Şenay BÜYÜKKÖŞDERE
Geçen yıl gelen ÖTV indirimiyle yüzde 15’in üzerinde büyüyen beyaz eşya sektörü, yaz aylarında döviz-faiz cephesindeki hareketle birlikte durgun bir döneme girmişti. Ekim ayı sonunda sektörün beklediği haber geldi; yıl sonuna kadar beyaz eşyada ÖTV sıfırlandı. Sektörün en büyük oyuncusu Arçelik’in Türkiye genel müdürü Can Dinçer, ÖTV indiriminin tam zamanında geldiğini belirterek, “ÖTV indirimiyle mağazalara hareket geldi. Kasımda çift haneli büyümelere ulaştık. Aralıkta bu oran daha da artacak” diyor.
2017’de ÖTV indirimi sektöre iyi gelmişti. Bu sene durum nasıl?
Geçen yıl ÖTV indiriminin etkisiyle beyaz eşyada güçlü bir büyüme oldu. Yılı 15.7’lik büyümeyle tamamladık. 2018’de ise mayıstan itibaren kurdaki oynamalarla işler tekrar yavaşladı. Ağustos sonuna kadar sektör yüzde 15 daraldı. Eylül, ekimde yüzde 30’ları gördük. Ama aslında geçen yılla kıyas yapmak doğru değil. Çünkü 2017’de ÖTV etkisi vardı.
Peki ekim sonrasında hareket başladı mı?
Bence ÖTV indirimi tam zamanında verilmiş bir karardı. Kasımda sektör çift haneli büyümelere ulaştı. Müşteri sayısı yüzde 8 arttı. Bu rakamların yılın sonuna doğru daha da artacağını düşünüyoruz. 3 ay önce bir sürü kişi ‘eyvah bittik’ diyorken, şu anda sektörün en büyük oyuncusu diyor ki; çift haneli büyüme var.
Sizin bu ara bir de kampanyanız var değil mi?
Bir değişim kampanyamız var. Beyaz eşyanızı evinizden alıp, geri dönüşüm fabrikalarımıza gönderiyoruz. Ve size 1000 TL’ye varan indirimler sunuyoruz. ÖTV ile birlikte hesapladığımızda tüketicinin yüzde 15-20 avantajı oluyor. 2 yıl önce bu kampanyayla 72 bin beyaz eşya toplamıştık. Bu yıl 160 bine ulaştık. Yılsonuna kadar 200 bine ulaşırız.
Whirpool’un pazar payına talibiz
Whirpool Türkiye pazarından çıkma kararı aldı. İlgilenir misiniz mağazalarıyla?
Whirpool bizim sektörde dünyanın en büyük firmalarından biri. Pazardan çıkma kararına rakip olarak üzüldük ama istiyorsa tabii ki gider. Whirpool’un yüzde 4’lük bir pazar payı vardı. İndesit’i Hotpoint’i aldılar. Umduklarını bulamadılar. Çünkü burada çok güçlü rakipler vardı. Bir de en önemlisi buradaki firmanın Türk insanını anlaması lazım. Dünyanın en büyük firması olabilirsiniz ama ruhunuz, kalbiniz burada değilse olmuyor. Türk tüketici çok bilinçlidir hata yapanı affetmez. Servis hizmeti iyi olmalı, yedek parça tutmanız lazım. Biz boşlukları doldurmak için 24 saat çalışıyoruz. Whirpool’un 180 tane bayisi var. Eksik gördüğümüz yerlerde elbette bu fırsatı kullanmak isteriz.
Yatırıma devam ettik edeceğiz de
Bu arada yatırımlar sürüyor mu?
1 ay önce yeni televizyon işletmemizi açtık. Akşam oradan Erzurum’a geçip, bölgeye hizmet edecek servis, satış merkezimizi açtık. Oradan geldik, ticari klima işletmemizde yeni hattı açtık. Bu arada yıl boyunca 102 yeni mağaza açtık. Daha da açacağız. Yatırım yapmak bizim görevimiz. Biz yatırımlara devam ettik, edeceğiz de…
"Ocak ayından bu yana çalışan sayımız yüzde 8 oranında arttı. Halen 31 bin civarında çalışanımız bulunuyor."
Çelik 4.0 geliyor
Bir ara Çelik’i satışa sunmuştunuz ama artık göremiyoruz…
Çelik’le beraber yürüttüğümüz iletişimler kampanyalarda devam ediyor. Biz bu ara daha çok teknoloji konuşuyoruz. Fayda anlatmaya çalışıyoruz. Satış konusuna gelince, Çelik o zaman için çok iyiydi fakat gençler artık biraz daha gelişmiş robotlar istiyorlar. Artık bu işi şimdiki robot dünyasına, endüstri 4.0’a uydurmak lazım.
ÖTV tamamen kaldırılsa sektör çok hızlı büyür
2019’a nasıl bakıyorsunuz?
Ben yapısal reformların yapılacağına, bununla birlikte güvenin artacağına, yatırımcının Türkiye’ye geleceğine inanıyorum. Türkiye beyaz eşya sektörünün 2019’da büyüme potansiyeli var mı.. Bence yüzde 100 var. Ancak benim inancım ÖTV’nin olmaması gerektiği yönünde. Bu ürün lüks bir ürün değil. Her eve girmesi gereken bir ürün. Türkiye’deki enflasyon talep enflasyonu değil, gider enflasyonu. ÖTV de bir gider. Bence ÖTV alınmasa pazar daha çok büyür.
"Arap müşterimiz çok fazla. Mağazaya girer girmez, önce Türk kahvesi makinemize yöneliyorlar."
Yeni nesil mağazalarda ciro %16 daha yüksek
Geçen yıl Arçelik mağazalarını yenilemeye başladınız. Tuttu mu yeni konsept?
Arçelik mağazalarında müşteri ortalama 9 dakika geçiriyordu. Bu yeni konseptte bu rakam 13 dakikaya çıktı. Yeni mağazalarımız müşterinin ilgisini çekti. Geliyorlar burada yemek pişiriyor, oyun oynuyor, kahve içiyor, kuaförümüze saçlarını yaptırıyorlar. Dolayısıyla müşterilerin satışa dönüş oranları da artıyor. Yeni nesil deneyim mağazalarımızın ciro bazında yüzde 16 daha başarılı olduğunu tespit ettik. Ciro/metrekare değerleri de yüzde 36 daha yüksek.
Bu sene toplam ciro ne olur?
2018’i geçen yıla göre yüzde 30 ciro artışıyla kapatmayı öngörüyoruz. İlk 9 ayda ciromuz 19,490 milyar TL idi.
"Para her zamankinden daha değerli. Müşteriye fayda sağlamamız lazım. Biz de tasarruflu ürünlere yoğunlaştık."
22 para birimiyle ihracat yapıyoruz
Arçelik’in toplam satışları içinde ihracatın payı hangi seviyede?
Toplam satışlarımızın yüzde 70’i ihracattan geliyor. 22 para birimiyle ihracat yapıyoruz. Dünyanın birçok yerinde dağıtım kanallarımız var. Oldukça sağlıklı bir portföyümüz var Dünyanın her yeri aynı anda krize girmediği sürece büyük sorun yaşamayız. Dünyadaki ekonomik büyüme yüzde 3.5 bandında. Bunun beyaz eşyaya yansıması 2 puan üstünde oluyor. Dünya büyüyor. Bizim de ihracatımız büyüyor. Biraz agresifseniz ve çalışkansanız, dünyada pazar payı kazanmak zor değil.