Su ürünleri ve hayvansal mamuller sektörü ihracatı ilk altı ayda Türkiye ortalaması olan yüzde 20'nin üzerinde artarak yüzde 34 yükselişle 2 milyar 52 milyon dolara yükseldi. İlk 6 ayda en çok ihraç edilen ilk üç ürünün tavuk eti, süt kreması ve levrek oldu. Tavuk eti ihracatı yüzde 54 artışla 248 milyon dolara, süt kreması ihracatı yüzde 86 artışla 133 milyon dolara, levrek de yüzde 17 artışla 131 milyon dolara ulaştı. Tavuk eti ihracatında Çin büyük potansiyel barındırıyor. Haziran ayında Çin'e olan ihracat bir önceki aya göre yüzde 31 artarak 5.5 milyon dolara yükseldi. Son 12 aylık dönemde ise Çin'e olan beyaz et ihracatı yüzde 353 oranında artarak 61 milyon dolara çıktı.
İZİNLER BEKLENİYOR
Çin'in dünyada tavuk eti sektöründe en fazla ithalat yapan ülkelerin başında geldiğini kaydeden İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Müjdat Sezer, hedef pazar olan Çin'e yönelik Ticaret ve Tarım ve Orman Bakanlığı'yla yürüttükleri çalışmalardan sonuç alındığını ve pazarın Türkiye'ye açıldığını aktardı. Firmaların Çin'e ihracat yapmak için başvurularını ilettiğini, fakat Çinli heyetlerin yapacağı tesis ziyaretlerinin pandemi koşulları ve seyahat kısıtlamaları sebebiyle ertelendiğini belirten Sezer, "Çin'e kanatlı ihracatı yetkisi bir firmaya verilmesine rağmen, bu ülkeye ihracatta ciddi bir artış yaşanıyor. Söz konusu ihracat izinlerinin tüm firmalar tarafından alınmasıyla önümüzdeki dönemde Çin'e olan beyaz et ihracatımız katbekat artmaya devam edecek" ifadelerini kullandı.
İhracatta 380 milyon 547 bin dolarla Irak'ın ilk sırada geldiğini kaydeden Müjdat Sezer, Irak'ın ardından 101 milyon 892 bin dolarla İtalya, 100 milyon 616 bin dolarla Rusya, 89 milyon 536 bin dolarla Hollanda, 83 milyon 936 bin dolarla Birleşik Arap Emirlikleri'nin geldiğini bildirdi.
KALİTELİ ÜRETİM YAPILIYORSon 12 aylık sektör ihracatlarına bakıldığında tavuk eti, çipura levrek ve süt kremasının öne çıkan ürünler olduğunu açıklayan Sezer, sektörde dünya standartlarında üretim yapıldığını bildirdi. Gelişmiş lojistik imkanlarıyla dünyanın her yerine taze, dondurulmuş ve katma değeri yüksek ürünleri gönderebildiklerini anlatan Sezer yem maliyetlerinin aşırı yükselmesinin maliyetleri artırdığını kaydetti.
HEDEF KATMA DEĞERİ YÜKSEK ÜRÜNLERİhracatta kapalı pazarlara yöneldiklerini aktaran Müjdat Sezer, şunları söyledi: "Bu sayede dünya standartlarındaki kalite ve teknolojiyle üretilen ürünleri tüm dünyaya ulaştırmayı hedefliyoruz. Bunun için öncelikle bürokratik çalışmalarla bu pazarların açılmasını sağlamak, serbest ticaret anlaşması yapılması gereken ülkeleri belirleyerek gümrük vergilerinin sıfırlanmasını sağlamak üzere bakanlıklarımızla görüşme halindeyiz. Diğer taraftan, katma değeri daha yüksek ürünlerin ihracatına ağırlık verilmesi, Avrupa Birliği gibi en önemli hedef pazarın ihracatımıza açılarak sektöre kazandırılması büyük önem arz ediyor. Türkiye, Avrupa'ya su ürünleri gönderebiliyor, hatta Avrupa'da tüketilen her 4 balıktan biri Türk balığı diyebiliriz. Hedefimiz kanatlı ürünleri ihracatı için de benzer bir başarı gerçekleştirmek. Avrupa pazarına olan lojistik avantajımızı kullanarak, kanatlı ürünler ihracatı açısından son derece önem arz eden bu pazarın açılmasıyla katma değerimizi iki katına çıkarmak istiyoruz."