamda İstanbul, Ankara, İzmir, Mersin ile Hong Kong, Zhejiang fulfillment merkezlerimizi devreye aldık. Aynı şekilde Almanya, İngiltere ve Amerika'da sipariş karşılama hizmetlerimizi önümüzdeki yıl içinde devreye alacağız.

ÜRÜNLERİMİZDE 'AVRUPALI' İMAJI VAR

ETİD Başkanı olarak "Türk Malı" imajının dünyadaki algısını nasıl görüyorsunuz?

Öncelikle şunu belirtmeliyim. Çin'den sonra dünya ürün çeşitliliği ve derinliği anlamında en çok ve daha kaliteli ürün gönderebilecek tek ülkenin Türkiye olduğuna inanıyorum. Avrupa ve Amerika pazarlarından Türk ürünleri çok kaliteli ve uygun fiyatlı olarak konumlanıyor ve bu anlamda çok açık bir şekilde ayrışıyor. Hedef pazarlar arasında yer alan Çin ve Hindistan'da Türk ürünleri 'Avrupalı' ve 'kaliteli' olarak algılanmakta. Hem çeşitlilik hem kalite algısı ve fiyat avantajı ile birleştirildiğinde Türk ürünlerinin dijital pazarlamasına yatırım yaptığımız, lojistik altyapısını kurup hızlı teslim edebildiğimiz sürece, Türk ürünleri ve markalarının önünün çok açık olduğuna inanıyor ve e-ihracatla bu ivmenin katlanacağına inanıyorum. Tabii bu noktada Türk markalarının, yurtdışı pazarlarda kendi marka tescil ve fikri mülkiyet haklarını korumak adına marka tescili yapmaları çok önemlidir.

E-ticaretin öncelikli sorunlarından bahseder misiniz?

Sektörün insan kaynağı açığı var. Tüketicilere daha hızlı hizmet verebilmek, ekonomik şekilde yurtiçinde ve yurtdışında taşıma, elleçleme, teslimat, paketleme yapabilmek için hem yurtiçinde hem de yurtdışında lojistik altyapının, teknolojilerin ve entegrasyon yatırımlarının yapılması gerekmekte.

E-İHRACATÇIYA ÖNERİLER

KOBİ'lere ve mikro ihracatçılara ne tür önerileriniz var?

Ürün çeşitliliği ve kalitesi konusunda üreticilerimiz, KOBİ'lerimiz oldukça başarılı. Aynı şekilde özellikle e-İhracat yapacak KOBİ'lerimiz öncelikle marka ve fikri mülkiyet haklarını tesis etmelidir. Birlikte hareket etmek verimlilik ve hız açısından önemlidir. Bu yüzden e-ihracat sürecinde, özellikle pazaryerleri üzerinden açılım, hız ve pazara erişim açısından kolaylaştırıcıdır. Doğrudan e-ihracat perakende satış kanalıyla mutlaka pazaryerleri üzerinden de satış yapmalarını öneririz. Müşteri geri bildirimi mutlaka dikkate alınmalı ve ürün, hizmet, kargo, deneyim, fiyatlama vs. temel bileşenler iyileştirilmelidir. İnsan kaynağı, teknolojiye dayalı e-Ticaret operasyonları için en önemli bileşendir. İnan kaynağı yetkinliklerinin geliştirilmesine de yatırım yapılmalıdır.