SÜMER DEMİRCİLER
Otomotiv dünyasında yeni geliştirilen parçaların yol testleri yapılırken, eski bir modelin taşıyıcı olarak kullanılması da çok yaygın bir uygulama. Hatta yeni modelde kullanılması planlanan çoğu ekipman, bir önceki veya başka bir model üzerinde de uzun süre test edilebiliyor. Daha basit anlatımla; geliştirilen motor ve şanzıman donör bir gövdenin altına gizlenerek, seri üretim aşamasına kadar gerekli olan arazi, yol ve iklim gibi testlerden geçiriliyor.
MÜLKİYET HAKKI BİZDE
Bakan Işık, üretim platformunun fikri ve mülkiyet haklarının satın alındığını açıkladı. Geliştirme tamamlandığında, yerli motor ve diğer parçalar kullanılarak, sanayi haklarına sahip olan araç üretim bantlarına taşınabilecek. Platformun esnek yapısı sayesinde, sedan, hatchback veya SUV model de aynı platform üzerine üretilebilecek.
DEVLERİN PLATFORMU
Otomobil dünyasında yeni bir model geliştirirken en önemli aşamayı, aracın platform yani üzerine inşa edileceği altyapı oluşturuyor. Fikri mülkiyet haklarına sahip bir altyapı, yani temeliniz varsa üzerine her türlü modeli geliştirmek mümkün. Otomotiv dünyasından örnek vermek gerekirse, VW bu ortak platformu ilk kullanıp, maliyetlerini ve model çeşitliliğini yükselten markaların başında geliyor. Örneğin, Transporter ile Touareg’in ilk versiyonu aynı platform üzerine geliştirilmiş araçlar. Ayrıca şu anda VW, Skoda’dan Seat’a, AUDI’den sahip olduğu tüm markalarda aynı platformu kullanıyor.
Bu daha başlangıç!
Aracın tasarımıyla ilgili bir soru üzerine de Işık, bunun bir başlangıç olduğunu, nihai ürünün tüketicinin beğenisini daha çok kazanacak, estetik, fonksiyon, dayanıklılık ve konfor olarak Türkiye'nin otomobili olacağını ifade etti.
KOPYA İDDİASI ASILSIZ!
ÖNCEKİ gün kamuoyuna açıklanan yerli otomobil prototipinin başka markaların kopyası olduğu yönündeki iddiaların sorulması üzerine Işık, "Fikri mülkiyet haklarının geldiği bu noktada kimsenin başka bir aracı kopyalaması mümkün değil. Uluslararası alanda güçlü bir işbirliği çalışması sürdürüyoruz" diye konuştu.
BABAYİĞİT 2016 BAŞINDA
Üretimin nasıl olacağı konusunda da açıklama yapan Işık, hedeflerinin "babayiğit" ile ilgili çalışmayı 2016'nın ilk 3 ayında tamamlamak olduğunu, aracın ismi konusunda acelelerinin olmadığını, daha sonra belirleneceğini vurguladı.
Dünya devi 4 marka da bu platformu kullandı
Tanıtılan ilk prototipteki GM’in Epsilon araç platformu günümüze kadar çok sayıda markanın yeni modelinde kullanıldı. Kompakt, orta sınıf ve SUV üretimi için tasarlanan Epsilon platformu, GM-Fiat ortaklığında geliştirildi. 2002 Opel Vectra, Saab 9-3, Cadillac BLC, Alfa Romeo 159, Opel Signum, Fiat Croma, ve Chevrolet Malibu başta olmak üzere çok sayıda model aynı platformu kulandı. GM’in SUV modelleri Lambda ve Theta ve önümüzdeki yıl ABD’de satışa sürülecek Chevrolet Malibu da aynı platform üzerin geliştiriliyor.
Otomotiv dünyasında platform ürün geliştirmenin ve mühendisliğin en önemli unsuru olarak gösteriliyor. Geliştirmesi için önemli derecede kaynak ve zaman ayrılmış platform kullanılarak çok sayıda yeni model, farklı karoser seçenekleri üzerine üretilebiliyor.
MİLLİ OTOMOBİLİN SONU DEVRİM GİBİ OLMAYACAK
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, yerli otomobil konusundaki çalışmaları değerlendirirken, 1961’deki Devrim otomobilinde olduğu gibi olayı baştan boğmaya yönelik bir anlayışı kabul etmediklerini belirterek, "Olayı hemen başka taraflara çekip, kimsenin bu girişimi adeta sabote etmesine müsaade etmeyeceğiz. Hiç olmazsa bu tip milli konuları karşıtlık üzerinden değerlendirmeyelim. Bu son derece yanlış bir anlayış olur" diye konuştu.